850 2t männät

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
uneturbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: La Marras 11, 2006 18:54
Paikkakunta: savo

850 2t männät

Viesti Kirjoittaja uneturbo »

Uusia mäntiähän tahtariin saa,taitaa setti tulla maksamaan
kuutisensataa. Mutta onko tietoa/kokemusta sopiiko joku muun laitteen mäntä 850 koneeseen,vaikkapa tapin reikää
suuremmaksi koneistamalla? 70-71 mm mäntiähän kyllä löytyy.
96 2T 64/65,V4 -71ja-75 ,99 GLIa -77,,900 T16 -82/84 , ,9000:CD TA-89,3,0 V6 CSE -95,Griffin 3,0 V6-96,2,3 TA CS-97,9-5 Griffin V6 -00. #585# 37v. Saabilla ajelua.
peltla
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Re: 850 2t männät

Viesti Kirjoittaja peltla »

Sopivia mäntiä olen etsinut, tosin pelkästään netissä selailemalla.
Olen rajannut etsinnän 2-tahtimäntiin, halkaisijaltaan sopivia on paljon, mutta männän helmaosa on ongelma.
Lähes kaikissa männissä on helmassa leikkaus/leikkauksia, ja näistä leikkauksista löytyy harvoin mittakuvia.
Saabin männän helma on ehjäreunainen.
Leikattu/kolottu reuna tekee sen, että männän yläkuolokohdassa saattaa pakokanavasta avautuu aukko männän alle, siis kampikammioon.
Jotta saisi varmuuden tuosta avautumasta, pitäisi hankkia erilaisia mäntiä ja varmistaa asia.
MZ 250 mäntä on aika lähellä Saabin männän mittoja, mutta siinäkin helmassa on leikkauksia. Tarkoitus on jossain vaiheessa hankkia tuollainen mäntä ja tutkia asia.
0009
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: 850 2t männät

Viesti Kirjoittaja 0009 »

peltla kirjoitti:
To Marras 19, 2020 19:15
...
MZ 250 mäntä on aika lähellä Saabin männän mittoja, mutta siinäkin helmassa on leikkauksia. Tarkoitus on jossain vaiheessa hankkia tuollainen mäntä ja tutkia asia.
tuollainen?
https://www.xdalys.lt/en/piston-mz-etz- ... std_others

Kuva
I'll use the original cylinder liner. It can be bored up to 70 mm. The ports will be adjusted. I'm concerned about MZ standard piston's ring width. At high revs there will be ring flutter (ring vibration) and thereby lower compression. Saab cars two stroke engines have pistons that are almost identical with Jawa and Mz pistons, so besides searching an MZ piston, I'm also trying to find a Saab piston model with two rings (Saab Sport had such). They used Mahle pistons, so the quality should be on top. The rings on them are made of stainless steel and thereby unbrokeable. There are Wiseco tuning pistons for Saab, but the piston top is completely flat and it would not work very well together with the Jawa cylinder head. Maybe same problem with MZ cylinder head. The Saab sport pistons have a dome shaped top.
https://mz-forum.com/viewtopic.php?f=4&t=74588
Kuva

vertailua:

https://www.youtube.com/watch?v=aOBVzaTS6a4
https://www.youtube.com/watch?v=knRW84Rnqsg
uneturbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: La Marras 11, 2006 18:54
Paikkakunta: savo

Re: 850 2t männät

Viesti Kirjoittaja uneturbo »

Ehkä nuo sivun leikkaukset ei ulotu aukkoon asti? Joka tapauksessa tilasin noita MZ 250 71mm mäntiä kolme kipaletta.Katsotaan sitten miten käy,hinnat niillä suurin
piirtein samat kuin pappamopon männillä,joten ei paljon haittaa,kävi miten kävi. Parhaassa tapauksessa talven
aikana tuo toinen tahtarin kone saadaan tulille🤔
Kiitokset vinkistä tässä vaiheessa.
96 2T 64/65,V4 -71ja-75 ,99 GLIa -77,,900 T16 -82/84 , ,9000:CD TA-89,3,0 V6 CSE -95,Griffin 3,0 V6-96,2,3 TA CS-97,9-5 Griffin V6 -00. #585# 37v. Saabilla ajelua.
peltla
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Re: 850 2t männät

Viesti Kirjoittaja peltla »

Kuten kirjoitin, MZ-mäntä on aika lähellä Saabin männän mittoja, mutta ei täsmälleen.

MZ männässä männäntapin reunasta männän yläreunaan oleva mitta on 36mm, Saabissa se on 37mm.
Vaikuttaa hieman puristuksiin ja aukkojen ajoituksiin, mutta toiminee kuitenkin.

MZ männän koko korkeus on 93mm, Saabissa se on 83mm.
MZ männän helma on lyhennettävä siten, että sen etäisyys männäntappiin on sama kuin Saabissa.
Ilman tätä lyhennystä imuaukko ei avaudu kunnolla.

Voisiko joku vielä mitata Saabin männän mitat. Nuo antamani mitat löysin piirustuksistani, mäntiä ei nyt ole kotona mittaamista varten.

Lisäys: Männänrenkaiden lukkotapit täytyy tietysti tarkistaa, etteivät osu aukkojen kohdalle.
Tarvittaessa ne pystynee siirtämään.
uneturbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: La Marras 11, 2006 18:54
Paikkakunta: savo

Re: 850 2t männät

Viesti Kirjoittaja uneturbo »

Ainakin omassani -66 mallin koneessa mäntien korkeus on
77mm,ja tuo yläosa 37mm. Tuo millikin vaikuttaa tuolla yläpäässä varmasti,mutta lohkoahan voi koneistaa matalammaksi,jolloin se olisi ainakin pilattu orkkis mäntien suhteen. Saattaapi tuo koneen luonne muuttua vieläkin enemmän kierroskoneeksi.
96 2T 64/65,V4 -71ja-75 ,99 GLIa -77,,900 T16 -82/84 , ,9000:CD TA-89,3,0 V6 CSE -95,Griffin 3,0 V6-96,2,3 TA CS-97,9-5 Griffin V6 -00. #585# 37v. Saabilla ajelua.
uneturbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: La Marras 11, 2006 18:54
Paikkakunta: savo

Re: 850 2t männät

Viesti Kirjoittaja uneturbo »

Mainittakoon vielä,että tuo 77mm on männän sivun mitta.
Kun tuo kupolikin otetaan mittaan mukaan,on se juurikin tuo
83mm.
96 2T 64/65,V4 -71ja-75 ,99 GLIa -77,,900 T16 -82/84 , ,9000:CD TA-89,3,0 V6 CSE -95,Griffin 3,0 V6-96,2,3 TA CS-97,9-5 Griffin V6 -00. #585# 37v. Saabilla ajelua.
peltla
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Re: 850 2t männät

Viesti Kirjoittaja peltla »

Tuo millikin vaikuttaa tuolla yläpäässä varmasti,mutta lohkoahan voi koneistaa matalammaksi,jolloin se olisi ainakin pilattu orkkis mäntien suhteen.
Ei se lohko kokonaan pilalle tuosta mene, tuohan on yksi viritystapa, vakiomäntiä käyttäen.
Muistelen, että joku ohje oli koneistaa 4mm lohkosta pois, tietysti sitten pitää vastaavasti kannesta palotiloista koneistaa ainetta pois.
0009
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: 850 2t männät

Viesti Kirjoittaja 0009 »

mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Re: 850 2t männät

Viesti Kirjoittaja mikali »

Hankin kys. männän ja pettymykseksi totesin , että siivu pakokanavasta pilaa homman .Jos leikkaisi siivut pois helmasta ja hitsaisi "syvennysten" kohdalle ja sitten kevyen kevyt sorvaus helmaosasta niin teoriassa vois toimia .
Onko kokemusta/tietoa näin matalatehoisten mäntien hitsausten onnistumisista ?
0009
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: 850 2t männät

Viesti Kirjoittaja 0009 »

mikali kirjoitti:
La Huhti 03, 2021 09:35
Hankin kys. männän ja pettymykseksi totesin , että siivu pakokanavasta pilaa homman .Jos leikkaisi siivut pois helmasta ja hitsaisi "syvennysten" kohdalle ja sitten kevyen kevyt sorvaus helmaosasta niin teoriassa vois toimia .
Onko kokemusta/tietoa näin matalatehoisten mäntien hitsausten onnistumisista ?
Tuollainen paikka tuli esiin

https://ytunnus.fi/yritykset/5220197/he ... itsaus-oy/
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Re: 850 2t männät

Viesti Kirjoittaja mikali »

Vielä nostetaan esiin , että jos tiedätte/löydätte netistä vanhan itäblokin alueelta männänvalmistajia niin vinkkiä tänne . Kiitos .
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 850 2t männät

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Seppo "Warre" Virtanen Jämsästä on teettänyt Trabantin ja Warren mäntiä jossain Virossa. Pari vuotta sitten esitteli niitä mutta en tarkemmin muista valmistajaa
Ajoneuvo ja Metalli S. Virtanen on Warren firman nimi
Vastaa Viestiin