pikku kysymyksiä.

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja mestari »

Taitaa olla nopeampaa käyttää sitä letku nenässä autossa kuin alkaa viritteleen ihmeempiä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
repa
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja repa »

Katkaise vanha jarruletku juuresta poikki ja laita siihen kemppiliimalla rasvanippa kiinni. Ei tarvi mennä merta edemmäs kalaan.
Teemulla on erikoisia ongelmia tavanomaisissa asioissa, kun saapin kanssa toimitaan.
#2260
96V4 MR
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja mestari »

Juu toki noinkin mutta tälläinen äärimmäisen pitkän linjan saabisti ennakoi jo purkaessa tilanteen ja polkee männän ulos jo purkuvaiheessa säästyy sekä aikaa että koneella istumisaikaa. :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Jep. Jos itsellä olisi autossa kiinni olevan etujarrusylinterien huolto = tiivisteiden vaihto ja männän hento korroosion poisto, niin itse ottaisin ennen jarrusatuloiden irrotusta jarrupalat pois ja painaisin ne männät ulos jarrupolkimella. Jos taas kyseessä olisi jarrujen herkistely, niin jälleen jarrupalat pois ja n 30 x 30 mm neliöputken pätkä sinne männän taakse TAI joku vastaava ja mäntien ulos painaminen jarrupolkimella. Jos jarru pääsylinteri toimii moitteetta, niin mäntä tulee ulos, jonka jälkeen sille pitää antaa huoltoa hienolla hiomapaperilla + Brakecleeneriä + mäntään jarruvaseliinia. Korkki auki nestesäiliöstä ja männän painaminen sisään hellästi esim pienellä sorkkaraudalla. Sen jälkeen ulos - sisään toisen ja kolmannen kerran ja kyllä toimii taas seuraavaan katsastukseen hienosti. :saab:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23922
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Jarruja oli polkaistu viimeksi vuonna 1984 eli ei ollu apua purkuvaiheessa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja mestari »

No no joskus se menee noinkin itse 30v seisoneesta satulasta irtioton pinttyneen männän joka oli mennyt ns jöötiksihelposti sorvissa muutama lastu reiästä kätevällä ranneliikkeella ja loput sai tongilla pois.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23922
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

oisko jollain laittaa kuva viipan tankinkohosysteemistä.. onko se sellane lyhyenlainen ku eiks tankkikin oo matala??? vrt 96:seen...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
najidliz
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 19:20

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja najidliz »

Moro, onko konepellin säätämiseen olemassa mitään kikkaa? Itellä konepellin takareunan tiiviste on taittunut itsensä päälle ja luonnollisesti samalla korin puoleinen pelti menettänyt maalin kokonaan..

Toinen kysymys - saako mistään enää ovien ikkunatiivisteitä? Tarkoitan niitä jotka ovat ikkunan alareunassa uraan puristettuna kiinni. Omasta apparin ovesta se lensi jossain kohtaa kuruntietä matkoihinsa. Samoin apparin oven lukkopesä lentänyt tiehensä. Liekö niitäkään enää missään..?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
najidliz
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 19:20

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja najidliz »

Moro, mikä on ovien alakulmissa olevien muovilipareiden tarkoitus?

Toisekseen, mitä ootte käyttäny materiaalina ovipahveihin? Pitäis väsätä uudet pahvit, vanhoilla vinyyleillä tietennii.
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Kai ne lipareet vähän estää kuraa ja kiviä iskeytymästä taaempaana olevaan peltiin. Varmaan ilmaakin vähän ohjaa.

Itse tein 4mm vanerista ovipahvit, niin kestävät paremmin. Kiinnitysklipsien kohdalle piti tehdä ohennuksia, jotta menevät paikalleen
96 V4i -73
najidliz
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 19:20

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja najidliz »

AnttiK kirjoitti:
Pe Syys 09, 2022 12:13
Kai ne lipareet vähän estää kuraa ja kiviä iskeytymästä taaempaana olevaan peltiin. Varmaan ilmaakin vähän ohjaa.

Itse tein 4mm vanerista ovipahvit, niin kestävät paremmin. Kiinnitysklipsien kohdalle piti tehdä ohennuksia, jotta menevät paikalleen
Ahaa okei, taipuiko vaneri ihan helposti oven muotoon kun sehä ei ole täysin suora. Itsekin aattelin vanerista, mutta se muotoon saaminen mietitytti..
repa
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja repa »

Itse tein ovipahvien levyt 2,5 mm lentokonevanerista, on helppoa työstää ja tasalaatuista. Mallina oli vanha kovalevy, samanlaiset reiät ja muut siihen uuteen ja hyvä tuli. Verhoilu kontaktiliimalla kiinni. Ja kun tämä oli niin ohutta ei tarvinnut ohentaa reunoja. Vanerissa etuna se että ei murene kuin kovalevy ja kestää kosteutta paremmin.
Mistäkö lentokonevaneria saa, sellaisista oikeista vanerikaupoista joista saa isompaankin peräkärryyn täysmittaisen pohjalevyn.
#2260
96V4 MR
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Oviin laitoin Viippaan samanlaista kovalevyä kuin alkuperäiset. Höyrysulku oven ja pahvin välissä kunnossa ja auto melkein koko ajan tallissa, niin eiköhän ne aika kauan pehmenemättä kestä. Tavaratilasta tuli karmea kun siellä on uudet vinyylit ja vanhat kurttuiset pahvit :roll:.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja mestari »

muistako mitä kustansi se 2,5mm levy ja mistä kaupasta sen siis ostit ja oliko vuosiluku mikä?

ovipahveja ehjällä verhoilulla löytyy suoraan varastosta jos sattuu olemaan huonoa itsellä.
vanerit takana iän mukaisessa kunnossa :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin