pikku kysymyksiä.

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1774
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Noin kymmenen ilmaamiskierroksen jälkeen (Pumpattiin eka pumpulla säiliöön päin ja kun ei ilmaa enää tullut, polkimella pumpattiin kunnes ei enää ilmaa ja sama kuvio uusiksi) kytkimeen tuli tuntu.
Tänään ajelin sitten autolla, niin kytkin ei välillä sitten kytkeydy, Risteyksestä lähtiessä auto liikkeelle ja kakkonen pesään ja V4 vain huusi eikä vetoa. Laitoin takaisin ykköselle, niin otti ja sitten taas pelasi vaihteenvaihdot. Joskin kakkosvaihteella nimenomaan saattoi viiveellä kytkeä vaihteen eli ottaa kytkin.. Muilla vaihteilla ei vastaavia ongelmia.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja mestari »

kulminoituuko asia nyt kytkimen käyttöön vai vaihteistoon, oletko kokeillut ilman kytkintä vaihdellen pelaako em vaihteet paremmin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

timpetti kirjoitti:
To Maalis 31, 2022 17:19
Tänään ajelin sitten autolla, niin kytkin ei välillä sitten kytkeydy, Risteyksestä lähtiessä auto liikkeelle ja kakkonen pesään ja V4 vain huusi eikä vetoa. Laitoin takaisin ykköselle, niin otti ja sitten taas pelasi vaihteenvaihdot. Joskin kakkosvaihteella nimenomaan saattoi viiveellä kytkeä vaihteen eli ottaa kytkin.. Muilla vaihteilla ei vastaavia ongelmia.
Mulla alkoi vastaavaa vaihteen hukkaamaista ilmentymään viime kesänä ja alkoi siitä pahentumaan aika nopeasti. Viimeisessä vaiheessa myös laatikon tärinä/äänet lisääntyi ja vaihde hukkaantui kakkoselle vaihdettaessa toistuvasti. Ajelin tallille ja totesin, että se laatikko oli siinä. En tiedä mikä siellä meni, mutta se liittyi alkuvaiheessa vapaakytkimeen ja myöhemmin hukkasi vaihteita myös kiinteällä puolella.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1774
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja timpetti »

KeijoAnnikki kirjoitti:
Pe Huhti 01, 2022 18:11
timpetti kirjoitti:
To Maalis 31, 2022 17:19
Tänään ajelin sitten autolla, niin kytkin ei välillä sitten kytkeydy, Risteyksestä lähtiessä auto liikkeelle ja kakkonen pesään ja V4 vain huusi eikä vetoa. Laitoin takaisin ykköselle, niin otti ja sitten taas pelasi vaihteenvaihdot. Joskin kakkosvaihteella nimenomaan saattoi viiveellä kytkeä vaihteen eli ottaa kytkin.. Muilla vaihteilla ei vastaavia ongelmia.
Mulla alkoi vastaavaa vaihteen hukkaamaista ilmentymään viime kesänä ja alkoi siitä pahentumaan aika nopeasti. Viimeisessä vaiheessa myös laatikon tärinä/äänet lisääntyi ja vaihde hukkaantui kakkoselle vaihdettaessa toistuvasti. Ajelin tallille ja totesin, että se laatikko oli siinä. En tiedä mikä siellä meni, mutta se liittyi alkuvaiheessa vapaakytkimeen ja myöhemmin hukkasi vaihteita myös kiinteällä puolella.
Okei, ei kuulosta hyvältä.. Hoksasin tuossa että kaasuvivun palautusjousi oli irti korvastaan ja laitoin kiinni, en tiedä onko vaikutusta kun hallilla muu aika sitten menikin tonnarin kimpussa. Raportoin jahka pääsen koeajamaan.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
markkula
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja markkula »

Minulla tapahtui 96:lla juuri tuota risteyksissä. Vapaakytkin siirtyi itsekseen pois käytöstä ja jäi jonkunlaiseen väliasentoon. Vapaakytkimen vivusta vetämällä onnistuin pääsemään liikkeelle. Lämpöisenä ei tapahtunut vaan aina kylmänä.
9-5 2.0 Tid 2010
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja mestari »

tarkoitatko että vapaakytkimen vipu liukui itsekseen välitilaan ja vedit sitten kiinteän vedon päälle että pääsit pois?
kerron ostin kuupan jossa vipu oli vedetty paalinarulla apparin penkkiin ja sitten penkki riuhtaistu gebardin voimalla taaksepäin,pulloista päätellen
että kiinteä pysyi päällä kuin itsekseen. ehkä, ehkä siinäkin oli samaista vikaa silloin :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
markkula
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja markkula »

Juurikin näin, vipu "karkasi" jotenkin itsekseen ja jouduin sen poski kojelautaa vasten etsimään ja vetämään uudelleen ulos. Aika nopeasti sen oppi löytämään kun kahdesta suunnasta alkoi autot lähenemään risteyspaikassa. Kilometrin ajo yleensä riitti että lakkasi karkaamasta.
9-5 2.0 Tid 2010
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja mestari »

eikös se lakkaa heti karkaamasta kun vetää vivusta :?: pitäs se siinä pysyä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

mestari kirjoitti:
Ma Huhti 04, 2022 19:48
eikös se lakkaa heti karkaamasta kun vetää vivusta :?: pitäs se siinä pysyä
Niinhän se on, että jos vaihde hyppää vapaalle ajossa ja vipu on liikahtanut "puoleen väliin", niin lähtölaskenta on alkanut. Kertokaas nyt laatikoita tutkineet, että mikä siellä alkaa antamaan periksi ?
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Vapaakytkimen lukituslaitteessa on kahdeksan pientä hammasta eli vähemmän kuin lasten fillarin takarattaassa. Ei mikään ihme olisi jos ne on sileänä kun on ajettu kiinteällä :evil: vedolla :evil:. Sehän on alunperin tehty satunnaiseen käyttöön 33 heppaisessa ja 800 kiloisessa autossa.
Kytkinkopassa olevassa vivussa on jousi ja ruuvi kitkajarruna. Tästä ei ole kokemusta, mutta pääsisikö vipu kääntymään omia aikojaan jos jousi on kuoleentunut tai ruuvi löystynyt?
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja mestari »

Pääsehän se jos sama poropeukalo on senkin ollut kiristävinään kuten perälaakeri kin. :facepalm_man: kaikki saadaan kyllä jäämään sormitiukkuuteen.ei siihen paljoa tarvitse
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1774
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Tilanne elänyt sillä tavoin nyt, että vapaakytkimen vintta on pidetty pohjassa ja ajeltu koeajoa ihan kytkintä käytellen. Vaihteet eteenpäin menee sisään aikakaudelleen omaisen "pehmeästi". En tiedä paljonko vaikutti, mutta kaasuvivun palautusjosui oli irronnut tuosta vaihdeloodan päällä olevasta kiinnitysruuvistaan.

Eilen alkoi sitten pitämään kakkosvaihteella ääntä (heiman erikoinen ääni, kuin vaimea kahvimylly, elää kierrosten mukaan) ja pakin huolii vain auto sammutettuna.'

Alkanee olla vaihteiston loppu...?
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

kakkonen jyrisee..noh vikaa on, mutta ite ajoin joskus 70000 km askilla, jossa kakkonen jyrisi, mut muut vaihteet ei, loota on edelleen hyllyssä eikä sökö. Pakki jos ei mee päälle kunnolla koneen käydessä niin vika on tod. näk. kytkimessä. Kytkin ei irrota kunnolla, eli säätö hommia...
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1774
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Kiitos kaikille osallistuneille, jatketaan näillä eväillä :) :saab:
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Luistavan vapaakytkimen kanssa kierrokset piti aina laskea alas, jotta vapaakytkin nappasi uudelleen kiinni. Joten tuo palautusjousen puute on voinut pahentaa luistavan vapaakytkimen ongelmia, jos kierrokset ei laske.

Kuten Mikko_H tuossa totesi, niin se vapaakytkimen lukitusosa on kohtalaisen vaatimaton.

http://saabisti.fi/freewheel-locked/#.Yk0_8ChBzg4

Josta ei edes mainitut 8 hammasta (vai onko niitä 10) kerrallaan kosketa vaihdelaatikon vastapuolen hampaisiin. Vastapuolella kun on puolta harvempi hampaiden väli. Ihmeesti kiinteälläkin asetuksella näyttää kuitenkin kestävän :D
96 V4i -73
Vastaa Viestiin