kuupan kaasari
Re: kuupan kaasari
mukava, kun on monenlaisia kokemuksia tupla-solexista. Omat on Mikko_H:n kanssa samanlaiset, liioittelematta yli kymmenen vuotta on ajettu superilla, väljemmällä ja kireemmällä koneella, ja aina on lähtenyt. Joskus ei automaattiryyppy menny päälle, mutta siitä useimmiten selvisi suhauksella crc:tä vipuihin.
Yksikurkkuinen manuaaliryypyllä on kuitenkin ehdoton kunkku toimintavarmuudessa
Yksikurkkuinen manuaaliryypyllä on kuitenkin ehdoton kunkku toimintavarmuudessa
-
- "Viggen"
- Viestit: 526
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: kuupan kaasari
kyllähän se tuo dgw on noista paras. kaikista on kokemusta...solex on susi..kone sillä köy, mutta ei se siitä hyvä tee...monimutkaine ja vikaherkkä paska....
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Re: kuupan kaasari
Mitenkäs on, ja pahoittelut aiheen katkomisesta, mutta mulla on 76- kuupassa alkup. FoMoCo, joka toimii ihan hyvin. Jos unohtaa tehot ym. turhakkeet, ja ihan puhtaasti bensankulutusta ja luotettavuutta ajatellen pohtii, niin kumpi on parempi - Fomoco vai 36/32 weber? Joskus ajattelin ostavani uuden weberin, kun 2-kurkkunen imusarjakin löytyy, mutta onko järkeä?
Halvemmalla tietenkin pääsisi, jos kunnostaisi fomocon...
Halvemmalla tietenkin pääsisi, jos kunnostaisi fomocon...
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: kuupan kaasari
jos se toimii ni mitäpä sitä turhia pohtimaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: kuupan kaasari
Yksikurkkuinen lienee luotettavampi ja kaksikurkkuisella voi päästä pienempään kulutuksen. Kaksikurkkuisessa kun käytetään vain toista kurkkua pienemmillä kierroksilla seoksen muodostuminen pienemmässä venturiputkessa on parempaa. Edellyttäen tietysti että yksikurkkuisen fomocon venturiputki olisi suurempi kuin 32/36 DGV:n matalan kierrosten kurkku.
Yksikurkkuiselle Weber 34ICH on hyvä vaihtoehto korvauskaasuttimeksi, jos uuden vaihtaa.
Yksikurkkuiselle Weber 34ICH on hyvä vaihtoehto korvauskaasuttimeksi, jos uuden vaihtaa.
96 V4i -73
Re: kuupan kaasari
Okei joo, lienee siis paras, jos kunnostan vaan tuon fomocon hyväksi. Huonossa kunnossa se ei varsinaisesti ole, mutta hyvä se ois kerran 30 vuodessa kunnostaa. Auto meinaan seissyt ladossa 25v. enkä oo kaasarille muuta kuin paineilmaa näyttänyt että lähti silloin siellä ladossa käyntiin Muuten vaan pikkasen säätöjä hakenut mutta edelleen vanhat kalvot ja tiivisteet paikoillaan... Maantieajossa lähiaikoina mennyt se 10l/100km, joten oiskohan juurikin em. syistä kulutus noussut, kun vielä viime kesänä pysyi siinä 8l paikkeilla?
Ei varmaan Weberillä paljoa tuon alle 8l varmaan pääsekään, joten puhutaan litrasta sinne tänne, jos siitäkään.. Ajotyylihän sen tietty loppupeleissä ratkaisee, ja se kuinka taidokkaasti vaparia käyttää
Ei varmaan Weberillä paljoa tuon alle 8l varmaan pääsekään, joten puhutaan litrasta sinne tänne, jos siitäkään.. Ajotyylihän sen tietty loppupeleissä ratkaisee, ja se kuinka taidokkaasti vaparia käyttää
Re: kuupan kaasari
Hei, kysytäänpäs täällä apua ysikutosen kaasariongelmaan. Potilaana on siis 96L vm. 76 eli Fordin yksikurkkuisella kaasarilla. Viime ajokauden ajelut sujuivat ongelmitta, mutta talven jäljiltä (säilytys kylmässä tallissa) männä viikonloppuna ekaa kertaa käynnistäessä huomasin, että kaasari tulvii. Kaasari tuli avattua, putsattua ja neulaventtiiili herkisteltyä, mutta tulviminen jatkui sen jälkeenkin. Sittemmin kuulin, että kyseessä voi olla kohon/uimurin tai neulaventtiilin vuoto. Polttoainepinnan tarkastus/mahdollinen säätö jäi myös samassa hötäkässä tekemättä.
Nyt kysynkin, miten asiassa olisi fiksuinta edetä:
- Tarkastaa vielä nykyisestä kaasarista tuo polttoainepinta ja säätää tarvittaessa.
- Kokeilla neulaventtiilin korjaamista korjaussarjalla, esim. Moposportista löytyisi. Jos vuoto onkin kohossa, sen korjaaminen lienee haastavampi/mahdoton urakka?
- Kuten tässäkin ketjussa on keskusteltu, vaihtaa sovinnolla tilalle korvauskaasuttimeksi Weber 34 ICH, esim. Moposportista ja Kaasutinexpertiltä näkyy löytyvän. Onko niin, että tuon saa istumaan vanhan Fordin kaasarin tilalle ilman suurempaa jumppaa? Ja tuleeko mukaan kaikki tarvittavat kilkkeet? Mites tuon virranjakajalle menevän alipaineletkun paikka? Onko se tuossa valmiina ja vaatiiko sovitinta tms.? Kauppojen myyntikuvista ei selviä.
- Tai jotain muuta?
Mukavinta olisi tietenkin saada ysikutonen ajokuntoon mahdollisimman edullisesti eli nykyinen kaasari huoltamalla/korjaamalla. Uuden Weberin hinta on kovin suolainen. Ja jos tällä pääsisi vielä vappuajelulle, niin se olisi hienoa. Kiitos avustanne.
Nyt kysynkin, miten asiassa olisi fiksuinta edetä:
- Tarkastaa vielä nykyisestä kaasarista tuo polttoainepinta ja säätää tarvittaessa.
- Kokeilla neulaventtiilin korjaamista korjaussarjalla, esim. Moposportista löytyisi. Jos vuoto onkin kohossa, sen korjaaminen lienee haastavampi/mahdoton urakka?
- Kuten tässäkin ketjussa on keskusteltu, vaihtaa sovinnolla tilalle korvauskaasuttimeksi Weber 34 ICH, esim. Moposportista ja Kaasutinexpertiltä näkyy löytyvän. Onko niin, että tuon saa istumaan vanhan Fordin kaasarin tilalle ilman suurempaa jumppaa? Ja tuleeko mukaan kaikki tarvittavat kilkkeet? Mites tuon virranjakajalle menevän alipaineletkun paikka? Onko se tuossa valmiina ja vaatiiko sovitinta tms.? Kauppojen myyntikuvista ei selviä.
- Tai jotain muuta?
Mukavinta olisi tietenkin saada ysikutonen ajokuntoon mahdollisimman edullisesti eli nykyinen kaasari huoltamalla/korjaamalla. Uuden Weberin hinta on kovin suolainen. Ja jos tällä pääsisi vielä vappuajelulle, niin se olisi hienoa. Kiitos avustanne.
-
- "Viggen"
- Viestit: 526
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: kuupan kaasari
No laitat siihen uuden neulaventtiilin, otat kohon irti pistät kippoon ja katot uppooko, jos uppoo niin kolvi käteen ja tiinaat reän umpeen. Sitten koho takaisin ja säädät koron kohdalleen....
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Re: kuupan kaasari
ja sitte jos ei vaan jaksa eikä viitsi niin osia ainakin on tarjolla jos niistä pula tulee ei kuitenkaan kiihdpkalvoa eikä neulav. ne on varattu omiin tuleviin kaasutin murheisiin.
tuliko pensapumppu vaihdettua tuossa taannoin?
tuliko pensapumppu vaihdettua tuossa taannoin?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: kuupan kaasari
Neulaventtiilin pitävyyden voi kokeilla kääntämällä kaasarin kannen ylösalaisin koho ja neulaventtiili paikallaan ja puhaltamalla syöttöputkeen. Pelkkä kohon paino jaksaa pitää venttiilin kiinni ainakin minulla, kun ei ole torvisoittajan keuhkoja.
Re: kuupan kaasari
siihenhän on korjm kirjassa mitta mitä se saa olla em asennossa, voisi tupakkimiestä vaivata sen verran että saisi siltä tuhkaa millä hoonaisi venan pään kartioon
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: kuupan kaasari
Kansi pystyasennossa 31 mm kohon pohjasta kannen tiivistepintaan. Näkyy kyllä tuo mitta pysyvän vaikka kääntää katolleenkin
Re: kuupan kaasari
Hienoa, kiitos näistä vinkeistä ja neuvoista. Yritän saada nykyisen kaasarin jiiriin näiden avulla. Sopiikohan tämän huoltosarjan neulaventtiili tuohon Fordin kaasariin: https://moposport.fi/huoltosarja-kaasutin-ich-weber/ ? Ainakin tämä passaisi siihen korvauskaasariin.
Hankin Suapin viime keväänä ja ainakaan tänä aikana bensapumpulle ei ole tehty mittään.
Hankin Suapin viime keväänä ja ainakaan tänä aikana bensapumpulle ei ole tehty mittään.
Re: kuupan kaasari
Olisko kuitenkin tämä: https://moposport.fi/huoltosarja-fomoco-1250/ToniL kirjoitti: ↑Pe Huhti 14, 2023 09:35Hienoa, kiitos näistä vinkeistä ja neuvoista. Yritän saada nykyisen kaasarin jiiriin näiden avulla. Sopiikohan tämän huoltosarjan neulaventtiili tuohon Fordin kaasariin: https://moposport.fi/huoltosarja-kaasutin-ich-weber/ ? Ainakin tämä passaisi siihen korvauskaasariin.
Hankin Suapin viime keväänä ja ainakaan tänä aikana bensapumpulle ei ole tehty mittään.
Re: kuupan kaasari
ei välttämäti joskus se painui ineen siksi ohjeet
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,