Kajakin kytkimestä
Kajakin kytkimestä
Tänään, kun ulkoilutin pihalla -73 kuuppaa, niin alkoi kytkin metelöimään. Vaihdoin uuden kytkimen kolme vuotta sitten ja tähän asti on toiminut oikein hyvin. Selkeästi tuntuu polkimessa jurrutus koneen kierrosten mukana. kytkin ei irrota täydellisesti, ykkönen menee pesään ihan hyvin, mutta pakki vähän sorvaa. Onko kokemuksia? Onko kyse asetelmasta, vaiko ehkä silmälaakerista? Ja jos on kyse silmälaakerista, niin hyviä vinkkejä ko. holkin vaihtoon kaivataan. Nykyisellä kytkimellä on ajettu kokonaiset 4000 km, joten voiko olla kyse vain asetelman väsymisestä?
Saab 96 1969 & 1973
ja varaosiksi 1972 & 1975
ja varaosiksi 1972 & 1975
Re: Kajakin kytkimestä
Olisiko kuitenkin painelaakerin jurinaa. Onhan kytkinhaarukan vapaaliike ollut riittävä, ettei painelaakeri ole jäänyt kantamaan. Tarkista vapaaliike ja tarvittaessa säädä oikeaksi. Uuden levyn kanssa vapaaliike muuttuu aluksi aika nopeasti.
Joskus on myös käynyt, että painelaakerin reikä kytkinhaarukassa on niin väljä, että haarukka ottaa asetelmaan kiinni ennen painelaakeria. Silloin ääni ja tuntuma on kuin sorvissa, sen kyllä tunnistaa.
Myöskin paineasetelman paininlevyn jousen irtoaminen voisi tehdä tuommoista. Silloin paininlevy on vinossa ja jurisuttaa polkimeen.
Jos joka tapauksessa teet koneen noston, niin se silmälaakeriholkki lähtee kampuran pesästä rasvalla. Silmälaakeri täyteen vaseliinia ja varaosa/ylimääräisellä kytkinakselilla lyöden rasva ajaa sen ulos.
Joskus on myös käynyt, että painelaakerin reikä kytkinhaarukassa on niin väljä, että haarukka ottaa asetelmaan kiinni ennen painelaakeria. Silloin ääni ja tuntuma on kuin sorvissa, sen kyllä tunnistaa.
Myöskin paineasetelman paininlevyn jousen irtoaminen voisi tehdä tuommoista. Silloin paininlevy on vinossa ja jurisuttaa polkimeen.
Jos joka tapauksessa teet koneen noston, niin se silmälaakeriholkki lähtee kampuran pesästä rasvalla. Silmälaakeri täyteen vaseliinia ja varaosa/ylimääräisellä kytkinakselilla lyöden rasva ajaa sen ulos.