ÖLJYPUMPPU

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

ÖLJYPUMPPU

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Moi, kumpiko öljypumppu tilataan "pikkisen" herkistettyyn V4:seen. Se missä on korkeampi paine vai se missä on enemmän "volyymia" (tuottoa) ?
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: ÖLJYPUMPPU

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Sonett73 kirjoitti:Moi, kumpiko öljypumppu tilataan "pikkisen" herkistettyyn V4:seen. Se missä on korkeampi paine vai se missä on enemmän "volyymia" (tuottoa) ?
Mitkäs vaihtoehdot löytyy...? "USA" pumpussa (muistaakseni merkintä pumpussa US) oli kuulemma parempi tuotto, mutta en usko, että on käytännön merkitystä. Vakiopumpuilla touhuttu kisa ja viriV4:ssa 1980-luvun alusta alkaen. :saab:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Re: ÖLJYPUMPPU

Viesti Kirjoittaja MNeva »

Jos haluaa korkeampaa painetta niin, vakio pumpullakin voi nostaa painetta laittamalla prikan jousen alle
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: ÖLJYPUMPPU

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Niin, tarjolla on kaksi vaihtoehtoa, siis uusia. Toinen, missä korkeampi paine ja toinen missä normaalia isompi tuotto.

Olisiko tuo toinen, missä korkeampi tuotto, parempi sitten jos koneen kylkeen olisi naulattu ahdin. Otetaan nyt sitten tuo, missä korkeampi paine. Älä vaan kysy paljonko se paine on :oops:

Tosiaankin vakiopumppua voi "säätää" korkeammalle paineelle lisäämällä esim prikan säätöjousen alle. Mutta kun kuitenkin tuo pumppu on jo kulunut, niin miksei laittaisi ihan uutta, kun paljon muutakin on jo laitettu.....
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: ÖLJYPUMPPU

Viesti Kirjoittaja tommij »

Kokeilin prikkakikkaa isotuottoiseen pumppuun ja paine nousi kättelyssä liian suureksi. "Ralli"pelissä isotuottoinen sellaisenaan vaikuttaa toimivalta ratkaisulta. Paine on sopiva ja volyymi on ainakin rattaiden koosta päätelleen noin 1.5 kertainen.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: ÖLJYPUMPPU

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Mutta olettekos asentaneet öljypumpun ja lohkon väliin tiivisteen?

Sinisessä korjaamokäsikirjassa taidettiin sanoa, ettei sitä enää käytetä.
Onko tiivisteen käytöllä vaara, että se pullahtaa pois paikoiltaan,varsinkin kovemmalla paineella (5,5bar) ???
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: ÖLJYPUMPPU

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Tulin pihaan ja piti kaivaa se sininen "raamattu" esille. Sivulla 221-1 sanotaan

"HUOMAA

Ölypumpun ja syl.ryhmän välinen tiiviste on poistettu valmistuksessa, eikä sitä näin ollen tarvitse asentaa öljypumpun irrotuksen ja kiinnityksen yhteydessä"

Taitaa olla varmempi jättää tiiviste pois?
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1088
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: ÖLJYPUMPPU

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Mä laitoin kaikki tiivisteet mitkä tuli tiivistesarjan mukana. Paitsi sen nailon prikan mikä oli tarkotettu öljypropulle... siihen laitoin kupariprikan.
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Vastaa Viestiin