Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1787
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja mikan »

Käheen näkönen kuuppa!

Taitaa tulla aika ahdasta 1.8T manuaalin kanssa. Onnea matkaan ja virtaa kintaisiin!
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Koivuniemenherra
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Maalis 08, 2020 17:22

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja Koivuniemenherra »

Joo. Saas nähdä mikä kone tuonne mahtuu.
Mutta ei se varmaan kauheasti pidempi ole kuin tuo Ford 1.6 tiisseli :?:
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1787
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja mikan »

Onko tuo VAG 1.8T manuaalilla siis jossain Audissa pitkittäin? Nelivedossako?
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Koivuniemenherra
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Maalis 08, 2020 17:22

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja Koivuniemenherra »

Esim Audi 60, 80, 100, 200, A4 on pitkittäin kone.
On osaa on valmistettu myös nelikkona
Mutta tähän tulee vain etuveto
aero
-
Viestit: 8673
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja aero »

mikan kirjoitti:
Ke Heinä 08, 2020 13:07
Onko tuo VAG 1.8T manuaalilla siis jossain Audissa pitkittäin?
Kaikissa A4 ja siitä isommissa koreissa. A4:sta vanhemmissa ei 1.8T:tä ole, pitkittäiskoneita kylläkin.

Joskus 2009 tienoossa A4:ssa siitä oli prolemallia, josta oli puristettu irti huimat 120hv. Loistava aihio virikäyttöön siis, kuupassa ei taida tehoraja piisata, mutta esim. nopassa jo piisais..
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1787
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja mikan »

Kappas, olin ihan kuvitellut 1.8T moottorin olevan aina poikittain. Varmaan liikaa nähnyt Golfin ja A3:n moottoreita. Tosiaan A4 ja Passat se onkin pitkittäin.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
aero
-
Viestit: 8673
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, paitsi Passatissa pyörähti kone poikittain 3C -koriin, joka tuli joskus 2005 nurkilla markkinoille.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Koivuniemenherra
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Maalis 08, 2020 17:22

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja Koivuniemenherra »

Sen turbon suhteen ei vielä varmuutta ole. :?:
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1787
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja mikan »

aero kirjoitti:
To Heinä 09, 2020 07:09
Joo, paitsi Passatissa pyörähti kone poikittain 3C -koriin, joka tuli joskus 2005 nurkilla markkinoille.
Eikös ne ole sitten jo TSI moottoreita?
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
aero
-
Viestit: 8673
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja aero »

Taitaa olla joo, mutta muuttaako se oikeasti maailmaa paljonkaan? 1.8T -termin alle mahtuu oikeasti tolkuton määrä variaatioita jo muutenkin ja onko viimeisen ei-TSI-1.8T-moottorin ja ekan TSI-1.8T-moottorin välillä mitään maatamullistavaa eroa...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Yksi vaihtoehto voisi olla A4/passat 1.6 kone, jossa vissiin 102hv. Olisi kevyempi, pienempi 8v koneena ja taloudellisempi kuin tuo 1.8T, mutta ihan eri luokkaa tietysti tehoiltaan kuin 1.8T varsinkin kun 1.8T:stä saanee "helposti" sen 200hv pihalle tarvittaessa.

Ja onhan se vag vaihteisto - ford välilaippakin vissiin tuossa diesel saabissa, joten fordin konekin saattaisi mennä tarvittaessa. Mutta itsellä ei ole kuin yhdestä fordin koneesta kokemuksia, muista en tiedä mitään :D
96 V4i -73
Koivuniemenherra
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Maalis 08, 2020 17:22

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja Koivuniemenherra »

Onkohan v4 sama "pulttijako" vaihteistossa kuin tuossa 1.6d motissa? :?:
Vai meinasitko oohoosee mottia?
Koivuniemenherra
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Maalis 08, 2020 17:22

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja Koivuniemenherra »

AnttiK kirjoitti:
To Heinä 09, 2020 19:32
Yksi vaihtoehto voisi olla A4/passat 1.6 kone, jossa vissiin 102hv. Olisi kevyempi, pienempi 8v koneena ja taloudellisempi kuin tuo 1.8T, mutta ihan eri luokkaa tietysti tehoiltaan kuin 1.8T varsinkin kun 1.8T:stä saanee "helposti" sen 200hv pihalle tarvittaessa.

Ja onhan se vag vaihteisto - ford välilaippakin vissiin tuossa diesel saabissa, joten fordin konekin saattaisi mennä tarvittaessa. Mutta itsellä ei ole kuin yhdestä fordin koneesta kokemuksia, muista en tiedä mitään :D
Onkohan v4 sama "pulttijako" vaihteistossa kuin tuossa 1.6d motissa? :?:
Vai meinasitko oohoosee mottia?
Koivuniemenherra
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Maalis 08, 2020 17:22

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja Koivuniemenherra »

Voin muuten sanoa että on aika raskas paikallaan veivata tuon ralli ruoria :lol:
Painaa niin perkeeleesti tuo motti ja renkaatkin melko leveät
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Koivuniemenherra kirjoitti:
To Heinä 09, 2020 20:24
Onkohan v4 sama "pulttijako" vaihteistossa kuin tuossa 1.6d motissa? :?:
Vai meinasitko oohoosee mottia?
V4, OHC kone tai vaikka 90-luvun zetec, kun varsinkin niitä lienee vielä kohtuu hyvin saatavilla. Välilaippaan pystynee ehkä tekemään toisenkin pulttijaon tarvittaessa. Mutta näkisin, että kannattaisi se dieselkuuppa laittaa ensin ajokuntoon, jos moottoria/vaihteistoa ei tarvitse suuremmin rassata ja testailla miten kuuppa sen painoisella moottorilla toimii. Sitten tiputtaa nokalle joku sopiva voimalinja,.
96 V4i -73
Vastaa Viestiin