Pätkii/nykii

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Pätkii/nykii

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Näistä mun jutuista vois kasata sellasen Kuupat for dummies- osion :oops: mutta kysynpä nyt tästäkin..

Ongelman kuvaus seuraavanlainen: auto lähtee käyntiin ihan normaalisti ja ryyppy toimii. Tyhjäkäynti on tasaista ja kestää hyvin käynnissä ilman ryyppyä. Ajossa alkaa kuitenkin nykiä pahemman kerran ja alamäissä kun vapaakytkimen vaikutuksesta veto loppuu, tahtoo sammua. Ainoastaan ronskilla ryypyllä kulku on suht tasaista ja kestää käynnissä. Kuitenkin käynnistämisen jälkeen liikkeelle lähtiessä jaksaa toimia ilman ryyppyäkin. Välillä vika tuntuu jo katoavan mutta oireilu alkaa kohta uudestaan.

Tuntuis että jos vika olis sytytyksessä, tyhjäkäyntikin olis hakusessa. Jos polttoaineen saannissa, ongelma olis päällä koko ajan. Kellään ajatusta mistä kannattais lähteä ongelmaa purkamaan?
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Pätkii/nykii

Viesti Kirjoittaja kostape »

Kyllä kaasuttimetkin osaavat temppuilla, syynä voi olla roska tai sakkaa jossakin tiehyessä, tiivisteen vuoto ym.
Kaasuttimissa on kolmenlaista bensan kulkua. On poraukset joutokäyntisuuttimelle, toinen pääsuuttimelle ja sitten vielä lisäsäätöä näiden välille osatehon alueelle. Ja lisäilmaa sekoittavilla ilmasuuttimilla vielä hienosäädetään seoksen muodostumista. Ja kiihdytyspumppukin antaa lisää bensaa kaasua painettaessa. Ja ryyppyä käynnistettäessä.
Juuri kuulin että tosi ammattimiehet epäilevät kaasuttimen runko-osien liitospintojen suoruuttakin ja hiovat niitä lasia vasten. Ja ne paperitiivisteetkin saattavat vanhemmiten vuotaa.
Moottoriopin opettaja määritteli 60-luvulla ytimekkäästi: kaasuttimen toiminta perustuu nesteiden ja kaasun/ilman virtauksiin.
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: Pätkii/nykii

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Joo, onhan siellä varmaan miljoona mahdollista vikapaikkaa.. siksi kai laiskana miehenä kyselenkin jos jollain olisi vinkkiä mistäpäin kannattaisi lähteä ongelmaa lähestymään.

Jännä kun käynnistyksen jälkeen liikkeellelähtö onnistuu ilman ryyppyä ja kestää hyvin käynnissä. Ongelmat alkavat kun päästään kunnolla liikkeelle. Kaasua kun polkaisee niin ensin epäröi mutta sitten kaasu pohjassa kulku on tasaista.. osakaasulla nykii niin perkuleesti. Tällä ajetaan sitten vissiin kaasu joko ylhäällä tai alhaalla :lol:
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Poke
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Joulu 24, 2013 08:09
Paikkakunta: Siikajoki

Re: Pätkii/nykii

Viesti Kirjoittaja Poke »

Polttoaineen saanti vaikeuksia! Esim. Polttoaine suodatin tukkeutumassa, polttoainepumppu lopussa, polttoainelinja tukkeutumassa.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7504
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Pätkii/nykii

Viesti Kirjoittaja mestari »

ja onhan jo virranjakajan kantta raotettu tai jos laiskottaa niin ainakin aika tilattu korjaamoon jossa sinne pälyillään
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Pätkii/nykii

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Ensimmäisenä epäilisin piikin muodostumista katkojan kärkiin, mikäli sytytystä ei ole vielä muutettu kärjettömäksi ko. yksilössä. Seuraavaksi tutkisin virranjakajan alipainesäätimen toiminnan, sekään ei tyhjäkäynnillä yleensä pahemmin kiusaa. Noiden jälkeen sitten sinne kaasuttimen puolelle.

Omassa kuupassa hiekkapaperin vilauttaminen katkojan kärjille on yleensä hoitanut vastaavat ongelmat.

--Tuomas
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: Pätkii/nykii

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Polttoainesuodatin vaihdettu ja katkojan kärjet tsekattu. Väli ohjekirjan mukainen eikä silmin nähden havaittavaa piikkiä tms poikkeavaa. Näillä toimenpiteillä ei vielä muutosta. Mulla on kyllä kärjetön sytkäsarja hankittuna, ehkä nyt olis hyvä aika vihdoin vaihtaa se..

Pitää toi alipainesäätimen toiminta tsekata. Löytynee sinisestä oppaasta.
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7504
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Pätkii/nykii

Viesti Kirjoittaja mestari »

ei kai siihen mitään kirjaa tarvita vaan letkunpätkä suuhun ja poliisiratsiasta tuttu suuliike mutta tällä kertaa sisäänpäin, mikäli havaittavaa vastustusta ei esiinny vaan voi reilusti hengitellä letkun kautta ,sietäs, sietäs vaihtaa alipkello mutta tähän p.o vikaanhan se ei vaikuta
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Pätkii/nykii

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Kuten mestari tuossa mainitsikin, niin virranjakajan kantta kun raottaa voi siellä olla hiili painunut pohjaan eli jousi ei palauta ja hiili ei vastaa pyörijään.
Tällainen itselläni oli, ongelmat samanlaisia.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7504
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Pätkii/nykii

Viesti Kirjoittaja mestari »

niin ja kun tänä päivänä ne kärjet on ihan kuraa niin osta laadukkaan kärjet vaikka rompetorilta jos vielä boschia löytys ja vaihd ne , säädä kosketuskulma ja ongelmat pitäisi poistua
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Pätkii/nykii

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Toisen merkkisiin kulkineisiini on yksi toisensa jälkeen ilmaantunut vastaavaa vikaa. Kylmänä käy nätisti, mutta kuumana ei meinaa kestää käynnissä. Olen niissä diagnosoinut vian perustan kaasuttimen lämpötilaan. Konepelti auki laitteet käy nättiä tyhjäkäyntiä vaikka maailman tappiin, mutta kun pellin laittaa kiinni, eli kun konehuoneen lämpötila nousee, niin ei kauaakaan, kun alkaa tyhjäkäynti hiipumaan ja varsin pian loppuu kokonaan. Olen tähän saakka syyttänyt nyky-bensaa huonosta lämmönkestosta ja kikkaillut ryypyn kanssa.
96 V4 -75
Taunus P6
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Huhti 12, 2015 22:20

Re: Pätkii/nykii

Viesti Kirjoittaja Taunus P6 »

Sytytyspuolan suuntaan viittaa, mikäli kylmänä pelittää mutta kuumana alkaa pätkiä,
eikä meinaa pysyä käynnissä.
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1101
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Pätkii/nykii

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Täältäkin ääni sytytyspuolalle. Samantyyppiset oireet oli mullakin ja samanlainen autokin. Puolan vaihto auttoi.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Pätkii/nykii

Viesti Kirjoittaja Darco »

Kyllä virranjakaja on se ykköspaikka missä vikaa kannattaa eka hakea. Kaikki perus asiat kuntoon, kärkien säätö/kunto, kannen ja pyörimen kunto yms. Tai kannattaa noi vaihtaa kun ovat niin halpoja.

Tulpanjohdot/tulpatkin tekee nykimistä. MUlla oli kuupassa jotkut katkeemispisteessä olevat hiilijohtimet jotka teki sekoilevaa tyhjäkäyntiä ja muuta kamalaa. Vaihdoin uusiin niin johan alko toimimaan. Jos autossasi ei ole radiota, voi pistää vaikka ihan kyparisydämmiset tulpanjohdot, tai jos on, pistä häiriösuojatut tulpat. Kestää tärinää ihan eri tavalla mitä hiilijohtimet.

Sitten kun nämä perusjutut on kunnossa, voi siirtyä puolan tutkimisiin jos vika vielä jatkuu. Mutta eka perusjutut kuntoon!!
Olen niissä diagnosoinut vian perustan kaasuttimen lämpötilaan. Konepelti auki laitteet käy nättiä tyhjäkäyntiä vaikka maailman tappiin, mutta kun pellin laittaa kiinni, eli kun konehuoneen lämpötila nousee, niin ei kauaakaan, kun alkaa tyhjäkäynti hiipumaan ja varsin pian loppuu kokonaan.
Kannattaisi koittaa jonkunsortin eristettä kaasarin alle. Esimerkiksi kuupassa on vaan ohkanen paperitiiviste imusarjan ja kaasarin välissä. Voisi auttaa jos jostain hommaisi jonkun bakeliitin palasen, poraisi siihen reijät ja pistäisi kaasarin alle eristämään lämpöä.
Olen tähän saakka syyttänyt nyky-bensaa huonosta lämmönkestosta ja kikkaillut ryypyn kanssa.
Nykybensa kestää mun ymmärrykseni mukaan lämpöä paremmin mitä vanha bensa. Vanha bensa kun höyrystyi helpommin jollon vanhat koneetkin toimi paremmin. Esimerkiksi noi 60-luvun jenkkikoneet ei toimi enää kunnolla niillä pienillä ennakoilla mitä korjaamomanuaali sanoo vaan vaatii enemmän. Miinuspuolena tossa rajussa höyrystymisessä on bensapumppujen höyrylukot ja kaasarissa kiehuminen joista ainakin ensimmäinen taitaa olla nykyään todella harvinaista vaikka olisi millanen helle ja vaikka autossa ei olisi paluulinjaa tankkiin jäähdyttämässä bensaa.

Ilmeisesti nykyäänkin talvibensa on rajumpaa höyrystymään mitä kesäbensa, eli jos auto on tankattu talvella ja sitä koitetaan kesällä käyttää, voi tulla ongelmia
Vastaa Viestiin