Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
MArp
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Touko 23, 2020 18:57

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja MArp »

Mitatut vetoakselit saatiin irti, Vesa Almonkari toimi mestarina. Minulta olisi jäänyt tekemättä, senverran reippaasti hän joutui niitä pienellä lekalla sisään lyömään. Nyt sitten Think Cityn vetoakselista sisempi ja Saabin originaalista ulompi osa yhteen. Täytyy löytää tekijä, Karpiolaa Vilppulassa on sanottu hyväksi,, pitää soitella.

Mistähän saisi vetoakselien ulommat suojakumit ostettua?

Etujarrut oli ruosteessa ja jumissa ja ne irroitettiin samalla. Löytyyköhän jostain tiivistesarjaa jarrusylintereille (2x pölysuojarengas ja vars. tiivisterengas)?
Täytyy niitä jarrusatuloita ja liukupintoja saada parempaan kuntoon ruostetta poistamalla, korvaavia osia ei taida olla satavilla.
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1086
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Esim. Autodocissa näytti olevan vetarin suojakumeja. Ja oli jarrusatulan korjaus sarjaa ja satulan mäntäkin löyty...
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
MArp
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Touko 23, 2020 18:57

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja MArp »

Tuli pieni tauko sattuneesta syystä, mutta taas yritetään. Etujarrujen varaosat on hankittu, jarrujen virittely jatkuu kohta. Vetoakselien yhdistäminenkin saataneen liikkeelle, kun voi taas matkustaa varikolle Arrakoskelle.

Ennakoiden tulevaa mietin jo ajoakuston sijaintia ja laatua . Teslan Model S akkuja saa 5,3 kWh moduuleissa purkuautoista Euroopasta ja USAsta luokassa 1000-1200 Euroa kpl. Teslan akkumoduli olisi 75mm paksu (685x300x75) ja painaa noin 25 kg. Niitä viisi painaisi 128 kg ja sähkövaraston koko olisi 26,5 kWh. Sillä voisi ajaa ehkä 150 km latausten välillä.

Moottorin ja vaihdelaatikon vaihdossa saatiin 70 kg plussaa (120kg - 50 kg), bensatankilla 46 kg (40 kg +6,7 kg ) pakoputkella 10,2 kg. Se on aika lähellä tällä tarkkuudella (126,2 kg) akuston painoa. Muuttamalla peltiosia lasikuitu / hiilikuitu /kevlar osiksi (puskurit, etumaski, konepelti, lokasuojat, konepelti, takaluukku, ym ?) ja pienemmällä jäähdyttäjälläkin saisi ehkä riittävästi kevennystä, jotta kaikki kiinnikevahvikkeet, sähköjohdot, pumput, BMS (Akuston valvonta ja hallintaelektroniikka), hankittu controlleri-invertteri (Curtis 1239-85219 (6,3 kg), joka muuntaa akuston tasavirran moottorille sopivaksi vaihtovirraksi kaasupolkimen ja muiden sensoreiden ohjeen mukaan) saataisiin olevien painorajojen sisään, ilman, että täytyy katsastaa auto 4-3-2 hengen autoksi.

Saab 96 pohjalevyn alla oli 50 mm pakoputki. voisikohan jousitusta ja iskunvaimentimia korottaa tuon 25mm, että ei maavara pienenisi, jos akuston laittaisi kokonaan auton alle. Tai onko pakoputken ja pojapellin välissä tuo 25 mm tyhjää. Internetin mukaan maavara on 190 mm. En ole vielä mittaillut, auto nyt pukeilla, mutta joku voisi tietää, mikä on etäisyys matalimmassa kohdassa pohjapeltiin.
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja aero »

MArp kirjoitti:
Su Heinä 25, 2021 00:08
Saab 96 pohjalevyn alla oli 50 mm pakoputki. voisikohan jousitusta ja iskunvaimentimia korottaa tuon 25mm, että ei maavara pienenisi, jos akuston laittaisi kokonaan auton alle. Tai onko pakoputken ja pojapellin välissä tuo 25 mm tyhjää. Internetin mukaan maavara on 190 mm. En ole vielä mittaillut, auto nyt pukeilla, mutta joku voisi tietää, mikä on etäisyys matalimmassa kohdassa pohjapeltiin.
Tuohan olisi painopisteen yms kannalta aika suotuisa ajatus. Millanen tuo Teslan akkumoduuli on kuoriltaan? Tarviiko alle vielä suojakuorta vai uskaltaako moisen jättää suoraan "tietä vasten" tarjolle? Kuitenkin joku hyppykivi innostuu joskus kolistelemaan, ellei ihan pohjakontaktia saa otettua.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7427
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja mestari »

parantaako ielä tunnelmaa jos alle laittelis 135 80 15 rättisitikasta tutut kapeat renkaat?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1779
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja mikan »

Ei ole nyt tallissa/pihassa kajakkia mistä mitata, mutta noiden Teslan akkujen mittojen mukaan laittaisin ne kuitenkin auton sisälle mielummin. Takakonttiin ja ohjaamon lattialle, vai onko jotain turvallisuuteen liittyviä sääntöjä ettei akut saa sijaita ohjaamossa?
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Jos mitat passaa, niin esimerkiksi takapenkin alla on ainakin 5cm tilaa? Sinne pystyisi tekemään akulle tarvittaessa koteloinnin siten, että mahdolliset akkujen vikaantumisesta johtuvat kaasut eivät pääse auto ohjaamoon ja ne voi jonkinlaisia huohotusaukkoja pitkin johtaa ulkoilmaan tms.

Eikö auton korottaminen lisää jossain määrin ilmanvastusta eli sen suhteen ei tähän yhtälöön paras vaihtoehto?
96 V4i -73
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Noista vetoakseleista sen verran, että Karpiola on varmaan yksi parhaista mutta tossa käytössä uskoisin pelaavan vaikka jatketun akselin. Tein joskus aikoinaan mun V6 kajakkiin vetarit jatkamalla ja niillä on nyt ajettu ~70tkm.

Mä tein omani näin: Akseli(e)n pinta sileäksi ja jatko kohtaan 10mm seinämällä Moc holkki 5-satassen krympillä. Holkki hitsattiin vetariin Moc-akseleiden korjaamiseen tarkoitetulla puikolla valmistajan ohjeen mukaan. Eli vetarin ja holkin kulmaan pienahitsi molempiin päihin.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
MArp
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Touko 23, 2020 18:57

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja MArp »

Vetoakselit meni Kuhmoisten MP-Koneistukseen liitettäviksi.

Etujarruputkien lävistysreijän kohdalla pelti ja kiinnikkeen ympäristö on ihan ruostehileinä, leikkasin kämmenen kokoisen palan pois apukuskin puolelta molemmista pelleistä. Siinä on kaksi peltiä päällekkäin, onkohan originaalia vai aikaisempaa korjausta?

Toisella puolella on vähän pienempi alue hileinä, täytyy leikata sekin ja sitten hitsata uudet palat.

Kun sitä tutkin, huomasin sen kuskinpuoleisen 4-kulmaisen tukipyramidin olevan hileinä, läpiruostunut välipohjasta ja moottorinpuoleisesta alaosasta (juuri välipohjan tasalla, pysty sivu 1 cm korkeudelta vetoakselin reijän leveydeltä ja pohja 1-2 cm vaakasyvyydeltä). Pitänee uusia jotain 2x 15 cm pala pystypeltiä vetoakselireijän alapuolelta ja jotain 2x15 cm vaakapeltiä ja nuo vielä toisiinsa kiinni koko leveydeltä. Vaikea paikka leikata ja hitsata. Onkohan jollakin kokemuksia ja/tai kuvia tuon paikan korjauksesta. Tärkeä paikka, kun pyörän ja akseliston ripustukset tukeutuu siihen.

Ja autohan oli katsastettu joulukuussa 2019! Mitähän muuta löytyy, kun työ etenee!
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2202
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja jt »

Tuo moottoritilan perukka eli rintapellin ja pohjapellin yhtymäkohta kannattaa koputella ja raaputella tarkkaan kaikista kolmesta suunnasta. On näjetsen hyvinkin kantavaa rakennetta.
https://saab95net.kuvat.fi/kuvat/Projec ... CN5969.JPG
MArp
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Touko 23, 2020 18:57

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja MArp »

Joo, ruosteen etsintä jatkuu, jt: kuvasarja on hyvä.

Yhteenliitetyt vetoakselit (MP-Koneistus teki) on valmiina paikalleenpujotusta varten, kuinkahan onnistuu liittäminen Saabin ulompaan ja Think Cityn sisempään. Siis miten saan kaksi ulointa osaa paikalleen, kun on Think Cityn vaihteistoon työnnetty sisään sisin lieriö , mihin tripodi (ThinkCityssä nivel on kolmihaara) tulee.
MArp
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Touko 23, 2020 18:57

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja MArp »

Jarruputkien lävistysreijät ja ympäristö on uusittu, kumpikin puoli kahdella peltikerroksella 0,7 mm ja 1,2 mm. Oli kova homma, kun en oo ennen hitsannu.
MArp
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Touko 23, 2020 18:57

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja MArp »

Hitsattu apukuskin puhkiruostunutta etukulmaa. Autolla onkin ajettu etukulmakolari. Ja se on vähän fuskaten korjattu. Lokasuojat sopivat hyvin, mutta pyörätilan ja moottoritilan välinen 45 asteen vino pystyosa pelti on pari senttiä sisässä, Pystysuoraa, ulointa etukaarta (mihin lokasuoja edessä kiinnittyy) on levennetty eteen päin tuo pari senttiä verrattuna kuskin puoleen. Maskikin sopii suoraan mutta myös pystysuora alaetupelti on kenossa (puoliksi makuulla) ja näin vedetty tarpeeksi eteen, pohjapellin poikittainen v-kouru on kovin matala toiseen puoleen verrattuna ja siihen liittyvä tuon kulman pohjapelti on sitten rypyssä sisemmältä osin pystypellin vieressä. Myös toinen pohjalla oleva moottorituki on sisimmältä osin melko pystyssä toiseen puoleen verrattuna eli siirtynyt sisään sen pari senttiä. Äh (rumasana)!! Pitäis nähdä joku 96, jossa kulma on ehjä ja yrittää konstruoida mittoja, no toiseen puoleen voi tietysti verrata ja tehdä peilikuvaa. No se toinen etukullmakin on puhkiruostunut, pitäisi nähdä joku 96, mistä näkisi, miten sivun pystypelti (lokasuojan keulan kiinnityskohta edessä alhaalla), etupelti ja pohjapelti liittyvät.

No, olen alkanut myös akkulaatikkojen suunnittelua bensatankin kohdalle, 36x75x24(korkeus) cm, mahtuisi tavaratilan fanerin alle, tällöin pitää ottaa jo 14 cm varapyörän tilaa. Teslan 5,3 kWh moduli on 685x300x75 mm ja painaa 25 kg. Näitä mahtuisi siis 3 kpl, eli 15,9 kWh, jolla saisi ehkä 80-100 km ajomatkan. Yläpuolelle toiset kolme, pääsisi 160-200 km, ehkä. Paino olisi silloin jo 150 kg + laatikko. Bensatankkiin nähden siis yli sata kg lisää. Kestääkö jouset ja iskarit ?

Vaihtoehtona akusto auton alle. Sain TeslaS akkukaukalon pohjan, joka on iso 96 pohjaan verrattuna ja painaa 100 kg luokkaa. se pitäisi halkaista ja poistaa keskeltä ehkä 30 cm suikale sekä katkaista ja poistaa ehkä 50 cm suikale ja hitsata takaisin kiinni Saabiin sopivaksi. Paino on kova ehkä 80 kg. Eli ei ehkä kannata tehdä näin?
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7323
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mielenkiintoinen projekti.
Vaatiiko tuo moottori kuinka korkeata jännitettä?

Jotain muutosprojektia luin jossa oli kans käytetty teslan akkupakettia niin oli jouduttu lisäämään kennoja jännitteen nostamiseksi koska virrat oli nousseet liikaa.

Takapenkin lattiaa kai vois jonkin verran nostaa ilman ettei vielä istumapaikkoja raksittaisi pois ja ohan siellä etupenkkien allakin huomattavasti tilaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2202
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja jt »

tetammi kirjoitti:
Su Joulu 11, 2022 20:23
Takapenkin lattiaa kai vois jonkin verran nostaa ilman ettei vielä istumapaikkoja raksittaisi pois
Jos oikein muistan, niin vanhemmissa kuupissahan oli takapenkin takareunan korkeussäätö järjestetty harjanvarteen seivästetyillä, pyöreäkulmaisilla vanerikiekoilla. Epäkeskoa kun pyöritti, niin takapenkin ja sen selkänojan kulmaa sai muutettua muutamilla asteilla. Niin sitä vaan, että jokunen kuutiodesimetri järjestyy e.m. tavalla helpohkosti ja jopa alkuperäistä kunnioittaen :)
Vastaa Viestiin