v6

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: v6

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Tero_s kirjoitti:Nykyäänhän V6:sia vois taas koittaa leimata ns. omavalmiste moottorina. Eli muuttaa vaikka E85:lle ja ilmoittaa/mittauttaa sopivat numerot papereihin, eli 81hp papereihin ja konttorille. Ilmoittaa vielä tilavuuden eri lukemin, kuin yhdessäkään V6:ssa on vakiona. V6:sta saa helposti painoa pois, kun pistää V4:n vauhtipyörän ja nakkaa valurauta pakosarjat romukasaan.
Tota omavalmiste moottoria oon kans suunnitellu mutta toi teho raja on aikas haastava jos katellaan uudempia kutosia.
Vielä kun löytyis nykyaikainen v6 josta sais noi teho lukemat, niin sitähän vois askarrella jotain mukavaa.
avo96_V6
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 21:43
Paikkakunta: Huittinen

Re: v6

Viesti Kirjoittaja avo96_V6 »

Akselipaino oli tosiaan se kriittisin tekijä, silloin kun moottorin vaihto kutoseen oli vielä mahdollista. Nyt tajusin, että minut täpärästi pelasti se, että avoni oli jo valmiiksi nelipaikkainen! Eli raju laihdutuskuuri auttoi saamaan auton tasan etuakselipainorajalle.
Valurautaisia pakosarjoja ei tarvitse miettiä, koska ne on muutettava putkisellaisiksi, niin pääsee helpoimmalla. On varsin ahdasta sittenkin. Sitten tarvitaan omatekoinen laturiteline, jäähdytin, puhallin, öljypohjan lyhentäminen jne
Aluksi oli tuplaputket ilman yhdistäjää, nyt kaks yhteen turbo 900:n putkisto, mielestäni kuulostaa paremmalta nyt. On tasaisempi murina.
Täytyis etsiä tänne kuva autosta/ koska viimeks se lie ollut esillä joskus -90 luvulla!
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
timotn
"Aero"
Viestit: 388
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2004 20:36
Paikkakunta: Oulu

Re: v6

Viesti Kirjoittaja timotn »

Vieläköhän mun 96 v6:n vararengas lie konttorin pihalla mihin se jäi kun piti saada muutoskatsastuksessa vielä vähän painoa pois :mrgreen: :mrgreen:
95, 96, Saabo, 97, 99, 900, 9000, 9-3, 9-5
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: v6

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

timotn kirjoitti:
Pe Tammi 04, 2019 20:33
Vieläköhän mun 96 v6:n vararengas lie konttorin pihalla mihin se jäi kun piti saada muutoskatsastuksessa vielä vähän painoa pois :mrgreen: :mrgreen:
Menipäs tiukille :lol: Oliskohan mullakin tosiaan riittänyt pelkkä varapyörän heivaus, ettei olis tarvinnu muuttaa 4-paikkaseks.
timotn
"Aero"
Viestit: 388
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2004 20:36
Paikkakunta: Oulu

Re: v6

Viesti Kirjoittaja timotn »

Mulla tuli 1+1😂
95, 96, Saabo, 97, 99, 900, 9000, 9-3, 9-5
avo96_V6
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 21:43
Paikkakunta: Huittinen

Re: v6

Viesti Kirjoittaja avo96_V6 »

Koska harva selaa vanhoja viestejä, kelaan äkkiä miten sain etuakselipainon (vahingossa) kohdalleen: varapyöräksi 900:n kevyt-vararengas kapeammalle 96 vanteelle. Kumimatot pois, pölykapselit pois, niskatuet pois (irtoaa -76 mallista nostamalla) kaikki stereoihin viittaava laitteisto pois. Ja antenni pois. Pieni Akku takalaatikkoon, akun kaapelit alumiinista, jäähdytin alumiinista, takalokarin kumit etureunasta pois. syylärin putket alumiini sähkö-putkesta, kaikki lisävalot tms pois. Puskurit ikävä kyllä oli laitettava , koska vm -76 on ”turvapuskureillla” niitä ei saa poistaa. Mutta kas kummaa, ne saa korvata rautaisilla!! (Ja nykyiset teräksiset saa varmaan jo poistaakin? ) Lisäksi oli vahingossa bensamittarin johdot väärinperin, näyttää tyhjänä täyttä. Ja öljyä ihan minimi määrä moottorissa. Moottorin sivutuen voi poistaa kun on enää sadoista grammoista kiinni. Ja mahdollisesti jousituksen pohjauskumeja. Tietysti työkalut jäi kotiin kuten tunkkikin. Ja tavaratilan pohjalevy. Ja renkaiksi kuluneet 155/80 15. Sitten kun vielä kääntää letkuklemmareiden ruuvit taakse päin, on kaikki tehty? Ja pissapojalle liki tyhjä pieni tankki...
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: v6

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Mä en muista, että olis ollut mitään murheita katsastuksessa painojen kanssa. Akku oli/on peräluukussa, samoin kusijussin tankki. Lampumpesimet poistetuu ja 5 3/4" umpiot paikalla. Kattoverhoilu ei ollut paikalla ja maski taisi kanssa puuttua. Ja katto oli tietenkin 5cm matalammalla. Otteessa omamassa on 950kg.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
avo96_V6
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 21:43
Paikkakunta: Huittinen

Re: v6

Viesti Kirjoittaja avo96_V6 »

96 V6 avossani on kuitenkin 100 * 40 (vai oliko se 100 * 50) putkipalkkia aika monta metriä, pitkittäin ja poikittain, on tukipeltiä ja tukikolmioita joka putken päässä ja turvakaarisysteemit päälle, eli auton kokonaispaino kasvaa. Moottorinvaihto vaikeutui siis lisäpainon myötä. (kori nitkuu muuten ällistyttävän vähän, eli sikäli se kyllä onnistui)
96 avooni hyväksytyt lujuuslaskelmat on ihan suoraan kopioitu saab 99 avoon aikoinaan jonkun tekemät tutkielmat. Kukahan ne on silloin aikoinaan on laskenut/piirtänyt? Omat laskelmani lensivät varmaan roskikseen, vaikka oli monenlaista rasituslaskelmaa tehtynä. Tuo "täydellisesti suunniteltu" 99 avo oli tehty varmaan jo -80 luvulla... Eikä se ollut mielestäni kauheasti sukua 900 cabrioletin vahvistuksille?
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
Vastaa Viestiin