Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
MArp
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Touko 23, 2020 18:57

Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja MArp »

Nyt on Saab 96 sähköautoksi projektissa taas vähän edetty. Kokeilin ensimmäistä kertaa Think Cityn 2008 sähkömoottorin (Leroy Somers 17KW) ja sen suoran alennusvaihteen (Graziano 1:10,15) sijoitusta tyhjään konetilaan. Vähän ahdasta, ei osu vaihteisto keskilinjaan. Moottorin pääty osuu matkustajan puolen etupyörän kohdalla moottoritilan sivupeltiin. Ehkä moottoria voisi saada vielä 20 mm lähemmäksi sivupeltiä, riippuu moottorin päädyssä olevan kiinnikkeen uudelleenmuotoilusta. Tällöin vaihteiston epäkeskisyys olisi 40mm, tarvittaisiin pienempi 30mm lisäpala ja 70 mm lisäpala vetoakseleihin. Mihinkähän se voisi vaikuttaa (voimansiirrossa, ajo-ominaisuuksissa), vai voisiko näin teettää eripituiset vetoakselit ?

Kuva https://aijaa.com/rKobAm
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mielenkiintoinen projekti! Onko ajatuksissa laittaa tämä ihan kilpiin ja liikenteeseen? Minkälaista akustoa olet ajatellut ja mihin se asennettaisiin?

En ole asiaa aiemmin pohtinut, mutta voishan tuo olla kiinnostava joskus vaihtaa sähkökone tuon Oldsmobilenkin pellin alle. Siinä pitäisi varmaan vaan olla jerkkua vähän enemmän kuin Kaupunkiajattelijan koneessa :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7427
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja mestari »

onhan monissa autoissa eripituiset vetarit muutenkin että sen puoleen onnaa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Eikös tuon moottorin voisi laittaa suoraan Kuupan laatikkoon ilman Thinkin vaihdetta? Jättää kolmosen ja nelosen rattaat paikalleen (kolmonen siksi jos hirvittää muuten liian harva välitys Thinkiin verrattuna ja helpompi rakentaa kun ei tarvitse koskea 3-4 vaihteensiirtoon) ja vapaakytkimen hitsaa kiinteäksi.
MArp
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Touko 23, 2020 18:57

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja MArp »

Auto on kilvissä, mutta laitoin sen seisokkiin , kun mootori ja muu siihen liittyvä purettiin pois.
Akut tulevat moottoritilaan ja bensatankin kohdalle taakse. Akkujen määrä riippuu siitä, paljonko painoa saadaan pudotettua. Katsotaan nyt ensin tuo moottorin ja vaihteiston paikka ja vetarit.

Nyt pitäisi osata purkaa vetoakselit, ja sitten teettää uudet siten, että sisemmät osat vaihdetaan Think Cityn vetareihin, Graziaanoon kiinnittyvä kolmikulmainen yhdistäjänivel korvaa 96:n T-muotoisen nivelen ja pyöriin päin jatkuu 96:n originaalit.
Tarvitsisin varmaan neuvoja vetoakselien purkutyöhön, uusien takaisinlaitto voi sitten olla jo helpompaa.

Hämeenkosken Kimtech Oy voisi sitten tehdä uudet vetoakselit, luulen.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7427
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja mestari »

vetarin mutsku auki ja ulosvetäjällä murrosta sisään jolloin koko huilu saadaan kouraan. akseli on c rikalla lukittuna murroksessa ja lähtee jo valmiiksi irti kun ja jos lyö vetarin päähän kun sitä irroittelee, jos muuten ei lähde niin viilapenkissä lähtee
jos tarviit harjoittelu akseleita niitä löytyy kyllä :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
MArp
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Touko 23, 2020 18:57

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja MArp »

96:n vetoakselien päässä olevien T-nivelten etäisyys toisistaan (vaihdelaatikko pois välistä) on ehkä 285mm kun vetoakselit ovat alhaalla leväten pyöräkotelon halkaisijaltaan n. 10 sentin aukon alareunaan, kun vetoakselit ovat sentin ylempänä aukossa, väli on ehkä 295mm ja vielä ylempänä keskellä aukkoa ehkä 312mm.

Voisiko joku katsoa ajokuntoisen 96:n moottoritilasta, millä korkeudella vetoakselit ovat aukossa kun moottori ja kaikki vermeet ovat ovat normaaleja?
(Jäi tämä tarkistamatta, kun moottori oli vielä paikallaan.)

Tieto on tärkeä, kun mitataan, kuinka pitkät vetoakselin lisäpalat tarvitaan T-nivelet korvaavien 3-nivelten viereen (Grazzianon laatikko on likimain 100mm kapeampi kuin Saabin originaali). Vetoakselin pää pitäisi olla siinä vaihdelaatikkoon menevässä "liukupurkissa" aika tarkasti keskellä normaalikuormalla. Jos moottoritilaan tulee lisäkuormaa (enemmänkin akkuja), nousee vetoakselit niissää aukoissa kun auton kori painuu. Jäykemmät jouset vois tietysti vastustaa painumista?
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2202
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja jt »

MArp kirjoitti:
Ma Marras 09, 2020 13:56
Voisiko joku katsoa ajokuntoisen 96:n moottoritilasta, millä korkeudella vetoakselit ovat aukossa kun moottori ja kaikki vermeet ovat ovat normaaleja?
Muuten saisit mitat täältä, mutta enpä muista milloin viimeksi olis viipassa olleet vakiojouset alla... :roll:
MArp
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Touko 23, 2020 18:57

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja MArp »

Vetoakselin yläreuna on 6 cm pyöräkotelon alareunasta ylös normaalitilassa. Vesa Almonkari mittasi, kiitos!
Mittasin sitten, 96:n T-nivelten keskikohtien väli on ilman vaihdelaatikkoa tuolla korkeudella 302mm. Grazzianon vaihdelaatikko on 145 mm leveä vetoakselien kohdalla. Näistä saadaan sitten vetoakselien pidennystarpeet laskettua, kun jaetaan tuo 157 mm osin Grazzianon 3-nivelten "liukupurkeille" ja loput pidennyksiin. Vetoakselin päät tulee kait liukupurkkien puoleenväliin. Pitää päättää sähkömoottorin ja Grazzianon sijainti tarkasti, jotta näkee kummankin akselin pidennystarpeen.

Muitakin sähköistyksen painonhallintaan vaikuttavia tietoja tuli :
Moottorin ja vaihteiston paino on 120 kg
Bensatankin paino täynnä 40 kg
Peltivanne painaa 7,0 kg Compomotiven myymä (kallis) aluvanne 5,5 kg, jolloin painon säästö 4 vanteelta olisi 6 kg.

Täytyy vielä yrittää keksiä lisää painonsäästökohteita, irroitettu pakoputki on vielä punnitsematta. Haaveessa olisi ainakin tehdä lokasuojat, konepelti ja peräluukku hiilikuidusta, mutta saas nähdä, niissä on tosi paljon työtä! Syyläri voisi olla myös pienempi, luulen. Puskurit ovat massiiviset, jotkut ovat vaihtaneet vanhempiin kromipinnoitettuihin, jotka ovatkin nätimmät, lienevätkö kevyemmät. Lamput voisivat olla ehkä pienempikokoisia koteloiltaan ja kevyempiä led-lamppuja, täytyy tutkia, ledeissä kuluu myös vähemmän sähköä, jää enemmän saavutettavaan matkaan. Myös moottoritilan etualaosa voisi olla yksinkertaisempi ja samalla kevyempi ja aerodynaamisempi, mutta se vaikuttaa suuritöiseltä tehtävältä. Jotain sille on tehtävä, kun öljypohjan iso reikä on kuitenkin peitettävä pellillä, kevenisikö rakenne, vai saataisiinko edes lisäpellin paino korvattua. Sähkömoottorille ja Grazzianolle täytyy myös rakentaa uuteen paikkaan kiinnikkeet melko paksusta raudasta, mikä puolestaan lisää painoa. Grazianon vaihde: parkki ja 1 vaatii oman vaihteensiirtomekanismin, uudelle vaihdevivulle pitää rakentaa paikka, vanhaa ei ilmeisesti voi käyttää.

Keksiikö joku muitä säästökohteita?
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5164
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja Risto »

Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5164
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja Risto »

Konehuoneesta ei kannata tehdä täysin umpinaista, jos haluaa syylärin toimivan. Ilman pitää päästä virtaamaan kunnolla läpi.
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Tuossa samalla on mahdollista tehdä kohtuu kustannuksin myös pyörännapamuutos ja sitä kautta painonsäästöä pelkässä pyörännapa+vetoakselissa sekä mahdollisuus parempiin jarruihin ja edullisempiin sekä keveämpiin vanteisiin. Esimerkiksi 4x108 jaolla olevia napoja, jossa saman halkaisijan 72mm laakeri löytyy Peugeot 306 1.4 ja Ford focus I:stä ja 4x100 jaolla olevia 90-luvun Opel Astrasta ja 90-luvun VW Golf/Polo tai Renault Megane I. Ulommalle vetonivelelle olka-akseliin joutuu sorvaamaan hieman tilaa ja laakerin lukituskappalella hieman muokkaamaan, jotta leveämmän laakerin sekä vetonivelen saa mahtumaan.

Punnitsin eilen Polon vetoakselin pyörännavan kanssa ja vertasin sitä 96:n vastaavaan, niin 1.6kg oli Saabin napa + vetoakseli raskaampi.
96 V4i -73
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7427
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja mestari »

oihan niistä ylimitoitetuista vetoakseleista sorvata huoletta vähä pois.
puskureiksi käy esim suksisauvat jotka on hiilikuitua jotka jäkittää kaarelle kinnitysrautoihin jotka ekin on korvattu ohemmalla bellillä. tosin terävät ulokkeet on sauvoista poistettu sitä ennen. puskuihan on lähinnä koriste mikä ei ole pakollinen edes katsastuksessa,ainakaan ennenvanhaan :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
TPT
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Su Heinä 08, 2007 11:32
Paikkakunta: Kouvola

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja TPT »

Moi,
Onko mitään uutta sähkö-kuuppa rintamalla?

tpt
MArp
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Touko 23, 2020 18:57

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja MArp »

Hitaasti tehty vähän. Think Cityn moottori ja vaihdelaatikkoyhdistelmä on pultattu mottoritilaan Thinkin rullakiinnikkeille, pitää vielä hitsata vahvikkeet, (esim 4x 15 cm peltiliuskat) pulttauskohtiin. Nyt mittaillaan vetoakseleita, kun Grazzianon alennusvaihde on lopultakin tukevasti paikallaan.
Vastaa Viestiin