V6 pelkällä muutoskatsastuksella

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
einopekka
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: To Tammi 26, 2017 20:27

V6 pelkällä muutoskatsastuksella

Viesti Kirjoittaja einopekka »

Niinkuin jotkut ovat varmastikin jo kuulleet niin maaliskuussa astui voimaan uusi Traficomin määräys ajoneuvon ja sen perävaunun rakenteen muuttamisesta. Kenties mielenkiintoisin kohta määräyksessä on kuitenkin moottorin ja pakoputkiston muutoksista kertova kohta:
Muutettaessa ajoneuvo vertailuajoneuvoa vastaavaksi edellä 2 kappaleessa tarkoitetuilta osin tai, jos muutettavaa ajoneuvoa käytetään vertailuajoneuvona, ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia raja-arvoja:
1)vertailuajoneuvollasuhteen ollessa yli 20 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW;
2)vertailuajoneuvollasuhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 10 kilogrammaa/kW;
3)vertailuajoneuvollasuhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 7 kilogrammaa/kW;
4)vertailuajoneuvollasuhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 5 kilogrammaa/kW;
5)vertailuajoneuvollasuhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 4 kilogrammaa/kW.

Edellä 1-5 alakohdissa vertailuajoneuvon omamassan ja tehon suhde katsotaan tyyppihyväksynnän tiedoista tai yhtäläisyysselvityksestä. Muutetun ajoneuvon omamassa tarkastetaan muutoskatsastuksen yhteydessä punnitsemalla ja muutetusta moottorista tulee esittää tehomittaustodistus; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto-normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto-normin mukaista tehoa.

Sylinterinkannen vaihtamisen toisenlaiseen katsotaan kasvattavan moottoritehoa iskutilavuuksien suhteessa sen moottorin tehoon, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.

Tehonmittaustodistusta ei vaadita, jos kaasutin tai kaasuttimet korvataan polttoaineen suihkutuslaitteistolla, minkä katsotaan lisäävän moottorin tehoa 10 prosenttia, taikka jos bensiinikäyttöinen ajoneuvo muutetaan käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta tai neste-, maa-tai puukaasua.
Oman V4-kuupan rekisteriin merkitty omamassa on 900 kg ja wikipedian mukaan viimeisten mallivuosien teho oli 50 kW joten kuuppa menisi alle 20 kg/kW teho-painosuhdeluokkaan. Täten siihen saisi asentaa jopa 90 kW moottorin eli mm. 2.3 V6:den. Tehonmittaustodistustakaan ei vaadita jos asentaa samalla ruiskun tai muuttaa etanolille. Onko kukaan jo ehtinyt hyödyntää uusia määräyksiä? Itseä ainakin alkoi kiinnostaa varsinkin kun melkein täydellinen V6 löytyy jo jemmasta.

Traficomin määräys: https://www.traficom.fi/sites/default/f ... 294495.pdf
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: V6 pelkällä muutoskatsastuksella

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Pykälä 3.8 alkaa näin :( :
Moottorin vaihto ja muuttaminen
Alkuperäiseen moottoriin verrattuna ajoneuvon moottorin tehoa saa kasvattaa enintään 20 prosenttia tai ajoneuvon moottorin vaihtaa enintään 20 prosenttia tehokkaammaksi ilman, että ajoneuvo muutetaan vertailuajoneuvoa vastaavaksi.
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: V6 pelkällä muutoskatsastuksella

Viesti Kirjoittaja aero »

Moottorin vaihto ja muuttaminen
ilman, että ajoneuvo muutetaan vertailuajoneuvoa vastaavaksi.
Tuossahan se 3.8:n pihvi. Eli kun mallisarjasta löytyy tehokkaampi vertailuajoneuvo, niin sitä vastaavaksi pitää päivittää jos huipputeho nousee yli 20%.

Elikkä jos ny vaikka alkupään vaparitonnaria (133hv muistaakseni) virittää yli 20% (133*1,2=159,6hv), pitää varmistaa että siinä on turbon alusta. Jos virittää vielä yli 175hv, pitää varmistaa että siinä on isommat (89+) jarrut, kun tuota kovempaa vertailutehoa ei enää "pikkujarruilla" löydy. Jos virittää vielä yli 200hv, pitää laittaa Aeron alusta, koska ei-aerot loppuu tuohon 200hv lukemaan.

Tonnari esimerkkinä vanhojen puolella, koska siitä löytyy helppo vertailuportaikko.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: V6 pelkällä muutoskatsastuksella

Viesti Kirjoittaja mikan »

Eikös myös Fordin 2.8 kutosesta ollut joku alle 90 kW versio, olisko ollut joku jenkkivehje? Auton omamassa punnitaan katsastuksessa. Kannattaa varmistaa ettei etuakselipaino kasva liian suureksi.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Vastaa Viestiin