Muutama kyssää kuupasta
Muutama kyssää kuupasta
Morjes!
Mulla on pari kysymystä tietäjille. Auto on 1976 96L seissyt ladossa 25 vuotta jonka jälkeen ajeltu 100m matkaa eestaas max. 2. vaihteella. Jarruremppa tehty, kytkinremppa edessä. Ekaks autoks, ts. käyttöautoks meinaan.
1. Lootan vapari on sökö, mutta muuten ei kuulu mitään ääniä tms. älämölöä ajaessa. 3. ja 4. vaihdetta ei oo kokeiltu kunnolla. Auto ei liiku kauheen hyvin mutta uskon syyksi luistavan kytkimen joten ei oo lootasta kiinni. Nyt se kyssäri: Kannattaako irrottaa loota kytkinrempan ohessa ja tarkastella vähän kuntoa. Mitkä paikat on hyvä tarkistaa? Myydäänkö nuita hyväkuntosina ja millä hinnalla (ei välttämättä mitään huippukuntosia rallilootia, normikäyttöön vaan) Huonon tuomion tullessa saa tarjota toimivaa kuupan lootaa kohtuuhintaan.
2. Jarrurempan jälkeen kun yritettiin ilmata, niin ei ilma loppunut missään vaiheessa etu-vasemmalla ja taka-oikealla, elikkäs toinen puolikas jarrujen piiristä. Välillä saatto tulla pelkästään nestettä, mutta sitten taas kuplaa nii helvetisti. Vuotoja ei missään havaittu.. Missä vika? Toimivat kuitenkin nyt sen verran että pysähtyy ihan hyvin.
3. Tossa lämpimillä keleillä vettä puski aika reippaasti etenkin pelkääjän puolelle lattialle, ihan lätäköksi asti. Nyt ei oo näkyny, mut johtunee -20°c pakkasista. Vesi oli ilmeisesti valunut siitä roskiksen/tavarakotelon kohdilta pahvia pitkin lattialle, koska pahvi oli imenyt melko määrän ja auennut reunoista.. Mikä tyypillisin kohta josta vesi pääsee? En usko et tulee ovista, kun tiivisteet sen verran hyvät, eikä painepesurikaan tunkeutunut ikkunoista sisälle... Niitä roskiksen taustapahveja saa myös tarjota jos löytyy hyväkuntoiset...
4. Tää on helppo: vinkkejä kytkimen vaihtoon ensikertalaiselle?
Kiitos avusta, arvostan! Voin laittaa kuvia jossain vaiheessa jos tarve ilmenee..
/erik
Mulla on pari kysymystä tietäjille. Auto on 1976 96L seissyt ladossa 25 vuotta jonka jälkeen ajeltu 100m matkaa eestaas max. 2. vaihteella. Jarruremppa tehty, kytkinremppa edessä. Ekaks autoks, ts. käyttöautoks meinaan.
1. Lootan vapari on sökö, mutta muuten ei kuulu mitään ääniä tms. älämölöä ajaessa. 3. ja 4. vaihdetta ei oo kokeiltu kunnolla. Auto ei liiku kauheen hyvin mutta uskon syyksi luistavan kytkimen joten ei oo lootasta kiinni. Nyt se kyssäri: Kannattaako irrottaa loota kytkinrempan ohessa ja tarkastella vähän kuntoa. Mitkä paikat on hyvä tarkistaa? Myydäänkö nuita hyväkuntosina ja millä hinnalla (ei välttämättä mitään huippukuntosia rallilootia, normikäyttöön vaan) Huonon tuomion tullessa saa tarjota toimivaa kuupan lootaa kohtuuhintaan.
2. Jarrurempan jälkeen kun yritettiin ilmata, niin ei ilma loppunut missään vaiheessa etu-vasemmalla ja taka-oikealla, elikkäs toinen puolikas jarrujen piiristä. Välillä saatto tulla pelkästään nestettä, mutta sitten taas kuplaa nii helvetisti. Vuotoja ei missään havaittu.. Missä vika? Toimivat kuitenkin nyt sen verran että pysähtyy ihan hyvin.
3. Tossa lämpimillä keleillä vettä puski aika reippaasti etenkin pelkääjän puolelle lattialle, ihan lätäköksi asti. Nyt ei oo näkyny, mut johtunee -20°c pakkasista. Vesi oli ilmeisesti valunut siitä roskiksen/tavarakotelon kohdilta pahvia pitkin lattialle, koska pahvi oli imenyt melko määrän ja auennut reunoista.. Mikä tyypillisin kohta josta vesi pääsee? En usko et tulee ovista, kun tiivisteet sen verran hyvät, eikä painepesurikaan tunkeutunut ikkunoista sisälle... Niitä roskiksen taustapahveja saa myös tarjota jos löytyy hyväkuntoiset...
4. Tää on helppo: vinkkejä kytkimen vaihtoon ensikertalaiselle?
Kiitos avusta, arvostan! Voin laittaa kuvia jossain vaiheessa jos tarve ilmenee..
/erik
- sabatti 96
- "Hölösuu"
- Viestit: 1089
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
- Paikkakunta: Knummi
Re: Muutama kyssää kuupasta
Oma veikkaus että tuulilasin reunus on ruostunu.najidliz kirjoitti: ↑To Helmi 04, 2021 03:16
3. Tossa lämpimillä keleillä vettä puski aika reippaasti etenkin pelkääjän puolelle lattialle, ihan lätäköksi asti. Nyt ei oo näkyny, mut johtunee -20°c pakkasista. Vesi oli ilmeisesti valunut siitä roskiksen/tavarakotelon kohdilta pahvia pitkin lattialle, koska pahvi oli imenyt melko määrän ja auennut reunoista.. Mikä tyypillisin kohta josta vesi pääsee? En usko et tulee ovista, kun tiivisteet sen verran hyvät, eikä painepesurikaan tunkeutunut ikkunoista sisälle... Niitä roskiksen taustapahveja saa myös tarjota jos löytyy hyväkuntoiset...
/erik
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Re: Muutama kyssää kuupasta
Mun kokemuksen mukaan lootasta kakkonen tahtoo antautua ensimmäisenä. Huomaa siitä kun kiihdyttäessä värinä kasvaa. Laskisin vanhat öljyt pois ja uudet tilalle.
Heh, kytkimen vaihto sujui jopa wheeler dealers ohjelmassa kenttäolosuhteissa. https://www.youtube.com/watch?v=bLierQYUvfo
Heh, kytkimen vaihto sujui jopa wheeler dealers ohjelmassa kenttäolosuhteissa. https://www.youtube.com/watch?v=bLierQYUvfo
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Muutama kyssää kuupasta
Öljyt on jo pihassa kerran vaihdettu! Pitäiskö toisenkin kerran vielä niin, että huuhtelee ensin? Ja tuulilasista se ei tuu, se on tsekattu kyllä. Se valuu jostain mistä sitä ei helposti löydä..
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Muutama kyssää kuupasta
no sit toinen vaihtoehto pyyhkijöiden akseleita myöten... mutta näissä tapana tiiviste kutistuu... eikä mikään yllätys olisi se karmikaan..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Muutama kyssää kuupasta
tuskin se loota siitää paranee vaikka huuhtelee kuinka. jos nyt viitsisi koneen noston jälkeen nypätä lodjun lattialle ja irroittaa kytkinkopan niin pelkkä fokusointi omilla silmillä kertonee aika paljon lootan kunnosta kun seisoessa alapuoli on öljyssä ja yläpuoli paljaana ja se ruostui seisoessaan ja kun rattaan alkoi pyörimään ruoste irtosi pinnoilta sekoittuen öljyyn joka taas vei ruostemujusoosin lootan laakereitten läpi ja sorvasi ne topakan makuseen kondikseen.eli jokkiskäyttön vielä siitä on ei ehkä maantielle omaan ajoon ellei pidä peltoreita ajaessa.
mistä päättelet että tuulilasin reunasta vesi ei tule? sehän on yleisin paikka kun tiiviste kutistuu nalleolutkin kertoi jo toisen vakkaripaikan
ellei konehuoneen puolelle joku ole poraillut reikiä huvikseen josta se valuu lattialle. sen saa selville kun katsoo sulakerasian läheisyyteen.
roskiksen takapahveja ei oikein ole hyvässä hapessa, vaihtoehto etsiä 2mm paksua vastaavan näköistä verhoilussa käytettyä materiaalia ja tehdä siitä ne.
wheeler dealer ohjeilla pääsee kyllä koneen irrotusmakuun, tosin suomalaiseen maisemaan sopii paremmin kun ajaa auton puun alle ja köyttää mosan oksaan ja nostaa pois. samalla tullaan tarkastaneeksi balanssi akselin laakerien mahdolinen välys sekä stefan kunto. takaisin laittohan on yhtä juhlaa, ainakin kipakssa pakkassäässä kirosanat kaikuu mahtipontisesti
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Muutama kyssää kuupasta
Asia selvä. tsiigaan lootan ja laitan vaikka kuvat jos ei oma silmä osaa huomata mitään..mestari kirjoitti: ↑To Helmi 04, 2021 18:44tuskin se loota siitää paranee vaikka huuhtelee kuinka. jos nyt viitsisi koneen noston jälkeen nypätä lodjun lattialle ja irroittaa kytkinkopan niin pelkkä fokusointi omilla silmillä kertonee aika paljon lootan kunnosta kun seisoessa alapuoli on öljyssä ja yläpuoli paljaana ja se ruostui seisoessaan ja kun rattaan alkoi pyörimään ruoste irtosi pinnoilta sekoittuen öljyyn joka taas vei ruostemujusoosin lootan laakereitten läpi ja sorvasi ne topakan makuseen kondikseen.eli jokkiskäyttön vielä siitä on ei ehkä maantielle omaan ajoon ellei pidä peltoreita ajaessa.
mistä päättelet että tuulilasin reunasta vesi ei tule? sehän on yleisin paikka kun tiiviste kutistuu nalleolutkin kertoi jo toisen vakkaripaikan
ellei konehuoneen puolelle joku ole poraillut reikiä huvikseen josta se valuu lattialle. sen saa selville kun katsoo sulakerasian läheisyyteen.
roskiksen takapahveja ei oikein ole hyvässä hapessa, vaihtoehto etsiä 2mm paksua vastaavan näköistä verhoilussa käytettyä materiaalia ja tehdä siitä ne.
wheeler dealer ohjeilla pääsee kyllä koneen irrotusmakuun, tosin suomalaiseen maisemaan sopii paremmin kun ajaa auton puun alle ja köyttää mosan oksaan ja nostaa pois. samalla tullaan tarkastaneeksi balanssi akselin laakerien mahdolinen välys sekä stefan kunto. takaisin laittohan on yhtä juhlaa, ainakin kipakssa pakkassäässä kirosanat kaikuu mahtipontisesti
Tuulilasin reunasta ei tule, se on aika varma juttu. Konehuoneessa oli porailtu reikiä mut ne on paikattu.. Toisaalta voi olla lisääkin jossain piilossa mut en usko. Pyyhkinten tiivisteet oli aika köyhässä kunnossa mutta toistaseks kiristin tiukemmalle vaan ettei ihan valtoimenaan pääsis ainakaan sieltä valumaan.. Mutta JOS se valuu siitä pyyhkimistä niin miten helvetissä se vesi luikertelee heti aluks melkein ovelle asti ja vasta sitten alas? Luulis sen tiputtelevan suoraan dashin alta keskelle lattiaa. Noh, entiiä, arvauksia kaikki..
Mites se ilmausjuttu, onko teille ikinä käyny? Ilmaa vaan tulee eikä lopu. Vuotoja ei havaittu pääsylinterissä/letkuissa/putkissa..
Re: Muutama kyssää kuupasta
laskeppa kastelukannulla vodaa apuk ikkunan yläreunaan ja samalla apumies on valon kanssa varttumassa pää roskapöntössä kiinni siten että otsa osoittaa kattoa kohti . alle 5 min pitäs tulla tippa sieltä toinen täältä. appari kertonee lisää.
kokeilitko ilmata painetta avuksi käyttäen? ei kai säiliö päässyt epähuomiossa tyhjentymään kerran pari
kokeilitko ilmata painetta avuksi käyttäen? ei kai säiliö päässyt epähuomiossa tyhjentymään kerran pari
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Muutama kyssää kuupasta
Ilmattiin perinteiseen tapaan, eli poljin alas ja ylös. Pari kertaa tyhjeni säiliö kun ei tajunnut että säiliön toinen puolisko täyttyy vähän hassusti . Sen jälkeen ei tyhjentynyt mutta silti tuli ilmaa vaikka kuinka polkas nestettä pihalle.. Ei faijan kanssa keksitty syytä ko. probleemalle..mestari kirjoitti: ↑To Helmi 04, 2021 19:27laskeppa kastelukannulla vodaa apuk ikkunan yläreunaan ja samalla apumies on valon kanssa varttumassa pää roskapöntössä kiinni siten että otsa osoittaa kattoa kohti . alle 5 min pitäs tulla tippa sieltä toinen täältä. appari kertonee lisää.
kokeilitko ilmata painetta avuksi käyttäen? ei kai säiliö päässyt epähuomiossa tyhjentymään kerran pari
Re: Muutama kyssää kuupasta
Silloin kun mulla oli kajakkeja, niin oli myös säiliön korkki, jossa oli venttiili. Näin sai laitettua sinne painetta ja ilmattua yksin. Nykyään olen käyttänyt kompuran letkuun kytkettävää "laitetta", jolla saa alipaineen ilmausnippaan.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Muutama kyssää kuupasta
juu vieläkin löytyy korkki jossa on rengasventtiilli painetta varten
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Muutama kyssää kuupasta
Joo pitikin sanoa tosta sori
Käytettiin alipainesysteemiä, mutta sillon tuntu että ei muuta tullutkaan ku ilmaa.. Päätettiin vaihtaa ihan polkemiseen ja silloin tuli paremmin, ja puolet saatiinkin sillä tavalla ilmattua. Joku häikkä vaan on siinä toispuoleisessa piirissä, et se saa ilmaa. Pitää vielä uudemman kerran ilmailla, kun saan taas lämpimään talliin tuon ja rupean kytkimen vaihtohommiin. Siitä puheen ollen! kytkinsarja on tiedossa jonka haen, mut mistä mahtaa saada kuuppaan sopivaa keskitystyökalua. Sopiiko noi motonetin/bilteman universaalit sarjat vai pitääkö ettiä netistä?
Re: Muutama kyssää kuupasta
Itse tein joskus sopivasta putkesta ja kumiletkuista keskitystyökalun, joka toimi ihan hyvin. Viimeksi käytin varaosalootasta napattua kytkinakselia keskittämiseen ja se oli kyllä hyvä tuohon tarkoitukseen.
Oliko jarrurempassa myös pääsylinterin tiivisteet vaihdettu ja osien kunto tarkistettu? Mulla tuossa pari varaosapääsylinteriä olivat olleet kuivana parikymmentä vuotta ladossa ja ne olivat menneet niin huonoksi, ettei niillä tehnyt mitään. Sen sijaan autossa paikallaan ollut oli vielä kunnostettavissa hyväksi.
Oliko jarrurempassa myös pääsylinterin tiivisteet vaihdettu ja osien kunto tarkistettu? Mulla tuossa pari varaosapääsylinteriä olivat olleet kuivana parikymmentä vuotta ladossa ja ne olivat menneet niin huonoksi, ettei niillä tehnyt mitään. Sen sijaan autossa paikallaan ollut oli vielä kunnostettavissa hyväksi.
96 V4i -73
Re: Muutama kyssää kuupasta
Ei oo tarkistettu. Jos muu ei auta niin täytyy ottaa ulos ja kattoo..AnttiK kirjoitti: ↑La Helmi 06, 2021 07:53Oliko jarrurempassa myös pääsylinterin tiivisteet vaihdettu ja osien kunto tarkistettu? Mulla tuossa pari varaosapääsylinteriä olivat olleet kuivana parikymmentä vuotta ladossa ja ne olivat menneet niin huonoksi, ettei niillä tehnyt mitään. Sen sijaan autossa paikallaan ollut oli vielä kunnostettavissa hyväksi.
Re: Muutama kyssää kuupasta
mites tarkistiko veden kaadolla vuodon?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,