Saab 95 (1970) kytkin hukassa
Saab 95 (1970) kytkin hukassa
Moi,
talven aikana kytkin on tyystin kadonnut, täysin hengetön. Ilmattu on kunnolla ja moneen kertaan. Auton voi käynnistää vain vapaalla. Mulla on ollut kuuppia v:sta 2000, ja joskus muistan että talven jälkeen vastaavaa oli ja rytkyttämällä kytkinpoljinta olisi irronnut. Nyt ei. Onko "kika kolmosta" vai meneekö moottorin irrotukseksi (jonka senkin hallitsin aikanaan reilussa tunnissa). Mulla on toissa syksynä ostettu 95 vm. 1970, jolla ajelin viime vuonna erittäin vähän ja nyt en näemmä toistaiseksi ollenkaan.
talven aikana kytkin on tyystin kadonnut, täysin hengetön. Ilmattu on kunnolla ja moneen kertaan. Auton voi käynnistää vain vapaalla. Mulla on ollut kuuppia v:sta 2000, ja joskus muistan että talven jälkeen vastaavaa oli ja rytkyttämällä kytkinpoljinta olisi irronnut. Nyt ei. Onko "kika kolmosta" vai meneekö moottorin irrotukseksi (jonka senkin hallitsin aikanaan reilussa tunnissa). Mulla on toissa syksynä ostettu 95 vm. 1970, jolla ajelin viime vuonna erittäin vähän ja nyt en näemmä toistaiseksi ollenkaan.
Re: Saab 95 (1970) kytkin hukassa
eli poljin on siis veltto vaiko ei?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab 95 (1970) kytkin hukassa
Joo, nyt olisi olennainen tieto onko sen kytkinpolkimen tuntu normaali. Jos on, on aika yleistä että kytkinlevy tarttuu seisonnan aikana vauhtipyörään ja/tai asetelmaan kiinni. Jos ja siis edelleen jos näin on, voisi lähteä vain ajamaan sillä. Startilla liikkeelle ja siitä ilman kytkintä pykältäen vähintään kolmosvaihteelle ja kone vääntöalueelle. Siitä sitten kokoajan kytkintä pohjassa pitäen, rynkyttää kaasua edestakaisin. Tuo liikkeelle lähtö ja vaihteen vaihto onnistuu tietysti parhaiten kun vapaakytkin on päällä, mutta tuo rytkyttäminen parhaiten kun vapaakytkin on lukittuna. Mutta, kestääkö tuo vapaakytkin sitä?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Saab 95 (1970) kytkin hukassa
Vaikka hentoinen onkin, niin lyhytaikaisen kytkimen irroitusoperaation kestänee. Kunhan ei ota tavaksi.
Älkää ajako vapaakytkin kiinteällä!
Älkää ajako vapaakytkin kiinteällä!
Re: Saab 95 (1970) kytkin hukassa
Joo, kytkinpoljin tuntuu mielestäni normaalilta, ei veltto. Ja olen mä sillä pihalla ykkösellä ajellut. Eli pitäisi päästä siis kunnon vauhtiin ja rynkyttää vauhdissa?
Re: Saab 95 (1970) kytkin hukassa
Olethan pitänyt kytkinpoljinta pohjassa pihalla ajellessa?DSuper5 kirjoitti:Joo, kytkinpoljin tuntuu mielestäni normaalilta, ei veltto. Ja olen mä sillä pihalla ykkösellä ajellut. Eli pitäisi päästä siis kunnon vauhtiin ja rynkyttää vauhdissa?
Olen muutamia kertoja joutunut tuon tekemään mutta mitään erityistä rynkytystä ei ole onneksi tarvittu. Aina on riittänyt max 300 metriä tallin oven edestä lähtenyttä hiekkatiellä ja vapaakytkimen avulla vaihteita vaihtaen kiihdytys kolmosvaihteelle asti. Ennen liikkeellelähtöä olen käytellyt vapaalla moottoria vähän lämpimäksi, sitten sammutus, ykkönen silmään, kytkinpoljin pohjaan ja uudestaan käyntiin.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Saab 95 (1970) kytkin hukassa
ei se ihan vähällä lähde :
talven tallissa ollut kuuppa starttaamalla ulos sitten lämmityskäyttö, sammutus, ykkönen pesään ja baanalle ja monoa kolmosella kiinteä veto päällä kaasu pohjassa vähän alle kilometrin ajo niin johan napsahti irti ja nopeesti nelonen pesään oikealla jalalla vapis ineen ja matka jatkui.
joka keväinen ryhtiliike
kellokoskella näin kerran kuupan tallissa johon oli sahattu lauta kytkinpolkimen (pohjassa) ja ratin väliin, ehkä, ehkä kaveri oli kyllästynyt kytkimen jumimiseen ja ajatteli olla kärppänä keväällä lähtemässä ajoon....
talven tallissa ollut kuuppa starttaamalla ulos sitten lämmityskäyttö, sammutus, ykkönen pesään ja baanalle ja monoa kolmosella kiinteä veto päällä kaasu pohjassa vähän alle kilometrin ajo niin johan napsahti irti ja nopeesti nelonen pesään oikealla jalalla vapis ineen ja matka jatkui.
joka keväinen ryhtiliike
kellokoskella näin kerran kuupan tallissa johon oli sahattu lauta kytkinpolkimen (pohjassa) ja ratin väliin, ehkä, ehkä kaveri oli kyllästynyt kytkimen jumimiseen ja ajatteli olla kärppänä keväällä lähtemässä ajoon....
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab 95 (1970) kytkin hukassa
Siis vauhdilla/vaihteella sinänsä ei ole väliä, kunhan koneen saa vääntöalueelle. Pikkuvaihteilla tulee ongelmaksi että renkaat alkaa sutia ja vähentää sitäkautta kytkimelle tulevaa vääntöä. Kytkinhän ei tiedä mikä vaihde on päällä, vaan kaasupohjassa tulee sama vääntö kytkimelle kierrosluvun mukaan.DSuper5 kirjoitti:Joo, kytkinpoljin tuntuu mielestäni normaalilta, ei veltto. Ja olen mä sillä pihalla ykkösellä ajellut. Eli pitäisi päästä siis kunnon vauhtiin ja rynkyttää vauhdissa?
Kaverin ladassa oli vastaava probleema. Soratiellä minä ratissa, itse poljin kytkintä ja pidin jarrulla nopeutta, kaveri pumppasi kaasua. Vielä kakkosella vaan suti! Piti sitten ajaa pari kilometria pikitielle ja siellä sitten kolmosella lopulta irtosi
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Saab 95 (1970) kytkin hukassa
Onko kukaan kokeillut sitä kikkaa, missä nostetaan sivistyneesti molemmat etupyörät ilmaan jne.?
Mulla on se ohje jossain (muualla kuin lähimuistissa ), varmaankin sinisen piplian välissä kirianmerkkinä.
Viime keväänä testasinkin, hyvin toimi eikä mitään (kait) hajonnut.
Mulla on se ohje jossain (muualla kuin lähimuistissa ), varmaankin sinisen piplian välissä kirianmerkkinä.
Viime keväänä testasinkin, hyvin toimi eikä mitään (kait) hajonnut.
Re: Saab 95 (1970) kytkin hukassa
yleensä keväisenä autohaku matkalla suulista, tallista,kuusen alta tms on sellainen että harva alkaa tunkata etupäätä ylös jos homman voi korjata ihan ratin ja penkin välissäkin, tosin jos olisi joskus aikaa ja viitseliäisyyttä niin voisi kokeillakkin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab 95 (1970) kytkin hukassa
Joo tämä tulikin itellä vastaan siinä vaiheessa, kun nuo normirynkytykset eivät enää auttaneet.
Joku vanhan rellun kytkin oli kuulemma tolla konstilla saatu auki. Aika raaka konsti , mutta otin riskin kalustotappioista ja kokeilin.
1. vetävät pyörät ilmaan
2. kone käyntiin vaihde päällä (itse koitin 2. tai 3. vaihde kytkettynä)
3. hieman kaasua + kytkin pohjaan
4. reilu jarrutus
jolloin tulisi kuulua kolahdus, ja kytkimen palautua käyttökuntoon.
* * * HUOM! kokeilut omalla vastuulla! * * *
Joku vanhan rellun kytkin oli kuulemma tolla konstilla saatu auki. Aika raaka konsti , mutta otin riskin kalustotappioista ja kokeilin.
1. vetävät pyörät ilmaan
2. kone käyntiin vaihde päällä (itse koitin 2. tai 3. vaihde kytkettynä)
3. hieman kaasua + kytkin pohjaan
4. reilu jarrutus
jolloin tulisi kuulua kolahdus, ja kytkimen palautua käyttökuntoon.
* * * HUOM! kokeilut omalla vastuulla! * * *