Mellandrev ?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Mellandrev ?

Viesti Kirjoittaja mikali »

Onkos tällä "mellandrevillä" suomalaista nimeä ja miten vaihteisto muuttuu , jos vaihtaa special 1 mellandrevin vakion tilalle vai eikö yleensäkään onnistu ????
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mellandrev ?

Viesti Kirjoittaja tommij »

En tiedä mikä se varsinaisesti suomeksi on, mutta siis rataspari joka siirtää voiman kytkinakselilta sivuakselille (väliakselille). Pienempi ratas on kiinteä osa kytkinakselia.
Kuva
Special satsin erottaa mm. siitä, että molempiin osiin on stanssattu T-kirjain.

Käytännössä 1 ja 2 muuttuvat pidemmiksi kytkinakselin ja sivuakselin välityssuhteen muuttuessa.

Mulla on yksi Sportin laatikko kasattu tärpättiruiskun Special 1 satsilla ja varalaatikko V4 Special 1 rattailla, eli ne menee kyllä ristiin pikku mulkkauksella.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Mellandrev ?

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Vakio v4 mellandrev ( en minäkään tiedä sille kunnon suomennosta. Sivuakselin käyttö?) on 22x40 = 1:1,82 ja special 1 25x41 = 1:1,64. Kymmenisen prosenttia siis pitenee ykkönen ja kakkonen.
Minulla on yksi suunnilleen viimeisimmän version laatikko missä on '65 tahtarin "mellandrev" ja 7-hampainen perä. '65 kuorissa on vuorostaan sp1 ja melkein kaikki sisuskalut v4:stä. Siis aika hyvin osat käy ristiin. Muutoksista tulee mieleen, että sivuakselin hammaspyörille vaihtui jossain vaiheessa neulalaakereiden tilalle holkit ja pää- eli vapaakytkinakselin etummainen laakeri muuttui.

Luokitustodistuksesta löytyy vaihteiden välitykset, vakio ja sp1 on sivulla 10 ja sp2 sivulla 17:
https://historicdb.fia.com/sites/defaul ... roup_1.pdf
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Re: Mellandrev ?

Viesti Kirjoittaja mikali »

Kiitos ! Nyt on laatikko työn alla mutta edelleen 4:sta ei pudotettu .
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Re: Mellandrev ?

Viesti Kirjoittaja mikali »

Mikä on tahtarin mellandräv vs v4 mellandräv ??? :)
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Mellandrev ?

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Jos laittaa tahtarin mellandrevin v4:n laatikkoon, niin ykkönen ja kakkonen lyhenee aavistuksen. Oiskohan se 23x42 eli 1:1,83 (ei kunnolla edes prosentin eroa :? )
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Mellandrev ?

Viesti Kirjoittaja mestari »

eri asia onkin sitten saako sen ylipäätään kasattua kun tahtarin vapisakseli on hieman erilainen versus v4
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Mellandrev ?

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Neljä pykälää ylempää löytyy vastaus :wink:
Vastaa Viestiin