Apua..solex

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Avatar
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Apua..solex

Viesti Kirjoittaja himmee » Su Touko 01, 2005 21:43

Nyt tarvii jelppiä...on tuossa takuttu tuon tuplakurkkusen solexin kanssa pari päivää eikä meinaa tyhjäkäyntiä löytyä. Luin jo tuolla jotain vanhaa topiccii eikä tullu oikeen vastausta. Vääntäkää mulle ny rautalangasta et onko tuota mahdollista saada toimimaan hyvin. Kaasariin on laitettu parit uudet tiivarit ja puhistettu mahdollisimman hyvin suuttimia myöden.

Kone on tehty 1.5-->1.7. On avarrettu pakopuoli ja simons löytyy.
VW transporter 2.5tdi vm.99

Avatar
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3699
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey » Su Touko 01, 2005 22:17

Itsellä on myös ongelmia tuo Superin tyhjäkäynnin kanssa :roll:

Eli korvat höröllä kuunneellaan vinkkejä.
Chevrolet Trailblazer 4.2l I6 LTZ vm.2002
Saab 96 -79
Saab 9-5 Aero -04

kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1093
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape » Ma Touko 02, 2005 05:51

Noin yleisellä tasolla voidaan todeta, että kun lämmin moottori käy joutokäyntiä, niin polttoaine virtaa pientä porausta pitkin kaasuläpän kohdalle ja siitä imuilmaan. Jossakin porauksen alkupäässä on joutokäyntisuutin, joka annostelee aineen määrän. Kun moottori on kylmä, pannaan läppää kurkussa poikittain, imu suurenee ja annos väkevöityy. Tehokäynnille siirryttäessä polttoainetta alkaa mennä pääsuuttimen (ien) kautta, siirtymisvaiheessa kiihdytyspumppu antaa lisäpiristystä seokseen.
Eli että pitäisi puhallella se joutokäynnin suutin ja poraus puhtaaksi, jos siellä jotain olisi.
Toinen mahdollisuus on ilmavuoto, eli että moottori saakin jostakin reiästä puhdasta ilmaa, jolloin seosta tulee kaasuttimen kurkun kautta vähemmän.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima

Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4841
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

nyt joutuu töihin

Viesti Kirjoittaja mestari » Ma Touko 02, 2005 07:35

valitettavasti tyhjäkäynnin saaminen on ollut hieman työllistävä homma:
eli kaasari irti alalaippa ruuveilla veke ja sit oikaistaan viilalla tai jyrsinkoneella tai millä kukin haluaa, se kaasarin alapinta joka on ninkuin jo itse purkamisen jälkeen jo huomasitkin,niin aikkas kiero,eli oikaisu,alumujut pois,välilaipan tarkistus/oikaisu ja romut läjään ja
voila´ei ime enää ylimääräistä ilmaa välistä.
tämä on ollut vakkarivika yleensä,en tiedä muusta,mitä oot tehny sille.

Playboy
"Turbo"
Viestit: 260
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Playboy » Ma Touko 02, 2005 13:52

Oletkos kattonu myös sytkyn asennon sekä kärkivälin? Onko venat säädetty? Ja jos on jossain imuvuoto sen näkee parhaiten pruikkaamalla jarruspraytä imusarjan ja kaasarin taikka kansien ja imusarjan väliin (Jos tyhjäkäynti nousee, siel on imuvuoto).
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Audi A4 Avant S-Line 2002

Avatar
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee » Ma Touko 02, 2005 14:56

Playboy kirjoitti:Oletkos kattonu myös sytkyn asennon sekä kärkivälin? Onko venat säädetty? Ja jos on jossain imuvuoto sen näkee parhaiten pruikkaamalla jarruspraytä imusarjan ja kaasarin taikka kansien ja imusarjan väliin (Jos tyhjäkäynti nousee, siel on imuvuoto).
Sytkä/kärkiväli on säädetty ja venttiilit myös.
VW transporter 2.5tdi vm.99

samppa
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja samppa » Ma Touko 09, 2005 14:32

Isomman koneen saa käymään Tupla-Solexilla tyhjäkäyntiä, kunhan suurentaa tyhjäkäyntisuutinta. Suosittelen ensin suurentamaan tyhjäkäyntisuutinta maltillisesti ja kokeilemaan sitten uudelleen. Suurennuksen voi tehdä suutinporalla tai kuten minä hitsisuuttimien puhdistusviilalla. Tällä tavoin sain oman 1815cc käymään nätisti noin 800 rpm. Ilman suuttimen suurennusta kaasari ei mennyt ollenkaan tyhjäkäyntipiirille, vaan kävi joko tosi kovaa tai ei ollenkaan.
Lisäksi kiihdytyspumpun ruiskuputkea voi suurentaa, jolloin se ruikkaa reilummin ja samoin vaihtaa ensiöpiirin pääsuuttimeksi varaosakaasarin toision suuttimen....pensaa pitää olla

veenelkku
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2004 10:31

Viesti Kirjoittaja veenelkku » Ma Touko 09, 2005 16:49

Mulla on myös 1.7 kone mutta vakio 2-kurkkusolex.Eikä mitään ongelmia tyhjäkäynnin tai muun kulkupuolen kanssa.Epäilisin,että on vaan roskia tms. tyhjäkäyntisuuttimen kanavassa.Sehän on aika yleistä,että kun kaasaria availee ja putsailee,sen saakin sitten tehdä moneen kertaan.Ainakin itselleni on aina käynyt niin.Yksi asia,mikä ainakin omassa kuupassa vaikeutti tyhjäkäynnin säädöissään pysymistä,on se mikälie PCV-venttiili siinä kaasarin laipassa.Siellähän on se joku helmi sisässä ja sen pitäisi päästää virtaus vain toiseen suuntaan.Tulppasin sen monta vuotta sitten ja laitoin letkun suodattimella siihen venttiilikopan natsaan,johon/josta sen PCV-venttiilin pitäisi hengitellä.Eipä ole enää tyhjäkäynti hakenut paikkaansa ja tuntuu,että kaasuun reagointikin parani.Mikähän lie merkitys sillä venttiilillä alunperin..
Jäsen 823

Saab 96 -77

Avatar
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee » Ti Touko 10, 2005 17:11

No niin kiitos vastauksista! Ilmeisesti pääsyyksi ilmeni tuo tyhjäkäyntisuutin. Ruuvasin sitä vähän aukipäin ja kummallista auto käy normaalisti! Voiskohan olla, että tuon suuttimen alla pitäisi olla jokin prikka tai vastaava alunperin?
VW transporter 2.5tdi vm.99

hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1452
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero » Ti Touko 10, 2005 18:48

Mistähän sitä kannattais ettiä kuupan 1-kurkkuiseen huoltosarjaa. Motonettikin näyttää ei-oo:ta.
#2013
'77 96L | '78 99GL | '82 900T8 | '87 900i | '88 900i16A | '88 9000TA | '90 900i16 | '04 9-5 Aero

Avatar
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3699
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey » Ti Touko 10, 2005 18:54

Kysytään samaa tästä kaks kurkkusesta, eli mistä :!: :?:
Chevrolet Trailblazer 4.2l I6 LTZ vm.2002
Saab 96 -79
Saab 9-5 Aero -04

Avatar
900i
"Saabisti"
Viestit: 2397
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i » Ti Touko 10, 2005 18:59

Firma nimeltä kaasutin expertti tai expert oy.
Jokin toinenkin firma löytyy samanniminen mut se ei ollut se.
Numero multa löytykin- 09-2710229
Tietoa ja mitä ihmeellisimpiin kaasareihin osia.
Omaan 2kurkkuseen löytyi huoltosarja hyllystä.

Edit :tarkennettu
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015

Avatar
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee » Ti Touko 10, 2005 20:04

Kakskurkkusen tiivarisarja on vissiin tarkotettu aikasta moneen kaasariin...ei oo kaikki tiivarit aivan suoraan sopivia.
VW transporter 2.5tdi vm.99

hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1452
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero » Ti Touko 10, 2005 20:19

Mitäs se sarja mahtaa kustantaa??
#2013
'77 96L | '78 99GL | '82 900T8 | '87 900i | '88 900i16A | '88 9000TA | '90 900i16 | '04 9-5 Aero

Avatar
900i
"Saabisti"
Viestit: 2397
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i » Ti Touko 10, 2005 20:20

Olikohan joitakin kymppejä.
Mielestäni halpa kun muualtakaan ei saa.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015

Vastaa Viestiin