v6

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: v6

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Jos 68 hv x 1,2 = 81,6 pyöristetään kokonaisluvuksi, niin sitten 1,8 l V6 Tanarista mahtuu nykysääntöihin: 82 hv (60 kW) ja 135 Nm.
Vääntömomentille jää jopa reilusti pelivaraa kun 115 Nm x 1,2 = 138 Nm
Jos oikein olen ymmärtänyt, niin nykyään ilman poikkeuslupia moottoria vaihdettaessa teho ja vääntö ratkaisee 20 % säännöllä?
... se on sitten eri asia mistä tuollaisen moottorin löytäisi :?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: v6

Viesti Kirjoittaja AZP »

Trafi jotain väntörajaa puuhaili muutama vuosi sitten, mutta taisi jäädä puolitiehen. Edelleen mennään ymmärtäkseni teho +20 % ja iskutilavuus +25 % -rajoilla.

Säädöksethän ei puhu sylinterimäärästä mitään, eli itse rakennellen kuuppaan voi pistää vaikka veekasin, kunhan onnistuu tekemään siitä riittävän pienen ja puhdittoman :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: v6

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Jäishän tuo 1,8 silti tilavuudeltaankin rajan oikealle puolelle, mutta jos nuo vanhemmat kutoset ei muutenkaan ole yleisiä, niin tämä taitaa mennä harvinaisuudessa samaan luokkaan kuin kananhammas :?:
Juha
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: v6

Viesti Kirjoittaja Juha »

Ei taida olla montaa 1.8 v6:sta suomessa olla, tais olla ettei uutena ole koskaan tullut suomeen ja muistaakseni valmistettiin vaan parina vuonna 60-luvun lopulla.
Nimimerkillä yksi kone odottaa tallissa sopivaa kuuppaa.
96 -73, Sonett -73, 900 ”kilpuri”, 900 -89
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: v6

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Luulis jo nykysuomessa saavan laittaa ihan mitä tahansa, kun sitä on niin mainostettu että kaikki muutoskatsastukset helpottuu. :evil:
Olis se mahtavaa jos se virallinen 1.7:n todistus jostain löytyis.
Näitä vaan keräämään sitä odotellessa: :wink:
koodi: RY
perhe: HF18
automalli: P7 17M/20M/26M
vuodet: 09.67-01.72
cm3: 1812
syl.halk.: 80
iskunp.: 60,14
pur.: HC
ventt. k.: V6 OHV
hv: 82
Tosin männät voi olla hankalampi keissi.
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: v6

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Juha kirjoitti:Ei taida olla montaa 1.8 v6:sta suomessa olla, tais olla ettei uutena ole koskaan tullut suomeen ja muistaakseni valmistettiin vaan parina vuonna 60-luvun lopulla.
Nimimerkillä yksi kone odottaa tallissa sopivaa kuuppaa.
Muistatko millä valukoodilla sun lohko on?
Juha
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: v6

Viesti Kirjoittaja Juha »

En muista, mutta käyn varmaan viikonloppuna tallilla, niin pitää yrittää muistaa katsoa.
Vai oliko noissa vanhoissa lohkoissa niitä valukoodeja?
96 -73, Sonett -73, 900 ”kilpuri”, 900 -89
0009
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: v6

Viesti Kirjoittaja 0009 »

vkutvonen kirjoitti: ...
Olis se mahtavaa jos se virallinen 1.7:n todistus jostain löytyis.
..
tuolla jotain, mutta linkit ei toimi:
viewtopic.php?f=10&t=3221

tuollaistakin löytyi aiheen sivusta:
vanha viritys katalooki:
http://www.swadeology.com/2013/02/saab- ... ousel-4260



http://www.tonikoskinen.com/autot/saab_ ... ikkeli.pdf

http://www.netikka.net/protossi/protoss ... ruotsi.gif
avo96_V6
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 21:43
Paikkakunta: Huittinen

Re: v6

Viesti Kirjoittaja avo96_V6 »

Pakko antaa toivon kipinää kolleegoille V6-projektien suhteen.
Nykyään kutosen saanee ysikutoseen vain hakemalla vanhan projektin, jossa se moottori on jo papereissa. Ehkä sekin päivä lähestyy jolloin oma silmäteräni voisi olla myytävänä? Noita muita ikuisuusprojekteja kun riittää tallissani, ajattelinkin laittaa ilmoituksen johonkin: "myydään 96, tule valitsemaan hyvän värinen"...
Eli kesäautoni on 2,0 V6 (vm -70 17m 2000S fordista) katsastettuna vm 1976 96:een ja korimalli on avo. Teho piisaa, välitykset ehkä loppuvat kesken. Auto on ollut kaikki kesät ajossa vuodesta 1993 asti. Eilen vaihdoin öljyt ja sytytystulpat ja nyt se höpisee taas kunnolla Kuudella mukilla!
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: v6

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hienoa. :D
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
samuliy
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Joulu 08, 2017 21:16

Re: v6

Viesti Kirjoittaja samuliy »

no sehän olis yks tapa, oon jo vähä unohtanu koko v6 asian.... Kuvia?
timotn
"Aero"
Viestit: 388
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2004 20:36
Paikkakunta: Oulu

Re: v6

Viesti Kirjoittaja timotn »

Ainakin ennenvanhaan moottorin paino (120kg/160kg) esti torppasi muutoksen.
95, 96, Saabo, 97, 99, 900, 9000, 9-3, 9-5
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: v6

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

timotn kirjoitti:Ainakin ennenvanhaan moottorin paino (120kg/160kg) esti torppasi muutoksen.
Toihan kierrettiin sillä että painoa pois ja rekisteriin 4:lle hengelle. Siis autosta painoa pois :D
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: v6

Viesti Kirjoittaja AZP »

Painoraja (+20 % vertailumoottoriin) taidettiin poistaa säädöksistä pari vuotta sitten.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: v6

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Nykyäänhän V6:sia vois taas koittaa leimata ns. omavalmiste moottorina. Eli muuttaa vaikka E85:lle ja ilmoittaa/mittauttaa sopivat numerot papereihin, eli 81hp papereihin ja konttorille. Ilmoittaa vielä tilavuuden eri lukemin, kuin yhdessäkään V6:ssa on vakiona. V6:sta saa helposti painoa pois, kun pistää V4:n vauhtipyörän ja nakkaa valurauta pakosarjat romukasaan.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Vastaa Viestiin