96 kytkimen korjaus

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
cse1992
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Elo 19, 2016 19:05

96 kytkimen korjaus

Viesti Kirjoittaja cse1992 »

Eli 1977 96 johon vaihdettu kytkinlevy + paineasetelma 2015. Toiminut jonkin aikaa ok mutta sitten kytkintä painettaessa tuntuu kuin jokin ottaa kiinni johonkin (samanlainen tuntuma kun yrittää vaihtaa vaihdetta ilman kytkintä) ja ei pysty painamaan pohjaan. Kun kone ei käy, irrottaa OK. Ajettavissa vapaakytkimellä (ja kovaa ;), . Välys säädetty toissapäivänä 15mmstä 4mmiin, jurina alkaa vain aikaisemmin. Eli välys oletettavasti kasvanut 4mm...15mmiin vuoden aikana

Oma oletus että kytkimen siirtovipu irronnut/kulunut toispuoleisesti...

Otan koneen laatikkoineen ylös lähipäivinä.

Kysymys: löytyykö ehjää siirtovipua/muita kytkimen kilkkeitä nopealla toimitusajalla ensisijaisesti Kuopiosta? Muualtakin voi tarjota apuja.

Onko 96 henkisille Kuopiossa tapaamisia? Kuopio- Karttula tieosuudella on viimeisien viikojen aikana nähty 96nen / hieno ohitus omasta 9000CSEstä (tosin alamäkeen) ja jopa 95nenkin...laittakaa yhteystietoja jos luette tätä.

Elikkä kajakki hankittu vähän aikaa sitten ja ajettu Laitilan suunnalta savoon. Pitkästä aikaa mukava kuulla V4 ääntä...ja muitakin varaosatarpeita on kytkimen lisäksi...yllättävästi kun kajakin ikä vasta 39v. Rengas-on-linestä tilasin Vredestainin 2 165/80/15 kesäkumia eteen, onko muilla muita kajakkirengaspaikkoja?

T. cse1992

timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: 96 kytkimen korjaus

Viesti Kirjoittaja timos »

Minulla piti kytkin krohinaa aikä meinannut saada vaihteita päälle, erityisesti pakkia. Viaksi paljastui lopulta (toinen avauskerta) vauhtipyörän liian ulkonevat ruuvinkannat, ulottuivat yli kitkapinnan. Jostain syystä oli laitettu väärän kantaiset ruuvit, alkuperäisissä hyvin matala kanta. Ehkä harvinainen vika, mutta tulkoon mainittua.
Tätä remonttia en tehnyt itse, asentaja kertoi syyn.

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5240
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 96 kytkimen korjaus

Viesti Kirjoittaja mestari »

onkohan työsylkyn taakse heitetty rikka, tekee liian pitkälle työliikkeensä,poista se ja testaa,itsellä taas pitäs laittaa sellanen kun juuri uusi nät king cole pakettiratkaisu on paikallaan eikä irrota
tuo tuli ekana mieleen
haarukoita löytyy kyllä jos on tarve. :D
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

387
"Hirsch"
Viestit: 819
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 96 kytkimen korjaus

Viesti Kirjoittaja 387 »

Varkaudessa 1.10 abc asemalla klo 11.00 Kuopiossa 8.10 Tapahtumat osiossa ilmoitukset. Haarukka löytyisi jotakin muuta osaa myös
Hese

KeijoAnnikki
"Viggen"
Viestit: 610
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 96 kytkimen korjaus

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Jos tuntuu kytkinpoljinta painettaessa (kone käy), että metalli ottaa metallia vastaan ja polkimessa tuntuu tärinää, niin aikanaan on tällaista keskustelua saatu aikaiseksi kytkimen irrotusongelmasta ja siihen neuvoja : http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... in#p600036 .
Saab 97 vm -71 ( http://www.youtube.com/watch?v=hNklzkv5J_I )
Saab 96 vm -73
JM Saab 96 V4 1.8 l

cse1992
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Elo 19, 2016 19:05

Re: 96 kytkimen korjaus

Viesti Kirjoittaja cse1992 »

Kiitos vinkeistä. Kytkimen siirtovipu tekee liian pitkän liikkeen: siirtovivun työsylinterin puoleinen uloin pää on ottanut kiinni asetelmaan. Tästä metallinen jurina.

Vääntynyt siirtovipu voisi tehdä saman mutta päällisin puolin näyttäisi OK..

Jos siirtovipu tekisi lyhemmän liikkeen, kytkin ei irrottaisi.

Luin aikaisemman jutun vastaavasta Sachsin uuden kytkimen ongelmasta johon auttoi aluslevyt paineasetelman ja vauhtipyörän väliin.

Oisko 1mm shimmit sopivan paksuiset?

Otin valokuvat mutten saa liitettyä tähän mukaan.

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5240
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 96 kytkimen korjaus

Viesti Kirjoittaja mestari »

vaikka puolet ohuimmat ainakin
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

cse1992
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Elo 19, 2016 19:05

Re: 96 kytkimen korjaus

Viesti Kirjoittaja cse1992 »

Mestarille kiitoksia. Sain juuri kuopion vahvistukselta laatikon jossa alkuperäinen siirtovipu paikallaan. Vertaan nykyiseen ja voi poissulkea mahdollisen siirtovivun taipuman/ välykset.
Peräkärryssä oli muuten 20v 96 taivasalla ollut aihio...täynnä hyviä pisteosia...
Kytkimen siirtovivun uloin pää jossa työsylinterin akselin pää, pitäisi olla 4-5 mm sisempänä jotta kytkin irrottaisi ilman että siirtovivun uloin pää ottaisi kiinni paineasetelmaan...

KeijoAnnikki
"Viggen"
Viestit: 610
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 96 kytkimen korjaus

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

cse1992 kirjoitti:
Luin aikaisemman jutun vastaavasta Sachsin uuden kytkimen ongelmasta johon auttoi aluslevyt paineasetelman ja vauhtipyörän väliin.

Oisko 1mm shimmit sopivan paksuiset?
Mahdollisimman ohuet. Mulla on vanhassa jutussa ihmetelty Sonettin kytkinpaketti nyt vakiokoneessa ja vaikka sillä oli virikonessa pyöritetty n 2000 km , niin ei voinut prikkoja välistä pois ottaa. Jos vielä koneen/kytkinlevyn irroitan, niin varmaan pitää sorvia käyttää levyn keskiön = kytkinakseliin tulevan spoorituksen lyhentämiseen.
Saab 97 vm -71 ( http://www.youtube.com/watch?v=hNklzkv5J_I )
Saab 96 vm -73
JM Saab 96 V4 1.8 l

korpijaakko
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: 96 kytkimen korjaus

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Se olin minä joka sinut ohitti. Sulla on ilmeisedti punanan cse....laitoin yvnä yhteystiedot...
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9000 2,3t cse jubilee KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA

cse1992
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Elo 19, 2016 19:05

Re: 96 kytkimen korjaus

Viesti Kirjoittaja cse1992 »

Korjaantui näin: kytkimen siirtovipu rälläkällä poikki, hitsaus niin että työsylkyn puoleinen pää siirtyi vaihdelaatikkoon päin noin 7mm.

En laittanut shimmilevyjä paineasetelman ja vauhtipyörän väliin. (Ostin kyllä 0,5mmset jo varalle)

Koeajo tehty, hyvin pelittää. Täytyy Korpijaakon ohitus kuitata omalla V4llä sopivassa tilaisuudessa...tankissa Shellin superbensat.

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5240
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 96 kytkimen korjaus

Viesti Kirjoittaja mestari »

onko nyt odotettavissa jossakin jälkovälissä kytkinkopan tienoilla migitystä kun haarukkaa asemoidaan takasinpäin kun nät kong cole alkaa kulumaan :D
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

cse1992
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Elo 19, 2016 19:05

Re: 96 kytkimen korjaus

Viesti Kirjoittaja cse1992 »

Pidän 2v paussin tällä palstalla kun en tiedä alan termistöä...viisaammat jatkakoon

Tutkin Mestarin viestejä ja hänen sarkastis-pessimistisen huumorintajunsa ymmärtäen yritän jatkaa ilman 2v jäähyä. 8)
Tänään huomasin että kuupan alipaineella toimiva ennakonsäädin ei toimi. Tilasin svenssoneilta uuden palikan, saa nähä miten käy.

vfr
"Hölösuu"
Viestit: 1777
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: 96 kytkimen korjaus

Viesti Kirjoittaja vfr »

Omassa kuupassa oli sama oire, eli kytkintä painaessa kuului ääntä ja kytkinpoljin täristi.
Jos ei painanut kytkintä ihan pohjaan, ei ääntä eikä poljin täristänyt.
Syylliseksi osottautui kytkimen työsylinterissä oleva seegerirengas, tai pikemminkin sen puuttuminen.
Työsylinterin männän liikettä ei rajoittanut mikään vaan polkimen pohjaan painaminen aiheutti haarukan osumisen asetelmaa.
Uuden seegerin laittaminen puuttuvan tilalle korjasi tilanteen.
Saab OG9-5 AERO -01,Saab NG9-5 MY11, Lada 2107 MY85 isolohko.

Avatar
AnttiK
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: 96 kytkimen korjaus

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Vaihdoin vastikään uuden kytkinlevyn ja ehkä noin 100km ajon jälkeen alkoi jurina kuulumaan poljin pohjassa. Näppäsin pois työsylinterin alle laittamani prikan ja jurina hävisi sekä kytkin toimii hyvin. Alunperin laitoin prikan, kun uusittu kytkin ei meinannut kunnolla irroittaa. Kytkin vaati siis sisäänajoa :D 4mm välys ei kuitenkaan ole mainittavasti muuttunut.
96 V4 -73

Vastaa Viestiin