pitkä 1 ja 2
pitkä 1 ja 2
Nyt kun noita Special-ratassarjoja on vähän heikosti saamaksissa, niin mistä rattaista voisi askarrella ton sivuakselin vetopyörä/pääakseli-parin? Jokkislaatikossa näytti olevan tuollainen omavalmiste. Mutta onko hajua mistä autosta ratasaihiot on saatu? V4sen laatikossa ei sopivia pareja näyttänyt olevan.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: pitkä 1 ja 2
SF-pyörältä kannatta kysellä, lampola tuolta kannattaisi kysellä jokkisnetistätommij kirjoitti:Nyt kun noita Special-ratassarjoja on vähän heikosti saamaksissa, niin mistä rattaista voisi askarrella ton sivuakselin vetopyörä/pääakseli-parin? Jokkislaatikossa näytti olevan tuollainen omavalmiste. Mutta onko hajua mistä autosta ratasaihiot on saatu? V4sen laatikossa ei sopivia pareja näyttänyt olevan.
sieltä löytyy lootan tekijöitä.
kyselehän myös siekkiseltä vois olla tietoa kun touhuaa noitten kilpa-autojen kanssa
http://www.jokkis.net/phpBB2/index.php
Ari 1622
Re: pitkä 1 ja 2
sieltä ne emmet löydät laatikosta, pura varaosaloota ja ota sieltä ne
hieman pilliä,sorvia heppauskonetta mallia puikko ja pam
hieman pilliä,sorvia heppauskonetta mallia puikko ja pam
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: pitkä 1 ja 2
Sen mitä mittailin, niin ei niistä samankokoisia löytynyt kuin noi T-rattaat. Eli vissiin joku pari tai eripari on kuitenkin sinnepäin - mitkähän ne on?
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Re: pitkä 1 ja 2
1 ja 2:n akseliväli on ainakin sama kuin ensiövälityksessä, siinähän ne aihiot vois olla.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 752
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: pitkä 1 ja 2
Katso juttu täältä V4 puolella: "Vaihdelaatikkoon pitkä ykkönen ja kakkonen"
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: pitkä 1 ja 2
Jahans, sieltähän ne ratasvaihtoehdot selviskin. Eli välitys ei aivan sama ole kuin Special-setillä. Ilmeisesti tossa omassa jokkislaatikossa on pitkä eikä pirunpitkä, koska 1-2-3 on erittäin passelit.
Miten pääakselin ratas on noissa lukittu, ettei pääse pyörähtään? Sehän lienee alunperin yhtäpuuta akselin kanssa. Vai onko vaan luotettu tiukkaan sovitukseen?
Jokkislootassa isompi ratas on tehty vaihtamalla ulkokehä. Varmistettu kemppiliimalla.
Miten pääakselin ratas on noissa lukittu, ettei pääse pyörähtään? Sehän lienee alunperin yhtäpuuta akselin kanssa. Vai onko vaan luotettu tiukkaan sovitukseen?
Jokkislootassa isompi ratas on tehty vaihtamalla ulkokehä. Varmistettu kemppiliimalla.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Re: pitkä 1 ja 2
Pysyy krympilläkin, oliskohan joku 0,05-0,1mm sopiva ahdistus. Sen voi laskeakin melko yksikertaisilla kaavoilla.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Re: pitkä 1 ja 2
Tollasen kalkulaattorin löysin vinkin perusteella: http://www.tribology-abc.com/calculators/e3_8.htm
Arviomitoilla ja 0,05-0,1 ahdistuksilla sai "transmission torque" arvot 400-700 Nm. Eiköhän se tärpättiruiskussa riitä...
(edit - siis tuossa ilmeisesti pronssipusla-teräsnapa -liitos, mutta kait noi arvot sinnepäin)
Arviomitoilla ja 0,05-0,1 ahdistuksilla sai "transmission torque" arvot 400-700 Nm. Eiköhän se tärpättiruiskussa riitä...
(edit - siis tuossa ilmeisesti pronssipusla-teräsnapa -liitos, mutta kait noi arvot sinnepäin)
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Re: pitkä 1 ja 2
Tossa laskurissa voi vaihtaa puslan kimmomodulin (Ei) pronssista -> teräkseen (210GPa). Suurella ahdistuksella voi mennä navan tai akselin jännitykset yli myötörajan. Krymppi halkaisija kannattaa tietenkin tehdä mahdollisimman suureksi, joka vastaavasti ikävästi ohentaa hammaskehää.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Re: pitkä 1 ja 2
Ongelma ratkesi ns. itsellään. Eräs jokkismies oli tämän keskustelun bongannut ja tarjosi ostettavaksi varastoon jääneen V4:sen Special 1 ratasparin. Ostin pois - kiitosta vaan myyjälle.
Ei vaatinut kuin pientä puljausta sovitella se Sportin varalaatikkoon.
Jos rallipelin jokkisloota porsii, niin voi taas tee-se-itse vaihtoehtoa miettiä.
Ei vaatinut kuin pientä puljausta sovitella se Sportin varalaatikkoon.
Jos rallipelin jokkisloota porsii, niin voi taas tee-se-itse vaihtoehtoa miettiä.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi