Pyöränkulmat ulospäin levittävillä vanteilla?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Pyöränkulmat ulospäin levittävillä vanteilla?

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Mahtoikohan Saab antaa 5" tykkivanteille eri ohjearvot pyöränkulmille kuin mitä Bibliasta löytyy normi 4" ja 4,5"peltisille? Saabin omilla vanteillahan ET pienenee kun leveys kasvaa, eli kaiken levyisissä sisäreuna on suunnilleen samalla etäisyydellä pyörän navasta. Olettais samoilla kulmilla ohjauksen muuttuvan (normaalia) raskaammaksi kun renkaitten keskilinja siirtyy ulospäin :roll:
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Pyöränkulmat ulospäin levittävillä vanteilla?

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Oma kokemukseni on että ET-lukema / sen muutos ei niinkään vaikuta ohjauksen keveyteen mutta muuten ajo-ominaisuuksiin kyllä.
Tietenkin jos pallonivelet on jäykät tai muuten nihkeät voi sitä kautta vaikuttaa jos vanteen keskilinja poikkeaa liikaa pallonivelten linjauksesta.
8)

Kevein ratkaisu ohjausta ajatellen lienee se että vanteen keskilinja on samassa linjassa pallonivelten kanssa mutta tämähän on rakenteellisesti mahdoton toteuttaa.
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Pyöränkulmat ulospäin levittävillä vanteilla?

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Lähinnä tuo pienempi ET tulee esiin jos tiessä on epätasaisuuksia niinkuin Suomessa joskus on. Eli muljuaa eritavalla kuin oikealla ET-lukemalla olevalla vanteella.
Vastaa Viestiin