Saabit 60-luvulla

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Saabit 60-luvulla

Viesti Kirjoittaja mikali »

Prutaria ja vnelosta kai valmistettiin hetken "päällekkäin" . Onko yhtään 2-tahtista valmistettu ns. korkeammalla tuulilasilla .
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saabit 60-luvulla

Viesti Kirjoittaja mestari »

on koska on nähtykin sellanen livenä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Saabit 60-luvulla

Viesti Kirjoittaja kostape »

Tuosta moottorin vaihtumisesta on olemassa legendakin.
Oli siis siirrytty pitkänokkaiseen malliin ja syy oli odotettavissa oleva moottorin muutos.
Keväällä ennen lomien alkua tehtiin isohko erä autoja, joihin ei laitettu moottoreita, niitä vajaatahtisia. Jotenkin selitettiin vaan ja ihmiset eivät saaneet tietää syytä. Moottorittomat "kinnerit" (niin sellaisia kutsuttiin meillä Vanajan tehtaalla) odottelivat kesäloman ajan. Joku porukka kai teki tarpeellisia valmistelutöitä ja kun varsinainen väki palasi lomilta niin noihin autoihin alettiin asentaa veenelosia. Olivat siis tavan mukaan seuraavan vuoden mallia eli 1967 vaikka menivät jakeluun jo 1966. Näin on kerrottu Esson baarissa.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabit 60-luvulla

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Nuin se tarina V4:ään siirtymisestä vissiin pääpiirteissään menee. Siitä Saabin 40-vuotis kirjasta sen olen lukenut.

Mutta sitä ei kirjassakaan taidettu kertoa että tehtiinkö tahtareita vielä mallivuodelle 1968, ja jos, niin miksi? Oliko sitten koneita varastoissa tms. Sellaista muistelen, että ulkomaille meni jossain vaiheesaa jotain karsittua versiota. Liittyisikö siihen?
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Saabit 60-luvulla

Viesti Kirjoittaja kostape »

Olen muistavinani, että kyllä niitä kakstahtisia sai ainakin seuraavana vuonna, oli nääs niitä tyypille uskollisiakin. Mutta hurjin tarina kertoo, että kakstahtimoottoreita käytiin hukuttamassa Itämereen, kierrätystä kun ei vielä oltu keksitty. Ja muistan sellaisenkin lehtiuutisen Ruotsista, missä selostettiin kuinka romuhenkilöautoja lykättiin meree laivan kannelta, hylättyjä löytöautoja kai.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1109
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Saabit 60-luvulla

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Alkuperäinen ajatus oli tarjota 2T-vaihtoehtoa rinnakkain, koska sille ajateltiin olevan vankka käyttäjä- ja tahtojakunta, joka vieroksuisi V4:aa. Varmasti noita tahoja olikin, mutta ei niin paljon että se olisi markkinavoimia suuresti hääläyttänyt.

Pitäisi jostain tarkastaa, mutta mahtoiko olla niin, että 2T poistui valikoimasta vuoden yrittämisen jälkeen, siinä missä alkuperäinen suunnitelma oli pitää se tarjolla X vuotta. Tuo 1968 olisi ollut kuitenkin ihan suunniteltu mallivuosi 2T:lle, mutta valmistusmäärä jäi paljon kuviteltua vähäisemmäksi.

(EDIT: Pentti oli nopeampi...)
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabit 60-luvulla

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eipä tuo romun lykkääminen mereen 60-luvulla niin ihmeelliseltä kuulosta. Vielä myöhemminkin sinne on lykätty niin myrkkykemikaaleja kuin ydinjätteitäkin. Se on ihmeellistä miten typerä ihminen voi noiden jäteasioiden kanssa olla.

Mitä tulee tahtarin valmistamiseen rinnan veenelkun kanssa, niin en tiedä asiasta mitään. Mutta tuo vanhan teknologian pitäminen tuotannossa on melko yleistä, kun uskotaan että kansa haluaa ennemmin sitä vanhaa, halpaa ja tuttua kuin uutta, kallista ja hienoa. Joskus niin käykin, esin Volvo 200-sarja taisi jatkaa tuotannossa pidempään kuin sen seuraakaksi alun perin suunniteltu 700-sarja. Joskus taas luulo ei olekaan tiedon väärti, ja vanhan tuotteen myyntimäärät jää paljon alle oletetun ja homma haudataan nopeasti.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
lennon
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Su Marras 13, 2005 20:27
Paikkakunta: tammela

Re: Saabit 60-luvulla

Viesti Kirjoittaja lennon »

Itselläni oli aikoinaan 1968 V4 ja silloin pariinkin otteeseen kysyttiin, että onko kakstahti vaiko nelkku. Samoissa yhteyksissä kerrottiin, että 1968 oli kaksitahti kone vielä saatavilla erikoistilauksesta. Mutta ei täyttä varmuutta, koska tämäkin oli niitä kuuluisia Esson baari-juttuja, vai oliko sittenkin Shellin-baari :)
Saab 96 1969 & 1973
ja varaosiksi 1972 & 1975
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saabit 60-luvulla

Viesti Kirjoittaja mestari »

olikos se niin jotta loput tahtari koneiset kuupat myyntiin röntissä tanskaan kun se verotus oli mitä oli siellä, saivat helpotusta tällätavoin ja se näkyy vielä katukuvassakin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
cse1992
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Elo 19, 2016 19:05

Re: Saabit 60-luvulla

Viesti Kirjoittaja cse1992 »

Ja täällä on on ostaja 1967...1968 vajaatahtiselle. On siinä hieno käyntiääni...hätätilassa joutuu warren hankkimaan 8)
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Re: Saabit 60-luvulla

Viesti Kirjoittaja mikali »

Siis onko näitten pohjalle mitään luokituksia ? Vois löytyä mielenkiintoista , jos vois ympätä tahtarin koneen vanhaan nelkkuun :)
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabit 60-luvulla

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

mikali kirjoitti:
La Elo 15, 2020 00:14
Siis onko näitten pohjalle mitään luokituksia ? Vois löytyä mielenkiintoista , jos vois ympätä tahtarin koneen vanhaan nelkkuun :)
Meinaatko kilpaluokituksia? Ei kai tuossa muuten ole mitään estettä ainakaan katsastuksen suhteen?
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Re: Saabit 60-luvulla

Viesti Kirjoittaja mikali »

Sekäettä ... Niistä olis helpohko näyttää katsastusinsinöörille , että kyseessä samanlainen runko ja vain lasien mitat hieman muuttuneet.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabit 60-luvulla

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos kyse on siis muutoskatsastuksesta tieliikennekäyttöön, niin tuskin tarvitaan kauheasti dokumentaatiota. Tahtarikoneen pitäisi mennä V4-autoon muutoskatsastuksella helposti, kun tahtari on pienempi ja tehottomampi kuin veenelkku.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabit 60-luvulla

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

AZP kirjoitti:
La Elo 15, 2020 09:39
... Tahtarikoneen pitäisi mennä V4-autoon muutoskatsastuksella helposti, kun tahtari on pienempi ja tehottomampi kuin veenelkku.
Just tätä hain. Ja eikös nelkunkin pitäisi mennä tahtariin ihan tavallisesti muutoskatsastuksella, kun kyseessähän on käsittääkseni mallisarjan sisäinen muutos? Jarrut vaan nelkusta, liekö noita muita alustamuutoksia edes ollut?
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Vastaa Viestiin