Käynnistysvaikeuksia -73

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Avatar
Petski
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Touko 27, 2020 08:10

Käynnistysvaikeuksia -73

Viesti Kirjoittaja Petski »

Mistäköhän johtuu että joutuu sahaamaan (30-40sek) kylmänä tosi kauan ennen kuin lähtee käyntiin ?
Auto Saab 96 -73 ja kaasarina FOMOCO.
Bensapumppu vaihdettu, uusi. Kiihdytysumpun kalvo vaihdettu, uusi. Tulpat uudet.

Eeppo
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Syys 04, 2015 22:07

Re: Käynnistysvaikeuksia -73

Viesti Kirjoittaja Eeppo »

Käsi- vai automaattiryyppy? Jos automaatti, niin tsekkaa että pelaa.

Mulla oli huono tiiviste kaasarin puoliskojen välissä, ja silloin oli samankaltaista oiretta - nähtävästi bensat haihtui seisoessa veks tai jotain.

Kärkien säätö voi kans kannattaa. Niin, ja ihan hypoteettisesti - jos on ajettu ilman venttiilinsuoja-ainetta, niin vajonnut venttiili vois ruveta kantamaan. Mikä ettei ihan normaalin huollonkin nimissä voisi tsekata myös nuo venttiilivälykset joka tapauksessa, jos ei oo hetkeen säädetty.

Eiköhän se siitä! 👍🏻

Avatar
eegas
"Hirsch"
Viestit: 845
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Liperi

Re: Käynnistysvaikeuksia -73

Viesti Kirjoittaja eegas »

viewtopic.php?p=1250198#p1250198
Minä ratkaisin sen noin. Nyt ei tarvitse sahata pitkään, kun käynnistyy :) Joku on vaihtanut uuden bensapumpun, sillä korjaantunut.
viewtopic.php?p=1247654#p1247654
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Käyttis: Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07 ja Saab 9-5 2.0t wagon -04
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76 ja Kawasaki ZZR 1100 -93
Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056

Avatar
Petski
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Touko 27, 2020 08:10

Re: Käynnistysvaikeuksia -73

Viesti Kirjoittaja Petski »

Käsi- vai automaattiryyppy? Jos automaatti, niin tsekkaa että pelaa. = käsi ryyppy, toimii

Mulla oli huono tiiviste kaasarin puoliskojen välissä, ja silloin oli samankaltaista oiretta - nähtävästi bensat haihtui seisoessa veks tai jotain.

Kärkien säätö voi kans kannattaa. Niin, ja ihan hypoteettisesti - jos on ajettu ilman venttiilinsuoja-ainetta, niin vajonnut venttiili vois ruveta kantamaan. Mikä ettei ihan normaalin huollonkin nimissä voisi tsekata myös nuo venttiilivälykset joka tapauksessa, jos ei oo hetkeen säädetty. = venttiilit säädetty, kaikki näyttäis olevan ok sillä puolella.

Eeppo
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Syys 04, 2015 22:07

Re: Käynnistysvaikeuksia -73

Viesti Kirjoittaja Eeppo »

Enpä osaa kyllä heti sitten sanoa, että mitä seuraavaksi - mestarihan se varmasti löytäisi tähänkin oikean ranneliikkeen... 😅

Äkkiseltään kaasaripuolelta minusta kuitenkin kuulostaa. Neulaventtiili ja kohon säätö kannattaa toki tsekiä, jos et vielä ole katsonut.

Tuosta omasta viipasta päivitin just automaatin käsiryypyksi, ja sen jälkeen se on kylmänä lähteny just niinku kuupan kuuluukin - ryyppy päälle ja pari kolme polkaisua pedaalista ennen starttia, niin käynnistyy jo melkein ennen ekaa puristusta 😂

Lämpösenä mulla edelleen vähän tulvii, eli joutuu kaasu pohjassa hetken sahaamaan, mutta sit kyllä hörähtää 👍🏻

samppa
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Re: Käynnistysvaikeuksia -73

Viesti Kirjoittaja samppa »

koita seuraavan kerran, ennen starttia, lurauttaa kaasarin kurkkuun pari korkillista bensaa ja sitten käynnistää.

- jos hörähtää/käynnistyy heti, ei saa kunnolla bensaa. Kohokammion pinta on liian alhaalla tai kohokammio tyhjenee syystä tahi toisesta
- jos käytös on sama kuin ennen, saa joko liikaa bensaa, tai sitten ei saa kipinää tai puristukset ei nouse pytyssä

Onko tilanne sama, jos käynnistää puolella ryypyllä? Onko kaasari/kone vakio?

Avatar
Petski
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Touko 27, 2020 08:10

Re: Käynnistysvaikeuksia -73

Viesti Kirjoittaja Petski »

koita seuraavan kerran, ennen starttia, lurauttaa kaasarin kurkkuun pari korkillista bensaa ja sitten käynnistää.

- jos hörähtää/käynnistyy heti, ei saa kunnolla bensaa. Kohokammion pinta on liian alhaalla tai kohokammio tyhjenee syystä tahi toisesta
- jos käytös on sama kuin ennen, saa joko liikaa bensaa, tai sitten ei saa kipinää tai puristukset ei nouse pytyssä

Onko tilanne sama, jos käynnistää puolella ryypyllä? Onko kaasari/kone vakio? = Kyllä on vakio, hyvä neuvo, testaan.
Ja lisäys vielä että lämpösenä menee ihan hyvin käyntiin, käy normaalisti.

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5429
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Käynnistysvaikeuksia -73

Viesti Kirjoittaja mestari »

onko ongelmaa edeltänyt esim kaasarin purku ja puhdistus vaikka viime suvena?
onko visuaalinen varmistus siitä että kiihdytin putkesta ruikkaa bensaa?
ongelmat haiskahtaa inhimillisiltä nyt
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Avatar
Petski
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Touko 27, 2020 08:10

Re: Käynnistysvaikeuksia -73

Viesti Kirjoittaja Petski »

onko ongelmaa edeltänyt esim kaasarin purku ja puhdistus vaikka viime suvena? = Ei ole vielä purettu/putsattu.
onko visuaalinen varmistus siitä että kiihdytin putkesta ruikkaa bensaa? = kyllä tulee bensaa, testattu. Nyt tänään taas lähti hyvin käyntiin. Auto halissa ja ilmanputsari oli pois.
ongelmat haiskahtaa inhimillisiltä nyt = ehkä pitäisi ostaa toi huoltosarja kaasariin ja pustaa se, jos se auttaisi.

https://www.moposport.fi/huoltosarja-ka ... omoco-1250

Taitaa olla tämä ?

Vastaa Viestiin