kuupan kaasari
Re: kuupan kaasari
Minähän vaihdoin juuri -76 Saab 96L autoon Fordin kaasuttimen tilalle Weber 34 IHC kaasuttimen. Vaihto sujui loppupeleissä oikein sujuvasti. Ei tarvinnut tehdä mitään isoja muutoksia. Auto toimii tällä kaasuttimella erinomaisesti.
Olen nyt myös vaihtanut tuohon toiseen -79 Saab 96:seen tuon kaks-kurkkuihin Weber36 DGV kaasuttimen. Sen vaihtaminen oli myös hyvin yksinkertainen. Auto toimii tällä DGV:llä oikein hyvin ja käynnistyminen on selkeästi helpompi kuin vanhalla Solexilla.
Mikko_H osaa varmasti kertoa, mitä vaatii, kun yks-kurkuisen imusarjan päälle vaihdetaan kaks-kurkkuinen kaasutin. Pitää tietysti pohtia, miten tuon DGV:n päälle järjestää ilmanpuhdistajan ja millaisen? Auton oma putsarihan ei DGV:n päälle ei mahdu, ellei tee joitain ”kikkoja”!? Mikolla on siihen oma oikein hyvin toimiva ratkaisu ja minulla on valmistumassa oma ratkaisuni. Nyt tiedetään, että nämä kaksi vaihtoehtoa toimivat. Sitten on vielä kolmas vaihtoehto tälle ilman putsariksi, hankkia Weberin oma putsari kaasarin päälle.
Nämä 96:sen Erilaisten alkuperäisten kaasuttimien Vaihtamisen kyllä hyvin ymmärtää, koska niillä on jo matkaa paljon. Ne ovat jo varmasti kuluneita ja vaativat korjausta ja korjaus-sarjoja toimiakseen hyvin. Kaasuttimen vaihto takaa aina varmasti toimivan vaihtoehdon. Vaihto siis vaatii määrättyä viitseliäisyyttä onnistuakseen hyvin, mutta se kyllä kannattaa!
Olen nyt myös vaihtanut tuohon toiseen -79 Saab 96:seen tuon kaks-kurkkuihin Weber36 DGV kaasuttimen. Sen vaihtaminen oli myös hyvin yksinkertainen. Auto toimii tällä DGV:llä oikein hyvin ja käynnistyminen on selkeästi helpompi kuin vanhalla Solexilla.
Mikko_H osaa varmasti kertoa, mitä vaatii, kun yks-kurkuisen imusarjan päälle vaihdetaan kaks-kurkkuinen kaasutin. Pitää tietysti pohtia, miten tuon DGV:n päälle järjestää ilmanpuhdistajan ja millaisen? Auton oma putsarihan ei DGV:n päälle ei mahdu, ellei tee joitain ”kikkoja”!? Mikolla on siihen oma oikein hyvin toimiva ratkaisu ja minulla on valmistumassa oma ratkaisuni. Nyt tiedetään, että nämä kaksi vaihtoehtoa toimivat. Sitten on vielä kolmas vaihtoehto tälle ilman putsariksi, hankkia Weberin oma putsari kaasarin päälle.
Nämä 96:sen Erilaisten alkuperäisten kaasuttimien Vaihtamisen kyllä hyvin ymmärtää, koska niillä on jo matkaa paljon. Ne ovat jo varmasti kuluneita ja vaativat korjausta ja korjaus-sarjoja toimiakseen hyvin. Kaasuttimen vaihto takaa aina varmasti toimivan vaihtoehdon. Vaihto siis vaatii määrättyä viitseliäisyyttä onnistuakseen hyvin, mutta se kyllä kannattaa!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: kuupan kaasari
Sen kakskurkkuisen imusarjanhan se ensin vaatii , siihen kuuluvan välilaipan, tietysti uudet tiivisteet ja läppäakseliin Solexin vipu tyjäkäynnin säätöruuvin paikka irtisahattuna. Minä jyrsin välilaipan ja imusarjan aukon vastaamaan Weberin mittoja. En tiedä onko välttämätöntä. Sitten vielä lämmöneristelevy kaasarin ja välilaipan väliin
Putsarista on varmaan Riston projektikertomuksissa riittävästi tietoa?
PS: FoMoCo => Ford Motor Company
Putsarista on varmaan Riston projektikertomuksissa riittävästi tietoa?
PS: FoMoCo => Ford Motor Company
Re: kuupan kaasari
Niin mitä se sun autosi nyt kuluttaa?najidliz kirjoitti: ↑Ti Loka 20, 2020 09:41Kiitti tiedosta!! Uskon, et jossain vaiheessa hankin kakskurkkusen ton ykskurkkusen tilalle... solexia en aio käyttää, vaan varmaankin sitten ostan sen 32/36 weberin. Siitähän aiheesta tässä ketjussakin onkin jo puhuttu paljonDarco kirjoitti: ↑Ti Loka 20, 2020 03:30tervetuloa (opiskelija)kuuppasaabistien harvaan porukkaan
ite ajelin kuupalla muutaman viime vuotta kans ympäri vuoden mutta pakko välillä vähän hitsailla ja maalailla ettei nyt ihan mee huonoksi.
Paljonko se kuuppa nyt kuluttaa?
Mulla on solex omassani, ei voi kehua mutta kyllä sen kanssa toimeen tulee. Kone lämpösenä toimii ihan mukavasti mutta osahankinta on ollu vaikeeta, nopeejoutokäynti jumittelee oudosti sun muuta pientä. Kulutus on ollut 7-8,5 litraa sadalla riippuen vähän millasta ajoa, matka ajoa nyt suurimmaksi osaksi.
Pääkysymys oli se, vaikuttaako kakskurkkusen hankinta radikaalisti nimenomaa kulutukseen positiivisesti/negatiivisesti... Jos sulla solexin kans menee siihe 7l/100km vähimmillään, niin en usko että weeberikään sen enempää hörppää.
Ei nyt kannata sännätä ostelemaan vaan jotain kaasareita vaan selvittää miksi se sun autosi kuluttaa niin paljon...jos se nyt jotenkin huomattavia määriä polttoainetta kuluttaa. Ja tutkia missä se vika on. Siihen ford kaasuttimeenkin saa ymmärtääkseni korjaussarjoja ja runko on läppäakselin kohdalta mahdollista holkittaa. Läppäakseli siinä voi vielä olla kulunut jos kaasari on sellanen että sitä kuluttaa,kaikissa kaasuttimissa se ei kulu ja en tunne millanen tää fordin ykskurkkunen on.
Uusi weberkin maksaa 350 euroa suomessa. sillä rahalla tekee jo paljon muutakin.
Re: kuupan kaasari
Tuohan on yleistietoa. Aiemmat kirjoittajat taisi viitata siihen, kun eikös '76:ssa ole yleensä käsiryypyllinen kasari jonka kyljessä lukee ovaalin sisässä Ford ja vanhemmissa lukee FoMoCo onko tällä asialla ja kaasareilla muuta käytännön eroa, siihen en ota kantaa.
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: kuupan kaasari
joissain malleissa on kurkussa se venturi- rinkilä pääpiirin purkausputken ympärillä,vanhemmissa ei ole. Ehkä tämä muutos on tehty sillon kun fomoco- logo muuttui fordiksi?Jorppe kirjoitti: ↑Ke Loka 21, 2020 02:58Tuohan on yleistietoa. Aiemmat kirjoittajat taisi viitata siihen, kun eikös '76:ssa ole yleensä käsiryypyllinen kasari jonka kyljessä lukee ovaalin sisässä Ford ja vanhemmissa lukee FoMoCo onko tällä asialla ja kaasareilla muuta käytännön eroa, siihen en ota kantaa.
Re: kuupan kaasari
[/quote]
Niin mitä se sun autosi nyt kuluttaa?
Ei nyt kannata sännätä ostelemaan vaan jotain kaasareita vaan selvittää miksi se sun autosi kuluttaa niin paljon...jos se nyt jotenkin huomattavia määriä polttoainetta kuluttaa. Ja tutkia missä se vika on. Siihen ford kaasuttimeenkin saa ymmärtääkseni korjaussarjoja ja runko on läppäakselin kohdalta mahdollista holkittaa. Läppäakseli siinä voi vielä olla kulunut jos kaasari on sellanen että sitä kuluttaa,kaikissa kaasuttimissa se ei kulu ja en tunne millanen tää fordin ykskurkkunen on.
Uusi weberkin maksaa 350 euroa suomessa. sillä rahalla tekee jo paljon muutakin.
[/quote]
Ei ei! Ei mun kuuppa mitenkään ekstraa kuluta. Kysymys oli se, saisko weberillä minimoitua se kulutus vai onko se fordin 1-kurkku vähäjanoisempi?
Sain oman käsityksen mukaan vastaukseksi että ei oo väliä kurkkujen määrällä, vaan vissiin enemmän suutinten koolla. Taidankin siis jossain vaiheessa päivittää weberiin, saahan siitä nyt jumankauta vähän tehoaki!!
Niin mitä se sun autosi nyt kuluttaa?
Ei nyt kannata sännätä ostelemaan vaan jotain kaasareita vaan selvittää miksi se sun autosi kuluttaa niin paljon...jos se nyt jotenkin huomattavia määriä polttoainetta kuluttaa. Ja tutkia missä se vika on. Siihen ford kaasuttimeenkin saa ymmärtääkseni korjaussarjoja ja runko on läppäakselin kohdalta mahdollista holkittaa. Läppäakseli siinä voi vielä olla kulunut jos kaasari on sellanen että sitä kuluttaa,kaikissa kaasuttimissa se ei kulu ja en tunne millanen tää fordin ykskurkkunen on.
Uusi weberkin maksaa 350 euroa suomessa. sillä rahalla tekee jo paljon muutakin.
[/quote]
Ei ei! Ei mun kuuppa mitenkään ekstraa kuluta. Kysymys oli se, saisko weberillä minimoitua se kulutus vai onko se fordin 1-kurkku vähäjanoisempi?
Sain oman käsityksen mukaan vastaukseksi että ei oo väliä kurkkujen määrällä, vaan vissiin enemmän suutinten koolla. Taidankin siis jossain vaiheessa päivittää weberiin, saahan siitä nyt jumankauta vähän tehoaki!!
Re: kuupan kaasari
Niin mitä se sun autosi nyt kuluttaa?
Ei nyt kannata sännätä ostelemaan vaan jotain kaasareita vaan selvittää miksi se sun autosi kuluttaa niin paljon...jos se nyt jotenkin huomattavia määriä polttoainetta kuluttaa. Ja tutkia missä se vika on. Siihen ford kaasuttimeenkin saa ymmärtääkseni korjaussarjoja ja runko on läppäakselin kohdalta mahdollista holkittaa. Läppäakseli siinä voi vielä olla kulunut jos kaasari on sellanen että sitä kuluttaa,kaikissa kaasuttimissa se ei kulu ja en tunne millanen tää fordin ykskurkkunen on.
Uusi weberkin maksaa 350 euroa suomessa. sillä rahalla tekee jo paljon muutakin.
[/quote]
Ei ei! Ei mun kuuppa mitenkään ekstraa kuluta. Kysymys oli se, saisko weberillä minimoitua se kulutus vai onko se fordin 1-kurkku vähäjanoisempi?
Sain oman käsityksen mukaan vastaukseksi että ei oo väliä kurkkujen määrällä, vaan vissiin enemmän suutinten koolla. Taidankin siis jossain vaiheessa päivittää weberiin, saahan siitä nyt jumankauta vähän tehoaki!!
[/quote]
voit toki tehdä mitä haluat mutta minä en ehjää rupeisi korjaamaan.
Re: kuupan kaasari
Ei ei! Ei mun kuuppa mitenkään ekstraa kuluta. Kysymys oli se, saisko weberillä minimoitua se kulutus vai onko se fordin 1-kurkku vähäjanoisempi?Darco kirjoitti: ↑Pe Loka 23, 2020 00:57Niin mitä se sun autosi nyt kuluttaa?
Ei nyt kannata sännätä ostelemaan vaan jotain kaasareita vaan selvittää miksi se sun autosi kuluttaa niin paljon...jos se nyt jotenkin huomattavia määriä polttoainetta kuluttaa. Ja tutkia missä se vika on. Siihen ford kaasuttimeenkin saa ymmärtääkseni korjaussarjoja ja runko on läppäakselin kohdalta mahdollista holkittaa. Läppäakseli siinä voi vielä olla kulunut jos kaasari on sellanen että sitä kuluttaa,kaikissa kaasuttimissa se ei kulu ja en tunne millanen tää fordin ykskurkkunen on.
Uusi weberkin maksaa 350 euroa suomessa. sillä rahalla tekee jo paljon muutakin.
Sain oman käsityksen mukaan vastaukseksi että ei oo väliä kurkkujen määrällä, vaan vissiin enemmän suutinten koolla. Taidankin siis jossain vaiheessa päivittää weberiin, saahan siitä nyt jumankauta vähän tehoaki!!
[/quote]
voit toki tehdä mitä haluat mutta minä en ehjää rupeisi korjaamaan.
[/quote]
Joo, saa nähä... Kiitos kaikille neuvoista!
Re: kuupan kaasari
Olisko tampereen ympäristös ketää joka haluais säätää 96 solex kaasuttimen??
Lauri Okasanen #1620
Se Varma Kotimainen
96: 72 75 75 76 76
Se Varma Kotimainen
96: 72 75 75 76 76
Re: kuupan kaasari
Mielellään tänään tai huomenna
Lauri Okasanen #1620
Se Varma Kotimainen
96: 72 75 75 76 76
Se Varma Kotimainen
96: 72 75 75 76 76
Re: kuupan kaasari
Mielellään tänään tai huomenna
Lauri Okasanen #1620
Se Varma Kotimainen
96: 72 75 75 76 76
Se Varma Kotimainen
96: 72 75 75 76 76
Re: kuupan kaasari
onkohan se ns säätökunnossa vai vaatiiko esim osien vaihtoa saalla taikka miel sitä ennen
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: kuupan kaasari
Ollaan sen verrabän puuhailtu et ultraäänipesu suoritettu, ja uus neulaventtiili ja kiihdytyspumpun kalvo et pitäs niinku kyl olla käy muuten nätisti ja vetää hyvin mut tyhjäkäynti on isolla jabseos varmaa väärin säädetty
Lauri Okasanen #1620
Se Varma Kotimainen
96: 72 75 75 76 76
Se Varma Kotimainen
96: 72 75 75 76 76
Re: kuupan kaasari
Tuosta soveltaen, periaate sama.
Tarkista myös sytytyksen säätö ensin.
Tarkista myös sytytyksen säätö ensin.
Tyhjäkäynti
Kaasuvivun yläpuolelta löytyy säätöruuvi jolla saat kaasuläppää enemmän auki. Tästä säädetään ensin
sen verran kierroksia koneeseen, että kone jaksaa käydä tyhjäkäyntiä. Kun kone on lämmennyt ja
tyhjäkäyntikierrokset on säädetty kohtuulliselle tasolle, voidaan koittaa mitä seosruuvista tapahtuu.
Seosruuvia avaamalla tyhjäkäyntiseos rikastuu, ja kiristämällä menee laihemmaksi. Avaa ruuvia niin
kauan kunnes käynti muuttuu. Jos käynti paranee koko ajan, säädä välillä läppää vähemmän auki ettei
kierrokset nouse liikaa. Avaa niin kauan kuin käynti paranee. Jos ruuvi tulee kokonaan auki ja käynti
tuntuu vaan paranevan, on syytä vaihtaa ensiöpuolen tyhjäkäyntisuutin suurempaan. Yleisin muutos on
+5. Suutinkoko löytyy jostain 45-65 väliltä, ja viitosen muutos koossa on sopiva askel. Jos ruuvia
avaamalla käynti menee huonommaksi, vaihda suuntaa. Kierrä kiinnipäin. Kierrä niin kauan kuin käynti
paranee. Jos ruuvi on lähes kiinni on syytä vaihtaa suutin pienempään. Kun suutin on sopiva paras käynti
löytyy jostain seosruuvin liikkeiden keskipaikkeilta. Kun kyse ei ole uudesta autosta ja sen
alkuperäiskaasuttimesta ei voida etukäteen sanoa että suutinkoon pitää olla esim 55 ja seosruuvin 2,5
kierrosta auki. Kun autolle sopiva suutinkoko löytyy seosruuvikin asettuu yleensä juuri tuonne 1-4
kierrosta väliin.
Tyhjäkäyntisuutin tuntuu myös ajossa. Se on tärkein suutin pintakaasulla liikuttaessa vielä
maantienopeuksillakin. Jos pintakaasulla on epäröintiä tai nykimistä, se viittaa tyhjäkäyntisuuttimeen, ja
vain ensiöpuolen tyhjäkäyntiin. Toision tyhjäkäynti vaikuttaa vain sen lyhyen hetken kun toisiokurkku
lähtee aukeamaan. Sen koko on yleensä 50-70 välillä, eikä se yleensä tuota tuskaa.
http://freetechnics.fi/images/ohjeet/DGV_ohjeet.pdf
Re: kuupan kaasari
Täytyypäs kokeilla näitä ohjeita
Lauri Okasanen #1620
Se Varma Kotimainen
96: 72 75 75 76 76
Se Varma Kotimainen
96: 72 75 75 76 76