96.sen polttoaine mittari osa.2 :-)

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
pölkkäri
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: To Joulu 22, 2011 05:51

96.sen polttoaine mittari osa.2 :-)

Viesti Kirjoittaja pölkkäri » Ke Syys 12, 2018 11:16

ÖÖÖÖh mitä kautta p.aine anturin piuhat menee katto\lattia? jostain on nyt maissa(muutakin kuin asentaja) :lol: ja mikä johto-johdot ovat mittarille siinä mustassa mötikässä mikä painetaan mittarin taakse kiinni.Näyttää täyttä tankkia vaikka ottaa johdot kokonaan anturista irti kokeiltu toista mittaria sama homma....

samppa
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukaa

Re: 96.sen polttoaine mittari osa.2 :-)

Viesti Kirjoittaja samppa » Ke Syys 12, 2018 13:42

Mittarin liittimessä:

nasta 11 - ruskea on tankin valo, jos kytkee maihin, lamppu palaa
nasta 8 - harmaa on mittarin signaali, en muista napaisuutta

väreillä saa varmaan setvittyä oikean piuhan.

Irroita liitin mittarista ja mittaa tankin päästä yleismittarilla, että onko maissa. Jos ei ole yleismittaria, niin sitten testaa polttimolla (parkkipolttimo tai testikynä). Akusta + polttimon tai kynän läpi (ei suoraan) harmaaseen johtoon. Jos palaa, on johto maissa, jos ei, niin vika on muualla. Ja tärkeää on, että liitin on irti mittarista.

Voit myös testata siten, että kytket mittarin liittimen ja irroitat johdot tankilta. Sen jälkeen virta päälle ja kytket tankilla harmaan johdon polttimon läpi runkoon. Mittarin lukeman pitäisi muuttua.

Johdot menee muistaakseni lattialla.

Saab on lentokonetehtaan tuotoksia....mittareita pitää myös joskus koputella rystysellä tai vastaavasti nyrkillä kojetaulun päälle

einopekka
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: To Tammi 26, 2017 20:27

Re: 96.sen polttoaine mittari osa.2 :-)

Viesti Kirjoittaja einopekka » Ke Loka 03, 2018 09:10

Mikäli anturi on mennyt huonoksi niin motonetin tarvikeanturista saa modattua toimivan. Muistaakseni runkoa tarvitsi lyhentää hieman jotta anturi mahtuu tankkiin. Vastus täytyy laittaa oikealle kohdalle ja kohon varsi tarvitsee leikata sopivan mittaiseksi. Sopivia mittoja en nyt suoraan osaa sanoa mutta Pythagoraan lauseen avulla nekin saa laskettua. Jouduin myös taivuttamaan hieman kohon vartta jotta sain oikean alueen vastukselle. Taisin joutua jopa kääntämään koko vastuksen ympäri jotta mittari menee oikeaan suuntaan.

Loppujen lopuksi mittari näytti suurinpiirtein oikein, parempi kuitenkin kuin ei mitään mikä riitti Nordkappin reissulla turvaamaan bensan riittävyyden.
Kesäautona on punainen Saab 96 1975
Lisäksi toimin -97 tonnarin hovimekaanikkona.

Vastaa Viestiin