Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
MArp
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Touko 23, 2020 18:57

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja MArp »

Nyt saatiin vetoakselit paikalleen, Vesa Almonkari oli mestarina, minä ojentelin vähän työkaluja ja pidin kiinni. Ei olisi minulta ikinä toteutunut. Vesa sanoi, että on häärännyt 70 kpl tai jotain 96sen kanssa, joten kokemusta taitaa hällä olla. Tosi hyvä ! Nyt voidaan kokeilla, miten moottori pyörittää eli täytyy siirtyä välillä sähköpuoleen. Hitsausta jatkan sitten kun moottori ja vaihteisto on poistettu moottoritilasta kokeilujen jälkeen.

Seuraavaksi jatkan akuston ja Curtis 1239E kontrolleriin hankittavien lisäkilkkeiden kanssa. Josko jostain tai joltain löytyisi edukkaasti Curtiksen 144V sopivaa akustoa, käytettyä esimerkiksi, niin pääsisi kokeilemaan. Sehän on 12 kpl x 12 voltin akkua sarjaan. Löytyisiköhän lyijyakkuja painosuhteessa tehokkaampaa ratkaisua joltain romuttamolta tms. edullisia sähköauton akkumoduleja tai ylijääneitä LiFePO4 akkuja. Tietysti pienemmät 12 V akut voisi olla ratkaisu, esim moottoripyörän akut. 10 kpl 12V akkuja sarjaan taitaisi riittää aluksi. Joku 5-10 kWh riittäisi kokeiluun tai vähemmänkin, kun ei ollut vielä tarkoitus ajaa.

Kun Broadbit Batteries Oy, Suomalainen startup saa suolapohjaiset, ympäristöystävällisemmät ja palovarmemmat( ?) 18650 akkusolunsa minulle koekäyttöön , vaihdetaan sitten niihin. Tarvitsisin niitä ainakin 1332 kpl, mikä vastaisi 3 Teslan akkumodulia. Teslan litium -ioni akkumodulit maksaa jonkun 1200-1500 €, siis 5,3 kWh ja nominal V 22,5V ja max V 25,2 V, niissä on kussakin 444 kpl pientä 18650 etusormen kokoista 3,7 V litium ioni akkusolua. Niitä en taida tässä vaiheessa hankkia.
Saabium196
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Facebookin Romuringissä joku myi loppukesästä/alkusyksystä lentokoneen akkuja, oli muistaakseni aika jytkyn oloinen ja kokoinen. En tunne yhtään tuota puolta, mutta tulipa jostain muistn syövereistä esiin.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja mestari »

saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin