Vääntö ylämäkeen?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Saappilainen
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 14:11
Paikkakunta: Jyväskylä

Vääntö ylämäkeen?

Viesti Kirjoittaja Saappilainen »

Puutuuko muilla 96nen nelosella jos pitkä ylämäki?
Ja jos joutuu kiihdyttämään ylämäkeen ni kun vaihtaa 2->3 nii ei ihan räväkästi väännä.
Onko normaalia toimintaa?
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: Vääntö ylämäkeen?

Viesti Kirjoittaja timos »

Sen kerran kun omasta 96:sta katosi voima, oli syynä yhden pytyn vaimeneminen. Katsoisin tulpat, tulppa öljyinen, jos ei toiminnassa.
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Vääntö ylämäkeen?

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Silloin kun ostin tän nykysen kuuppani, ihmettelin kans vähän heikkoja tehoja. No venakopan alta löytykin irtonaiset nostotangot yhdestä pytystä :lol:. Eli hyvin se kuitenkin kulkee kolmellakin.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vääntö ylämäkeen?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Omassani oli joskus pientä puutumista Turku-Helsinki-motarin pitkissä ylämäissä.
Vaihdoin kokeeksi toisen bensapumpun ja menohalut palasi heti.

Mutta kenties ihan ehjäkin voi 96 tuntua vähän puutuneelta, jos kuski on tottunut vain 2000-luvun kulkineisiin. Vertailukohdistahan se aina riippuu, vaikka omana aikanaan ja omassa hintaluokassaan 96 V4 oli aikas kova menijä.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7512
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vääntö ylämäkeen?

Viesti Kirjoittaja mestari »

Muistan että kerran puutui kajakki ylämäessä vaikka pistin kolmosta sisään niin veto loppui. Kotona kun mosa avattiin todettiin kaikkien sylintereiden leikanneen kiinni,öljypumppu oli tattis,kannet aivan kypsät ja jakopää lopussa. Eikä tässä vielä kaikki, nokka akselistakin oli nenät hieman jauhautuneet hylkyosasto kuntoon sekä kampiakseli oli naarmuuntunut uloskanto kuntoon. Moottorista jäi käyttökelposta muistaakseni öljyproppu sekä jäähdytinnesteet,kaikki muu kypsyi le Grande final kuntoon viimeistään siinä vaativassa ylämäessä. Onneksi tallilla odotti tammer diesel vaihtomoottori porattuna,mitä luonnollisesti nuuka saabisti ei sinne asentanut vaan suoritettiin jälleen arvonta hyllyn alta ja voittaja moottori huollettiin ja laitettiin nokalle jolla sitten vielä suoritettiin monta ajosuoritetta.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
KaKe
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Pe Touko 21, 2004 16:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Vääntö ylämäkeen?

Viesti Kirjoittaja KaKe »

Jos ylämäessä lähtee pyyhkijän sulat lentoon ei muuta kun hanaa.
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Vääntö ylämäkeen?

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Väännön katoaminen ylämäessä voi myös viitata liian aikaiseen sytkään, varsinkin jos käyntiääni muuttuu pienen nakutuksen säestämäksi.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Vääntö ylämäkeen?

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Kyllä Kajakissa on sen verran tiuha kokonaisvälitys, ettei se nyt hirveästi pitäisi puutua ylämäkeenkään. Olen saanut olla erään klubilaisen kyydissä pari vuotta sitten WST:n yhteydessä ja hämmästelin miten rivakasti se veti mäkilöihin. Konehan siinä huutaa säälittävästi, kiitos just lyhyen perävälityksen.

Onhan ventiilivälykset katsottu, kärjet kunnossa ja säädöissä, samoin sytytyksen ajoitus. Ilmansuodatinkaan ei saisi olla öljyinen/tukkoinen. Jos ei nämä auta, niin ohivuotomittaus olis varmaan paikallaan - väljä?
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Vastaa Viestiin