pikku kysymyksiä.

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja mestari »

jostakinhan se on otettava mutta muistini mukaan sen ei pitänyt olla isompi ongelma ratkeaa varmaan siinä ruuvateessa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Ei toki jos siellä välilaipassa kaasarin alla on alipaine?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

nalleolut kirjoitti:
Ti Touko 17, 2022 10:45
huomenna ajattelin vaihtaa dgv:n kiukuttelevan soleksin tilalle... kun se kolmitieventtiili poistetaan alipainejärjestelmästä ni mistä jakajalle alipaine?? kaasarissa ei ole ...
Jos tekee, kuten "maahantuoja neuvoo", niin paikka alipaineliittimelle on DGV:n jalassa ja vaatii työstämistä: http://freetechnics.fi/kaasuttimien-osa ... timet.html . Löytyy kohdasta "Alipaineliitin yleismallinen M5 kierteellä 8,50 euroa..." Paikka näkyy kuvassa ja on seosruuvin lähelle. Itsellä virikoneessa jakaja on modattu ja on ilman alipainesäädintä.

Omassa autossa joutui laittamaan myös koroketta ja mä laitoin tämän: https://www.moposport.fi/bakeliittilevy ... eber-34572 . Tuolla korokkeella saa myös tarkastettua, että paljonko ainakin virikäytössä pitäisi välilaippaa ja imukantta avartaa. Jos korokkeelle ei ole tarvetta, niin tarkasta kuitenkin, että isompi kurkku aukeaa kokonaan.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Ahaa eli ei tää ookkaan plug&play asennus.

Tuotas ristos nimimerkin juttua ku lukee ja katselee kuvia ei selviä muuta ku et se kolmen alipaineen lähtö poistettu. En tiedä miten välilaipan reikä sit tukittu ?? Vai miten.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

nalleolut kirjoitti:
Ti Touko 17, 2022 17:22
Ahaa eli ei tää ookkaan plug&play asennus.

Tuotas ristos nimimerkin juttua ku lukee ja katselee kuvia ei selviä muuta ku et se kolmen alipaineen lähtö poistettu. En tiedä miten välilaipan reikä sit tukittu ?? Vai miten.
En ole ristos:in juttuun tutustunut. Jos välilaipassa on alipainelähtö, niin käytä sitä. Itsellä ei sellaista ole välilaipassa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ai eikös kaikissa v4 malleissa oo kolme alipaine letkua. yks jakajalle , yks kaasarille ja yks tuonne välilaippaan johon myös vesiletku liitäntä tulee ???

pitää huomenna tutkia oikein otsalampu kera et mikä kuvio..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja mestari »

ei välttämäti
arvauksesi koskee vain tiettyjä v4 moottoreita :D
ja se muistini mukaanoli plug and play mutta en muista kauanko meni pelatessa mutta kyllä ne aina saatiin vaihdettua
sikafleksiä voit tökkiä ylimääräisiin hapensaanti reikiin jos muuta ei keksi
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

2-kurkkuisissa ole nähnyt vain tällaista välilaippaa: http://saab-v4.co.uk/speedball/topic.asp?topic_id=3661
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja mestari »

joskus olen nähnyt että tuonkin jättivät pois ja laittoivat lämpölevyn väliin ja alipaine otettiin muualta
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

mestari kirjoitti:
Ti Touko 17, 2022 19:29
joskus olen nähnyt että tuonkin jättivät pois ja laittoivat lämpölevyn väliin ja alipaine otettiin muualta
Mulla Sonettissa ei ollut tuota välilaippaa, kun ei ollut jarrutehostajaakaan :lol: :saab:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Jep jep dgv kaasarisss ei ollu nippaa eikä laipassa siispä jätin sen kolmen alipaineletku hässäkän paikoilleen ja yhdistin 2 yhteen letkun pätkällä.

Eli kaasari asennettu nyt pitäis säätää se. Hommaa ehkä helpottaa et ollu samanlaisessa kiinni mut yksilöithän nää on.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mites tarviiko bensanpainetasaajaa?? lueskelin et saattais vakio pumppu antaa liikaa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja mestari »

mikäli solex niin melkein pakollinen weberin neula pitää paremmin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: pikku kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

weber .. lukemani perusteella ei sekään kestä .

vakio bensapumppu saattaa antaa liikaa
Vakiopumpun paine ei välttämättä ole enää sopiva, vaikka se aiemmalle kaasuttimelle olikin. Esim
Solexin ja Strömbergin kaasuttimet käyttävät usein 0.3-0.4 kg/cm paineita, kun Weberin kaasuttimelle

suositus on 0.2 kg/cm. Mittaa paine painemittarilla, ja laita tarvittaessa bensapaineentasaaja käyttöön.
Esim Volvoissa painetta on käytännössä aina liikaa Weberille. Myös yllättävän usein Fordin mekaaninen
pumppu tekee tyhjäkäynnillä selvästi suosituksia kovemman paineen. Jos ylipainetta käytetään,
neulaventtiili on liian lyhytikäinen ja voi alkaa vaikka heti "uittamaan yli" eli valuttamaan koneelle kaikki
bensat joiden tuloa neula ei pysty sulkemaan
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin