Ylläpitovinkkejä vailla

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Korhosen Mara
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Syys 06, 2018 07:10

Ylläpitovinkkejä vailla

Viesti Kirjoittaja Korhosen Mara »

Penskasta asti olen tykännyt 96:sta. No nyt tuli eukkokullan kanssa eteen tilanne, että tarvitsemme autoa viikoittain, mutta emme varsinaisesti päivittäisessä arjessamme. Ajo jää vähäiseksi. Se kun tuo toinenkin tykkää hyvistä vehkeistä niin päätettiin sivuuttaa harmaat tojotat ja ostaa auto, joka ei ole tuhottoman mitäänsanomaton ja tylsä. Elämässä tarvitaan estetiikka. Ja ostettiin siis vm. 1975 96 muutama päivä sitten. Hyvin pelaa, nätiltä näyttää ja kaikin puolin käypäiseltä tuntuu meidän tarpeisiin.

Olen nyt miettinyt tuota ruosteasiaa. Tämä on minun toinen auto. Se ensimmäinen happani nopeammin kuin ehkä oli syytäkään, koska en ollut siitä siinä määrin innostunut, että olisin jaksanut paneutua ylläpitoon erityisemmin. Se kun oli vain auto. Enemmän olen kaksitahtisten prätkien kanssa pelannut (viimeiset kolme vuotta autotta ja pelkästään IC:llä, talvella sivuvaunun kanssa ja kesällä ilman), mutta 96 on sen verran kiintoisa vehje, että sen huolto ja ylläpito kiinnostaa. Vaikka kyllähän se vannoutunutta IC-miestä vähän nolottaa ajaa autolla, ja vieläpä nelitahtisella!

Minulla ei ole ainakaan tällä hetkellä tallipaikkaa, mutta huolto- ja korjaustila kyllä käytettävissä. Miten tuota ruosteasiaa kannattaisi lähestyä tällaisessa tilanteessa? Peräöljyä, alustasuojaa, pellavaöljyä ja tervaa vai mitä sinne kannattaa tunkea ja kuinka usein? Mitä paikkoja kannattaa seurata tarkalla silmällä ja kuinka usein auton pohja kannattaa pestä etenkin suola-aikaan?

Autossa ei ole näkynyt ruostetta, mutta ensi viikolla pääsen nostamaan auton vielä nosturille ja tarkastamaan kunnolla osaavamman kaverin kanssa. Toisen takaiskunvaimentimen kiinnityksessä on pieni lappu hitsattu ja pelkääjän jalkatilassa myös. Huolella tehtyjä paikkoja ilmeisesti jo aikaa sitten. Jalkatilassa ja takakontissa on myös jonkin sortin tahmaista mönjää, mitä lie öljyä tai suoja-ainetta. Vaikuttaa siis hyvältä ja hyvin huolehditulta autolta, ja aikomus olisi jatkaa samalla linjalla.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ylläpitovinkkejä vailla

Viesti Kirjoittaja mestari »

kyllä ruostetta saa näkyviin kun ottaa taskulampun kouraan ja silmälasit ja syöksyy sinne alustan välittömään läheisyyteen ja tiimellykseen, onneksi tuo vm on vielä josakin kuosissa vaikka ikääkin on jo, sietäs tarkastella etupyörän takaa jarruletkun nurkat sekä vilkun yläpuoli, takapäästä takapenkin alunen ja tankin nurkat sekä taka akselin tienoot ml ne iskarin tienoot, jos et löydä ollenkaan ruostetta seuraava kysymys olikin jotta oliko se myynnissä? :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Korhosen Mara
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Syys 06, 2018 07:10

Re: Ylläpitovinkkejä vailla

Viesti Kirjoittaja Korhosen Mara »

Ja sellainen pieni ajankohtainen juttu tuli heti. Nimittäin penkinlämmitin on koko ajan päällä. Tällä säällä tekee olon kovin tukalaksi.

Mikä on penkinlämmitimen sulake? Ensi viikolla pääsen duunissa korjaamokäsikirjoihin käsiksi, mutta nyt tien päällä ei ole saatavilla...
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Ylläpitovinkkejä vailla

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Sulakerasian kannessa sisäpuolella on tarra (jollei ole ajansaatossa hukkunut) missä kerrotaan mikä mikäkin on. Ehkä viides pelkääjän puolelta laskettuna. Jos haluaa töötin pysyvän toiminnassa, on parempi irrottaa liitin penkin alta tai keltainen piuha sulakkeen liittimestä. Punainen menee torvelle.
Korhosen Mara
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Syys 06, 2018 07:10

Re: Ylläpitovinkkejä vailla

Viesti Kirjoittaja Korhosen Mara »

Mahottoman mukava tuolla on ajella, mutta tänään pääsi taas noista IC-hommista tuttuun puuhaan eli tien varteen odottamaan kyytiä. Vesipumppu jumittui täysin. Varmaankaan se 70-80 km/h vauhdissa kuulunut hienoinen ujeltava ääni ei ollut voimansiirrosta, vaan vesipumpun laakerilta. Töissä on onneksi autonkuljetusvehkeet ja korjaustilat niin voi huomenna käydä nostamassa kärrylle ja alkaa opetella Saabin laittoa.
Korhosen Mara
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Syys 06, 2018 07:10

Re: Ylläpitovinkkejä vailla

Viesti Kirjoittaja Korhosen Mara »

Minulla ei ole muutamaan vuoteen ollut nyt autoa. Meinasi koko homma päästä jo unohtumaan, mutta onnekseni pääsin jo viikon päästä 96:n ostamisesta autoilun ytimeen.

https://www.dropbox.com/s/2gx4o7olk9trztt/Kyytiin.jpg

Kuskattiin auto Sisulla työpaikalle ja iltapäivästä paneuduin asiaan hiukan. En ole automekaanikko, kaukana siitä, mutta puuhastelu (kaksitahti) prätkien parissa on onneksi jotain opettanut. Ja töissä on pari pitkän linjan autopuolen tekijää. Aloin irrottaa vesipumppua, mutta ennen kuin ehdin kaikkia pultteja aukoa, kuului metallinen kilahdus. Moottoritilan pohjalle ilmestyi prikka. Vesipumppu alkoi taas pyöriä. Periaatteessa prikka on voinut tulla pumpun sisältä, koska tyhjensin jäähdytysnesteet ottamalla pumpun pohjasta letkun pois, mutta se ei muistikuvani mukaan ollut märkä, joten oletan sen kiilautuneen jollain konstilla hihnapyörän väliin.

https://www.dropbox.com/s/6f5qojr1iri7cko/ongelma.jpg
Vastaa Viestiin