Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1787
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja mikan »

Zetec on varmasti yksi hyvä vaihtoehto. En tosin osaa sanoa kuinka pitkä se on, eli miten mahtuu.
Vuosia ajelin kajakilla, jossa V6 keulalla. Kyllä sillä kaupunkiajo ihan hyvin onnistui. Mulla tosin ei ollut leveitä renkaita.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1787
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja mikan »

aero kirjoitti:
To Heinä 09, 2020 17:46
Taitaa olla joo, mutta muuttaako se oikeasti maailmaa paljonkaan? 1.8T -termin alle mahtuu oikeasti tolkuton määrä variaatioita jo muutenkin ja onko viimeisen ei-TSI-1.8T-moottorin ja ekan TSI-1.8T-moottorin välillä mitään maatamullistavaa eroa...
Eikös toisessa jakopää ole hihnalla ja toisessa ketjulla? Niin ja olikos toinen 16V ja toinen 20V? Varmaan muitakin eroja 1.8TSI vs. 1.8T.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
aero
-
Viestit: 8673
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja aero »

Minä oon eläny käsityksessä, että TSI-termiä edeltävällä ajalla olisi tehty sekä 16V että 20V versioita, saatan toki olla väärässä. Kuitennii, niitä on tehty aika montaa versiota jo ennen TSI-aikakautta: https://www.bar-tek-tuning.com/1.8t-engine-codes - joten jos etsii jotain spesifisempää kuin ihan vaan "volkkarin 1,8l bensaturbo" (mitä VAG 1.8T mielestäni tarkoittaa) en nojaisi siihen että onko sitä markkinoitu TSI-nimellä vai ei, vaan pitää etsiä se tarkka moottorikodi missä on haluamansa speksit. Toisaalta sieltä TSI-joukostakin saattaa löytyä kiinnostavampia versioita joihinkin hommiin (kuten se 120hv versio), joten jos ei vielä tiedä että mitä versiota etsii, niin ainakaan minä en rajoittuisi pre/post-TSI -aikakauteen vaan katsoisin molemmat läpi.

Edit: jos väännetään siitä, onko TSI-leimattu 1.8T lausuttavissa 1.8T -nimityksen alle, niin minusta on, kun 1.8T on hyvin geneerinen nimitys. Samalla tapaa turbosatku voi olla 16v tai ässä eikä pelkästään 8v, jota moiseksi lie alunperin kutsuttu ja turbosaabbi voi olla mitä tahansa mallia aina NG9-5 asti, eikä pelkkä 99 tai 99/900, joiden yhteydessä termiä on käytetty ennenkö myöhempiä on markkinoille tullut. Tästä saa toki olla eri mieltä, tälle ei ole oikeuden tulkintaa :)

Edit2: Pikaisen surffailutuokion perusteella näyttää siltä, että olen tosiaan ollut väärässä ja TSI-leimaa edeltäneet 1.8T -tekniikat ovat kaikki 20v. Ainakaan yhtään 16v versiota en löytänyt, joten seison korjattuna.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Koivuniemenherra
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Maalis 08, 2020 17:22

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja Koivuniemenherra »

Perkeles kun jo muutaman äijän kanssa sovittu rynnäkösämpylän kuljetuksesta x päivänä, ja toisesta ei sitten kuulunut, ja toinen ilmoitti ettei onnistukkaan ja kolmannen jouduin itse jättämään välistä erinäisistä syistä :oops:
Vuokraan siis todennäköisesti ensiviikolla trailerin ja vien itse kuopioon

Aloitan kuitenkin viikonloppuna tuon keltaisen kasaamisen joka jollakin aikavälillä tarkoitus leimata.
Mikähän mahtaa olla tuon värikoodi?


https://aijaa.com/n4maun
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja ristos »

Värikoodi on Y12 topaasinkeltainen Beckers. Tuo on siitä kiva väri, että se oli käytössä 96:ssa vain yhden vuoden 1976.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja Haza »

aero kirjoitti:
Pe Heinä 10, 2020 14:45

Edit: jos väännetään siitä, onko TSI-leimattu 1.8T lausuttavissa 1.8T -nimityksen alle, niin minusta on, kun 1.8T on hyvin geneerinen nimitys.
Edit2: Pikaisen surffailutuokion perusteella näyttää siltä, että olen tosiaan ollut väärässä ja TSI-leimaa edeltäneet 1.8T -tekniikat ovat kaikki 20v. Ainakaan yhtään 16v versiota en löytänyt, joten seison korjattuna.
En jaksa tarkistaa joten tulee ulkomuistista: nyt kun puhutaan pitkittäisasennuksesta niin suurin osa on TFSI nimellä, ainoastaan seat exeon bensaturbot taitaa olla TSI ja pitkittäin. Sama laitoshan se on, mutta sitä 120hp versiota tais olla vaan Audi A4:ssa joten sitä ei olisi sitten kuin TFSI nimellä.
Ja jotta sotku olisi oikein ihana niin 2,0TFSI voi olla hihnajakopäällä (+ketju nokkien välillä) tai sitten ihan pelkillä ketjuilla kun taas 1,8TFSI on vaan sitä uudempaa pelkillä ketjuilla :lol:
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Koivuniemenherra
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Maalis 08, 2020 17:22

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja Koivuniemenherra »

Isä ukolla myös kuuppa, hieman pirteämpi tosin.

https://aijaa.com/CWvDua
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1088
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Näyttää hyvältä. Mikäs motti toi on? Onko tarkotus saada joskus kilpiin?
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Koivuniemenherra
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Maalis 08, 2020 17:22

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja Koivuniemenherra »

2.9l ford V6 kahdella ahtimella. On kilvissä ollut tuolla tekniikalla
Koivuniemenherra
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Maalis 08, 2020 17:22

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja Koivuniemenherra »

Onko kellään pohjois-savon alueella romu kuupan koria?
Mahdollisimman läheltä Kuopiota mielellään?
Konepellille, lootan kumille ja vasemmalle takalokarille ois tarve
Koivuniemenherra
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Maalis 08, 2020 17:22

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja Koivuniemenherra »

Ja vaihdevivuston kiila
Voin noutaa kauempaakin kunhan löytyy äkkiä
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hyllykamaa kiila ja mutteri .

:mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Koivuniemenherra
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Maalis 08, 2020 17:22

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja Koivuniemenherra »

Missä päin olis?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Rauma
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Koivuniemenherra
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Maalis 08, 2020 17:22

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja Koivuniemenherra »

Onpas kaukana.
Yritän ensin löytää täältä päin kiilan.
Vastaa Viestiin