pikku kysymyksiä.

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
najidliz
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 19:20

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja najidliz »

Noniin, saabilla o ajettu nyt reilu 150km eilisen leimalle saannin jälkeen ja tällaiset huomiot tuli, voitteko auttaa?

1. Tankkasin tankin täyteen, ja nyt bensamittari näyttää tankin olevan puolillaan. Vaikka tankki onkin pieni, niin en ihan usko että on normaalia jos auto kuluttaa sen yli 12l perus maantieajossa, vapaakytkimellä. Tankki ei tunnu vuotavan, oisko kaasarin säädöt wituillaan?
2. Vaparilla ei meinaa välillä mennä vaihteet päälle.
3. Kun vaihtaa neloselta kolmoselle, kuuluu konehuoneesta outoa rutinaa/ujellusta, jota ei kuitenkaan tunne vaihdekepissä. Mikä homma?
4. Kun ajaa kuopasta niin apparin puolella takana kuuluu kolinaa. Heiluuko vaan pakoputki sivuttaissuunnassa vai onko joku muu syy tähän.
5. Kuskin puolella kuuluu etupyörästä outoa laahaamista, joka ei tule jarruista. Ottaakohan jarrukilpi kiinni jarrulevyyn?

Tällasta. Muutenhan tuo on aivan uskomaton auto, ja tykkään ajaa tuolla. Taitaa saabismi jäädä tämän jätkän otsalohkoon muhimaan vielä pitkäksikin aikaa!
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7459
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja mestari »

heips
tässä hieman pohdintaa tuiki tärkeisiin pikku detaljeihin

1. Tankkasin tankin täyteen, ja nyt bensamittari näyttää tankin olevan puolillaan. Vaikka tankki onkin pieni, niin en ihan usko että on normaalia jos auto kuluttaa sen yli 12l perus maantieajossa, vapaakytkimellä. Tankki ei tunnu vuotavan, oisko kaasarin säädöt wituillaan?
Tuliko tankki varmasti täyteen, millä kaasutinversiolla auto olikaan varustettu?
Oletko stekannut auton alla onko tankin seuduilla kosteaa massaa?



2. Vaparilla ei meinaa välillä mennä vaihteet päälle.
Tarkoitatko liikkeellelähtöä kun kone on kylmä vaiko kuumana ajossa vaihteet ei kytkeydy alas eikä ylöspäin? paljonko on tyhjk kierrokset?

3. Kun vaihtaa neloselta kolmoselle, kuuluu konehuoneesta outoa rutinaa/ujellusta, jota ei kuitenkaan tunne vaihdekepissä. Mikä homma?
vaihdelootan sisältä ei välity akseleiden/rattaiden väliset jukerrukset kepin kautta kabiiniin vaan niitä sulosäveliä voi kuunnella muuten vaan.
Jos salkku on ns alkup tai kunto tuntematon, voi löytyä vikä sisältä.

4. Kun ajaa kuopasta niin apparin puolella takana kuuluu kolinaa. Heiluuko vaan pakoputki sivuttaissuunnassa vai onko joku muu syy tähän.
Jos jousen yläpään rajoitin mumpula on kunnossa, voi pakoputki ottaa koriin kiinni, sen voi testata heiluttamalla putkea itse ja kuuntelemalla ottako sisälokarin reuaan kiinni vai koriin.

5. Kuskin puolella kuuluu etupyörästä outoa laahaamista, joka ei tule jarruista. Ottaakohan jarrukilpi kiinni jarrulevyyn?
Asian voi stekata nostamalla pyörän ilmaan ja pyörittämällä rengasta ja samalla todennetaan tuleeko ääni jarrun laahaamisesta, kilvesta vaiko pyörän laakerista. korjataan samantien tilanne.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
najidliz
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 19:20

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja najidliz »

mestari kirjoitti:
Su Heinä 04, 2021 13:45

Tuliko tankki varmasti täyteen, millä kaasutinversiolla auto olikaan varustettu?
Oletko stekannut auton alla onko tankin seuduilla kosteaa massaa?
- Tuli täyteen sillä bensapistooli naksautti moneen kertaan kun yritin sen mahd. täyteen saada. Kaasarina on yksikurkkuinen FoMoCo ja tankin alaproppu pitää.

Tarkoitatko liikkeellelähtöä kun kone on kylmä vaiko kuumana ajossa vaihteet ei kytkeydy alas eikä ylöspäin? paljonko on tyhjk kierrokset?
- Tarkoitan ajossa kun moottori lämmin, tyhjk kierrokset on melko matalalla. Toisaalta kun kaasua painaa, ei kaasusta päästettyä moottori palaudu heti takaisin normaaliin tyhjäkäyntiin.


vaihdelootan sisältä ei välity akseleiden/rattaiden väliset jukerrukset kepin kautta kabiiniin vaan niitä sulosäveliä voi kuunnella muuten vaan.
Jos salkku on ns alkup tai kunto tuntematon, voi löytyä vikä sisältä.
- Asia selvä, laatikon ostin sulta :)

Jos jousen yläpään rajoitin mumpula on kunnossa, voi pakoputki ottaa koriin kiinni, sen voi testata heiluttamalla putkea itse ja kuuntelemalla ottako sisälokarin reuaan kiinni vai koriin.
- Mitä "mumpulaa" tarkoitat? Kun heilutin pakoputkea, otti se sisälokarin reunaan kiinni.


Asian voi stekata nostamalla pyörän ilmaan ja pyörittämällä rengasta ja samalla todennetaan tuleeko ääni jarrun laahaamisesta, kilvesta vaiko pyörän laakerista. korjataan samantien tilanne.
-Roger, teen näin!
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23970
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

täröytin käyntiin kajakin tuossa ja helvetinmoinen ulina konehuoneessa

käyttelin lämpimäksi ja irroitin siivaremmin ja kokeilin ilman ääni hävisi

myöskään apulaitteista ei kuulu ylimääräisiä ääniä ku käsin niitä pyöräytin

eli missä vika.

silmämääräisesti näytti kaikki olevan ok .

remmi on 10x1075.

ääni on samankaltainen ku remmi luistaisi mut jatkuvasti. onko siivapyörissä vika ??
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23970
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kävin mittaamas remmin on se kulunu 7mm . mistä johtuu ==???
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
einopekka
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: To Tammi 26, 2017 20:27

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja einopekka »

Erään volkkarin hihnan ulinaa ihmetellessä kaveri tiesi kertoa että joskus hihnapyörät ovat kuluneet sellaisiksi että ne kuluttavat uuden hihnan hyvinkin nopeasti mutta kiristämällä tulee kuntoon.

-Eino-Pekka
Punainen ysikuuppa kromipuskureilla
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23970
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

liian kireällä käy laakerin päälle.. näin olen lukenut
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
samppa
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja samppa »

kiilahihna ei saa pohjata hihnapyörien urissa, muuten kiila ei enää toimi ja hihna ei pidä. Hetkeksi luistaminen saattaa tokeentua kiristämällä ja sen jälkeen pääseekin laakerin vaihtoon. Nalleolut, eiköhän hihnan ulina lopu uudella hihnalla. Jos kiilahihna on oikean levyinen ja oikealla profiililla, sen ei tarvitse olla kireällä
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23970
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mikä edellisen on syönyt kapeaksi?

mihin kiinnitän huomioni ??

se ei ole ollu paikoillaan ku 2v ja pyöriny max 4h
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23970
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Joo tarkempi tutkimus osoitti että vesipumppu on kallellaan taaksepäin... Mitä hittoa.

Mitä teen mitä maksaa vai paalaisko tuon paskan kun mikään ei riitä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23970
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei taida apuja löytyjä.

autolla on nyt 2 vaihtoehtoa

ajamalla siirto hallin taakse mätänemään
tai
suora paalaus ilman tunnontuskia.

kaupaksi kun ei tunnu menevän
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
einopekka
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: To Tammi 26, 2017 20:27

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja einopekka »

Vinossa oleva siivapyörä kyllä selittäisi hihnan nopean kulumisen. Pyöritä vesipumppua käsin ilman hihnaa niin näet onko vesipumpun akseli vai moottorin etummainen kansi taipunut. Hinta riippuu siitä mikä on rikki ja miten halvalla löydät varaosat. Vesipumpun pitäisi löytyä varaosamyyjältä viimeistään tilaamalla ja etummaisen kannen saa purkumoottorin mukana jos et halua harjoitella alumiinin hitsausta ja jyrsintää.
Punainen ysikuuppa kromipuskureilla
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23970
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

vesipumppu pyörii nihkeästi samalla tavalla ku uusi varaosakin hyllyssä.

etulevy lienee myös hyllyssä muistaakseni...

mutta miten varmistan kummassa vika vai onko niissä??

entä vaihtaminen vaatinee taas tekniika ylös nostamisen ??? se ois jo neljäs kerta 2v sisään
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7459
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja mestari »

Voihan ne vaihtaa koneen paikalla ollessakin.syy pitää selvittää miksi vesip. On kenossa. Ensiapuna voi avata coca cola tölkin ja ruiskauttaa kokista hihnaan. Meinaan jos remontti ei maistu
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23970
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ai vaihto onnistuu = hyvä

niin syy on epäselvä.. oisko ex kolari motti ?? en tiedä ..

cocacola ei auta jos 10mm remmi kuluu 3mm muutamassa tunnissa. kai..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin