kuupan kaasari

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: kuupan kaasari

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hetkeksi
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: kuupan kaasari

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Kyllä ne läpät pitäis sulkeutua, kun painaa hitaasti kaasun pohjaan ja päästää. Saattavat olla vähän nahikkaassa. Vesikierto nyt periaatteessa ei siihen asiaan vaikuta. Vesi vain lämmittää bimetallikierukkaa, jotta läpät aukeaisi.
Sitte nopealla painalluksella saa ryypyn pois, jos ei muuten.
Sitten taas, jos ryyppy lähtee liian aikaisin pois, tai pysyy liian kauan päällä, sen säätö tapahtuu vesikiertoa kiertämällä.

Ite en jaksanu tapella automaattikatastrofin kanssa, vaan heitin DGV:n tilalle. Vähän niitä suuttimia joutuu hakemaan, mutta se säätö, jotta käy paremmin kuin vanha solex ei paljoa vaadi.
Itsellä oli säädön kanssa se ongelma, että sytytys v..ttuili samaan aikaan. Vähän vaikea hakea säätöjä..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Matarru
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Syys 23, 2021 15:56

Re: kuupan kaasari

Viesti Kirjoittaja Matarru »

Herätellääs ketjua.

Hankin vm.1974/1.7 96:sta uuden harrastuksen ja aluksi kuuppaan meni Weberin 32/36 DGV kaasari temppuilevan Solexin tilalle. Weberin suhteen luin parista lähteestä netistä että V4 mekaaninen pumppu tuottaa liian kovan polttoaineen paineen, josta neulaventtiili ei tykkää. Pumpun paine kuulemma 0.34-0.4 bar ja Weberille pitäisi mennä ideaalisti 0.20 bar. Pitääköhän tämä paikkansa?

Ja jos tuohon pumpun ja kaasarin väliin asennan paineensäädintä, niin täytyykö siinä olla paluulinja tankkiin? Noita kun on myytävänä kahdenlaisia, paluulla ja ilman. Ymmärtääkseni ilman paluuta oleva säädin vaatii että pumpulta itseltään on paluulinja tankkiin, jonnekkinhan ylimääräisen paineen on purkauduttava.

96 on tällä hetkellä aivan uusi tuttavuus, käyttöautona on pitkään toiminut modernimpi 2000 vuoden 9-3 :)
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: kuupan kaasari

Viesti Kirjoittaja mestari »

Eihän maaliruisku kahvassa olevassa säätimessäkään ole paluuta vaanlähinnä sitä kuristetaan
Viimeksi muokannut mestari, Su Joulu 19, 2021 15:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
einopekka
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: To Tammi 26, 2017 20:27

Re: kuupan kaasari

Viesti Kirjoittaja einopekka »

Ainakin Free Technics on samaa mieltä webereiden polttoaineen syöttöpaineesta. Saabin korjaamokäsikirja sanoo että V4-moottorilla pumppu tuottaa 0.24 - 0.30 bar paineen joten rajoittaminen saattaa tulla kyseeseen. Kalvotyyppinen polttoainepumppu tuottaa osapuilleen vakiomääräisen tilavuusvirran tietyllä kierrosluvulla. Tämän takia paine riippuu oikeastaan kaasuttimen vaatimasta polttoaineen määrästä joka riippuu suoraan moottorin iskutilavuudesta ja täyttöasteesta. En tiedä yllä mainitsemieni paineiden paikkansapitävyyttä 1,7 litran moottorilla joten suosittelen kalibroidun mittarin asentamista ennen paineenrajoittimen askartelua.

Mikäli paineen rajoittamiselle huomataan kuitenkin olevan tarvetta niin käytännöllisimmät vaihtoehdot lie ulkoisen säätimen asentaminen, sopivasti kuristetun ohitusletkun askarteleminen tai etanolimuunnos. Ohitusletku lienee halvin ratkaisu jonka rakentamiseen voi ottaa mallia seuraavalta sivulta: http://freetechnics.fi/polttoainepuoli/ ... timet.html. Parempi ratkaisu lienee kuitenkin erillinen paineensäädin paluulinjalla. Säätimen paluulinja voidaan kytkeä suoraan pumpun imupuolelle samaan tapaan kuin ohitusletkun tapauksessa jolloin erillistä paluulinjaa tankille ei tarvita.

Säätämällä kaasutin E85:lle saadaan painetta laskettua esimerkiksi vakio V4:llä n. 15 kPa tasolle jolloin erillistä paineensäädintä tai ohivirtausletkua ei tarvita. Veenelkun pumpun kalvon etanolinkestävyydestä en ole löytänyt tietoa mutta ihan hyvin se saattaa jopa kestää. Kaikista elegantein ja kestävin ratkaisu lienee kuitenkin laadukkaan etanolinkestävän sähköisen polttoainepumpun asentaminen. Samalla kannattaa uusia kaikki polttoaineletkut etanolinkestäviksi ja asentaa sylinterikansiin pakoventtiileille seetirenkaat. Onpahan kuuppa sitten valmiina tulevaisuutta varten jolloin bensiiniä ei enää saa muuta kuin synteettisenä ja sikahintaan.

Joka tapauksessa onnittelut hyvästä valinnasta ja tervetuloa antoisan harrastuksen pariin!
Punainen ysikuuppa kromipuskureilla
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1080
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: kuupan kaasari

Viesti Kirjoittaja eegas »

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000036622
Tuollaisen PAINEPUMPPU 52-3232 laitoin kuupan takapenkin alle, että ei tarvitse sahata akkua tyhjäksi, kun kaasari pitkän ajotauon jälkeen on haihduttanut bensansa. Tuo 0,38 barin paine ei ole liian kova, mieluimin liiankin pieni, kun ei meinaa jaksaa täyttää kaasaria kahden letkujen väliin asennetun suodattimen läpi. Ei mitää eroa onko sähköpumppu päällä, tai pois, ei ainakaan ole tulvinut kaasari missään vaiheessa.
Kuva
Kuva
Kuva
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Matarru
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Syys 23, 2021 15:56

Re: kuupan kaasari

Viesti Kirjoittaja Matarru »

Paljon kiitoksia tietorikkaista vastauksista! Täytyy aloittaa sopivan sähköpumpun askartelulla ja ensi vuoden puolella voisi tutkia myös tuota etanolimuunnosta 8)
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: kuupan kaasari

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Ihan hyvin on pelannut ilman paineenalenninta tuo dgv kuupan bensapumpulla. Riskihän siinä on, että alkaa neula vuotamaan, mutta toistaiseksi ei ainakaan ole kaasutin tulvinut.
Suuttimien haku tuossa on se kovin homma. Vivuston muutos oli TODELLA HELPPO jostain vanhasta kuupan kaasarista otin kuulapään vivulle ja käytin kuupan omaa vivustoa muuten. Nöy problem.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: kuupan kaasari

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Ilman paineenrajoitusventtiiliä minäkin olen mennyt jo vuosikaudet ja vivusto tosiaan oli hyvin helppo homma.
Vesimies
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Helmi 20, 2022 18:06

Re: kuupan kaasari

Viesti Kirjoittaja Vesimies »

Muutamia huomioita, kaasarikysymyksissä.
tämäntyyppiset kiinteäkurkkuiset kaasuttimet ei sinänsä vanhene vaikka ikää niillä onkin jo vuosikymmeniä, toki hapettumia ja likaa voi kertyä sisäosiin, joissain kaasuttimissa on polttoaineletkun sisääntuloliitoksessa sihti joka tietenkin voi tukkeutua ja kaasuttimen kannen alla on neulaventtiili joka voi ajokilometrien myötä kulua.

Konehuoneessa tutkitaan ja pohditaan:
-Uimurillisen kaasuttimen kohokammion oikea- ja vakaa polttoaineen pinta (tämä erittäin tärkeätä, toiminnan sydänasia) lähinnä siis neulaventtiilin kunto ja kohon säätö, unohtamatta pa-pumpun painetta ja pa-putkiston tukkeumia.
-Sytytysjärjestelmän toiminta (onko kärjellinen jakaja kulumaton tai koneeseen asennettu tasokas kärjetön sytytys ja oikealla lämpöarvolla varustetut tulpat moottorissa + sytytysjohtojen kunto ja niiden vastus)
-ohivuodot imusarjassa; ei imuilmavuotoja ja onko moottorin venttiilien pitäviä (päästömitauksessa korkea HC arvo viittaa ongelmiin näissä).

Eri säätöarvoja kokeillaan ajossa usean päivän ajan (säädetään; bensan pintaa/tyhjäkyntiseosruuvia kierretään/suuttimia vaihdetaan ). Ajetaan mittaillaan mm.polttoaineen kulutusta,ym.ym. Jonkinlainen mittari on varsin hyödyllinen apuväline.

Ja joskus saatetaan päätyä vaihtamaan täysin uusi tai kunnostettu käytetty kaasari,jolloin tärkeää on vaihdettavan osan sopivuus imusarjaan ja muihin osiin. (mm. 1k imusarjaan 1k-kaasutin ja 2k imusarjaan kaksikurkkuinen kaasutin,jne.).
Kaasarin vaihto voi joskus olla yllättävänkin helppo homma. Sitten ollaankin taas lähtöruudussa (moottorin sekä kaasuttimen toimintojen ja säätöjen pikainen tarkistus) Ja ajoa vain.
Usein auto kiittää käyttäjäänsä toimenpiteiden jälkeen miellyttävällä ajettavuudella ja kohtuullisella polttoaineenkulutuksella.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: kuupan kaasari

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Ongelmahan on suurinpiirtein se, että tuohon sohloxiin saa huonosti osia, ja niitähän ne kaikki varmasti jo tarvitsevat.
Itse huolsin ja korjasin sen kerran, jonka jälkeenkään ei sitten millään kunnolla säätöihin. Aina jossain kohtaa toimi huonosti.
Jo ensimminen lenkki DGV:llä osoitti että olen oikealla tiellä.
Vaikka säädöt olivatkin ihan metsissä, oli auto kuitenkin kerta heitolla toimiva.
Varmasti sen Solexin olisi toimimaan saanut, mutta osaa olla osaltaan haastava, kun niitä osia ei tosiaan ihan joka puljusta enää edes saa.

Ehdottomasti parhaat muutokset on olleet tuo kaasuttimen vaihto ja elektroninen jakaja. Näillä avuin autosta tuli melko mukavan helppo kaveri tiellä ja kaupungissa.

Yhden kerran kun vielä tekee pakoputket uusiksi, niin saattaa olla oikein hyvä. 2x2,25" on 1,5 koneelle vähän äänekäs :D
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: kuupan kaasari

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

aikakauden miehet kertoo et ei se kuupan solex toiminu uutenakaan kunnolla ni miten se voi 40v iässä olla yhtään parempi heh

jos ens viikolla sais vaihdettua kerta auto näyttää jäävän pihapeliksi.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: kuupan kaasari

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Ajoikohan ne aikakauden miehet edes Kuupalla? :roll: Minun (tietysti jo ehkä heikentyneessä) muistissa ei ole yhtään kaasuttimesta johtunutta ongelmaa 1979-1984. Vielä pienen tauon jälkeen vuonna '95 hommaamani Superi pelasi alkuvaikeuksien jälkeen nikottelematta kun sai kaasarin ja varsinkin automaattiryypyn säädöt kohdalleen.
Ne on vaan kaikki Solexit jo vanhoja.
...on mullakin Viipassa DGV, mutta siinä koneessa oli alunperin vielä vanhempi ykskurkkunen.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: kuupan kaasari

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

No ne ketkä tekivät ja koeajoivat.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: kuupan kaasari

Viesti Kirjoittaja mestari »

kyllä muistan super kaasareilla ajoista aina sen että kaupan pihasta kun lähti fomocolla niin oli jo kaukana kun naapuri vielä starttasi siellä kuumaa konetta tulille :D
yksikurkkuisilla kuupilla pääsi aina ja pitkälle
super kaasarikoneilla ei ninkään huoletonta ajoa vaan useammin kaasari remanssia, milloin neulavena vuoti milloin tyhjäkäynti katosi ja välilaipan ja kaasarin välissä armoton rako jota jyrsinkoneella oikaistiin ja vipusia välteltiin,töiden jälkeen, viikonloppuna :)
kurvissa auto sammui (77) mutta sen sai korjattua vaihtamalla 78 kohon... huono käynnistyvyys pakkasella ilman lohkista, 76 ford kaasarillinen lähti kerralla tulille, joskus piti superin putsari irroittaa ja työntää ruuvari väliin kun sai liikaa jne jne pulaamista ja pelaamista superien kanssa.
remontoi siinä pakkasessa perhe odotellen autossa että milloinkas sitä nyt lähdettiinkän....
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin