MR-96 ja Weber + sähköpumppu

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2612
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: MR-96 ja kierroslukumittari

Viesti Kirjoittaja ristos »

Se on totta, että omaa putsaria käytettäessä Weberin DGV:n kanssa konepellin alla oleva suljin rauta ahdistaa! Asia voi korjata, kun tuon suljinraudan yläosaan hitsaa 30:sen lattaraudan niin, että kannen ollessa kiinni, rauta on putken yläpinnan päällä. sen jälkeen otetaan putsasin halkaisijan+4cm verran tukiraudan pyöreää putkea pois. Silloin saadaan putsarille sen tarvitsema lisätila. Aikoinaan ekaan MR-Saab 96:seen tein tuon homman vuonna 2007 ja se toimi ihan hyvin.

Nyt olisi tarkoitus kesän aika harkita Weberiä? Nyt kyllä tekisin omalle putsarille uuden pohjan täällä foorumilla esille tulleen mallin mukaan. Uskon tämän Jyväkyläläisen Saab-harrastajan mallin toimivan hyvin. Tämä vaatii pientä käsityötä ja näpräämistä, mutta valmiina varmasti palkitsee tekijänsä.

Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen

Avatar
eegas
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Liperi

Re: MR-96 ja kierroslukumittari ja Weber

Viesti Kirjoittaja eegas »

Minun 96 GL -78 on https://fi.classiccarbs.co.uk/tuote/Web ... ab-v4volvo , tuollainen kaasari, siihen laitoin kahden pyöreän levyn väliin vaan Ladan putsarin, kaasarille tein aukon aivan toiseen laitaan, eli taaksepäin, meni ohi tuon putken ja keskelle vaan pultti liittämään levyt yhteen. Tuo ei vaan käy MR-saabille. Kuvaa ei ole täällä, mutta kun käyn seuraavan kerran Ylihärmässä, jos muistan, otan kuvan.
Tuo on mukavasti muokattavissa, kurkut, suuttimet ja seosputket on helppo vaihtaa, minullakin on noita ripakopallinen varastossa, kun yritin saada kotikonstein säätöjä paikkeille. Tuossa ei ole ryyppyläppiä ollenkaa, vaan sellainen kolmas kurkku, joka toimii rikastimena.Vasta parikymmentä vuotta sitten innostuin viemään auton Autosähkö Saarimaalle Ylihärmään, siellä rullilla saatiin hyväksi, tuossa 96GL:ssä oli Erolan Järvempäässä tekemä 7.2 nokka ja kevyesti muokatut kannet, ja sportin putkisto.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Käyttis: Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07 ja Saab 9-5 2.0t wagon -04
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76 ja Kawasaki ZZR 1100 -93
Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056

Avatar
eegas
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Liperi

Re: MR-96 ja kierroslukumittari ja Weber

Viesti Kirjoittaja eegas »

Vähän kuvia kuupasta, sisältä ja konepellin alta. Kolmannet bensasuodattimet menossa.
https://aijaa.com/k7mdya
https://aijaa.com/qXEpBG
https://aijaa.com/bdPUXm
https://aijaa.com/uY9LH3
https://aijaa.com/R36rC8
Aurinko ei ole ystävä aina kuvauksissa.
Ilmanpuhdistimessa näkyy tuon konepellin putken jäljet talvi-ja kesäasennossa.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Käyttis: Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07 ja Saab 9-5 2.0t wagon -04
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76 ja Kawasaki ZZR 1100 -93
Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19737
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: MR-96 ja kierroslukumittari ja Weber

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miksi noin monta bensansuodatinta??

puuttuuko tuosta ilmanpuhdistin kuvasta tukirauta kannesta laturin jalkaan vai onko se myöhäisempien mallien osa vaan ?
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

Avatar
eegas
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Liperi

Re: MR-96 ja kierroslukumittari ja Weber

Viesti Kirjoittaja eegas »

nalleolut kirjoitti:
Su Touko 24, 2020 14:21
miksi noin monta bensansuodatinta??
puuttuuko tuosta ilmanpuhdistin kuvasta tukirauta kannesta laturin jalkaan vai onko se myöhäisempien mallien osa vaan ?
Vanhassa tankissa oli niin paljon ruostetta, että meni kahdet bilteman suodattimet tukkoon, laiton "uuden" puhtaamman tankin ja sieltäkin vielä irtosi likaa putkistoon, tuo on sellaista varmistelua, että ei tarvitse joka välissä puhdistella kaasaria. Nytkin on osakuorma, eli vaiheaukot osittain tukossa :(
Minunkin mielestä tuosta puuttuu se lisätuki, mutta yllättävän tukevasti laturi on kiinni, niin olkoon noin niin kauan kun irroittelen varaosa-autosta "uuden" :wink:
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Käyttis: Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07 ja Saab 9-5 2.0t wagon -04
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76 ja Kawasaki ZZR 1100 -93
Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19737
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: MR-96 ja kierroslukumittari ja Weber

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

minäkin laitoin kun ralliautossakin on suodatin heti takapenkin alle lähtöön.
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

Avatar
eegas
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Liperi

Re: MR-96 ja Weber + sähköpumppu

Viesti Kirjoittaja eegas »

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000036622
Tuollaisen painepumpun kävin hakemassa: PAINEPUMPPU Tuotenro. 52-3232, ajattelin laittaa tuonne takapenkin alle, ohjaus virtalukon ja katkaisijan kautta, tuolla saisi kaasarin täyteen bensaa, ennen kuin käynnistää. Tiedä sitten jaksaako tuo oma mekaaninen pumppu vetää tuon sähköisen pumpun läpi, kun se on sammutettuna? Weber on aika kranttu tuon bensan paineen kanssa, liika paine helposti uittaa kohokammiosta yli, kun neulaventtiili ei pidä.

"Paluulinja ei ole tarpeen jos kaasuttimelle tuleva bensapaine on sopiva, eli 0.20 kg/cm." Lainaus: Free Technics Oy

Edit: Kuvia lisätty
https://aijaa.com/DpSdPH
https://aijaa.com/0VaXJ8
https://aijaa.com/uUuciR

Ensimmäisen koeajon jälkeen toimii hyvin, pumppu ole kovin äänekäs, eikä tarvitse pitää ajossa päällä.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Käyttis: Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07 ja Saab 9-5 2.0t wagon -04
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76 ja Kawasaki ZZR 1100 -93
Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056

vkutvonen
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: MR-96 ja Weber + sähköpumppu

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Voiskos ton pumpun laittaa alkuperäsen linjan rinnalle ja laittais takaiskun siihen alkuperäseen linjaan pumpun rinnalle. Ei vaikuttais virtauksiin jos käyttää vain ennen starttia. Onkohan noissa pumpuissa sisällä takaisku?

Avatar
eegas
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Liperi

Re: MR-96 ja Weber + sähköpumppu

Viesti Kirjoittaja eegas »

vkutvonen kirjoitti:
Ti Touko 26, 2020 16:24
Voiskos ton pumpun laittaa alkuperäsen linjan rinnalle ja laittais takaiskun siihen alkuperäseen linjaan pumpun rinnalle. Ei vaikuttais virtauksiin jos käyttää vain ennen starttia. Onkohan noissa pumpuissa sisällä takaisku?
Tuossa bilteman pumpussa on takaisku, voi olla että ei tyhjää putkistoa enää, mutta kaasarin uimurikammion haihduttaa tyhjäksi, kun kuupan kaasarissa ei ole lämmöneristyslevyä, koska ilmanputsari muutenkin tahtoo ottaa nokkapellin putkeen kiinni.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Käyttis: Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07 ja Saab 9-5 2.0t wagon -04
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76 ja Kawasaki ZZR 1100 -93
Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056

Vastaa Viestiin