Vihdoin 96!
-
- "Kaasari"
- Viestit: 23
- Liittynyt: Ma Touko 02, 2022 20:14
Vihdoin 96!
Perjantaina koitti autuus ja olen vihdoin ihmisenä kokonainen:
14 vuotta sitten myin vm. 73 ysikutoseni ja olen tätä virheliikettä katunut siitä asti.
Keski-Suomesta tarttui matkaani punainen, vm. 1976 syöksäri ja olo on kun olisi kotiin palannut!
Kuuppa tuntuu teknisesti olevan ikäisekseen varsin tikissä, enkä onnistunut siitä ruostetta löytämään. Maalipinta ei ehkä ole ihan priima, mutta saa kelvata ainakin tämän ajokauden.
Muutama puute/ominaisuus löytyy myös. On nimittäin niin, että murros naputtaa jonkin verran ja avain on toisinaan hankala saada irti virtalukosta.
Mielelläni, jos Pirkanmaa-Päijät-Häme -akselilla on joku vanha parta, jolla on syvää ymmärrystä näistä laitteista, voisin tulla näytille ja voitaisiin yhteistuumin vilkaista, mitä tuolle kaikkinensa olisi hyvä tehdä. Ei siinä - räikkä pysyy tarvittaessa omassakin kädessä, mutta perimätieto on perimätietoa.
Jos joltain löytyy kylkilistoja, takalokareiden kumiläpsyjä, yhtä tai kahta pöläriä, sivuverhoiluiden yläosia, korvamerkkejä ja hyväkuntoisia sivuverhoiluiden ylälistoja, otan huomioon. Myös vanhan mallin kojelauta ja ratti voisi kiinnostaa.
14 vuotta sitten myin vm. 73 ysikutoseni ja olen tätä virheliikettä katunut siitä asti.
Keski-Suomesta tarttui matkaani punainen, vm. 1976 syöksäri ja olo on kun olisi kotiin palannut!
Kuuppa tuntuu teknisesti olevan ikäisekseen varsin tikissä, enkä onnistunut siitä ruostetta löytämään. Maalipinta ei ehkä ole ihan priima, mutta saa kelvata ainakin tämän ajokauden.
Muutama puute/ominaisuus löytyy myös. On nimittäin niin, että murros naputtaa jonkin verran ja avain on toisinaan hankala saada irti virtalukosta.
Mielelläni, jos Pirkanmaa-Päijät-Häme -akselilla on joku vanha parta, jolla on syvää ymmärrystä näistä laitteista, voisin tulla näytille ja voitaisiin yhteistuumin vilkaista, mitä tuolle kaikkinensa olisi hyvä tehdä. Ei siinä - räikkä pysyy tarvittaessa omassakin kädessä, mutta perimätieto on perimätietoa.
Jos joltain löytyy kylkilistoja, takalokareiden kumiläpsyjä, yhtä tai kahta pöläriä, sivuverhoiluiden yläosia, korvamerkkejä ja hyväkuntoisia sivuverhoiluiden ylälistoja, otan huomioon. Myös vanhan mallin kojelauta ja ratti voisi kiinnostaa.
Re: Vihdoin 96!
Jos joltain löytyy kylkilistoja, takalokareiden kumiläpsyjä, yhtä tai kahta pöläriä, sivuverhoiluiden yläosia, korvamerkkejä ja hyväkuntoisia sivuverhoiluiden ylälistoja, otan huomioon.
juu kyllä niitä löytyy
juu kyllä niitä löytyy
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Kaasari"
- Viestit: 23
- Liittynyt: Ma Touko 02, 2022 20:14
Re: Vihdoin 96!
Loistavaa! Täsmennyksenä, jos ihan joutaa luopua niistä, pistä infoa ja näkemystä hinnasta. Vetarin murrokset ruksuttaa näemmä. Jos koko vetareita vaikka löytyy, niin sama homma.
Re: Vihdoin 96!
Tuolla voi olla vinkkiä vetarin vaihtoon... tuosta linkin kuvasta, jossa vetari on pahvin päällä, 5 kuvaa molempiin suuntiin voi olla jotain hyödyllistä tietoa.
https://saab95net.kuvat.fi/kuvat/Projec ... CN6367.JPG
Jos albumin suuntanuolet ei toimi, niin tuossa koko pitkästyttävä projektialbumi
https://saab95net.kuvat.fi/kuvat/Projec ... C3%A4auto/
ja jostain keskivaiheilta löytyy vetarikuvia.
terv. jt
https://saab95net.kuvat.fi/kuvat/Projec ... CN6367.JPG
Jos albumin suuntanuolet ei toimi, niin tuossa koko pitkästyttävä projektialbumi
https://saab95net.kuvat.fi/kuvat/Projec ... C3%A4auto/
ja jostain keskivaiheilta löytyy vetarikuvia.
terv. jt
Re: Vihdoin 96!
juu jos alkaa olla tarvetta niin kyselyä vaan yv llä kehiin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23978
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Vihdoin 96!
Juu kans esim uusia vetareita jne jne herkkua
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Vihdoin 96!
Vetonivelen naputukseen auttaa mahdollisesti vetoakseleiden puolien päittäin vaihtaminen. Kuupassa vapaakytkimen ansiosta vetonivelistä kuluu ensin loppuun toinen puoli, minkä näkee hyvin vaihdelaatikon vetonivelen maljoista. Sisemmät maljat irtoaa vaikka sorkkaraudalla varovasti vääntämällä ja ulommat muistaakseni ulosvetäjällä painamalla. Asia kannattaa tarkistaa korjausoppaasta.
Mikäli suoja on hajonnut ja hiekkaa päässyt sisälle niin vetari saattaa olla vielä käyttökelpoinen kunhan sen purkaa, puhdistaa ja asentaa toiselle puolelle. Kuupassa ulompi nivel on Rzeppa-tyyppinen eli siellä on maljassa ja navassa kuulaurat joissa jokaisessa on yksi kuula, jotka pysyvät oikeassa paikassa häkin avulla. Yhdessä purkamassani vetonivelessä maljassa ja navassa oli selvät kuopat urien yhdellä puolella, mutta kuulat ja häkki olivat vielä hyvinkin käyttökelpoisen näköisiä samoin kuin urien toiset puolet. Voisi luulla että muissakin on näin ainakin mikäli ei ole kovin pitkään naputtanut. Nivel koottiin uusien rasvojen kera hyllyyn lapun kanssa josta ilmenee asennuspuoli joten en osaa sanoa oliko "korjaus" onnistunut. Jos päätät purkaa vetonivelet niin akseli lähtee irti pitämällä sitä ilmassa ja lyömällä vasaralla kohtisuoraan vaihdelaatikon päästä. Kokoaminen onnistuu oikean työkalun puutteessa melko helposti nippusiteellä.
Parempi on kuitenkin ostaa uudet tai hyvät käytetyt ja kunnostaa vanhat harrastuksen ilosta varastoon.
Mikäli suoja on hajonnut ja hiekkaa päässyt sisälle niin vetari saattaa olla vielä käyttökelpoinen kunhan sen purkaa, puhdistaa ja asentaa toiselle puolelle. Kuupassa ulompi nivel on Rzeppa-tyyppinen eli siellä on maljassa ja navassa kuulaurat joissa jokaisessa on yksi kuula, jotka pysyvät oikeassa paikassa häkin avulla. Yhdessä purkamassani vetonivelessä maljassa ja navassa oli selvät kuopat urien yhdellä puolella, mutta kuulat ja häkki olivat vielä hyvinkin käyttökelpoisen näköisiä samoin kuin urien toiset puolet. Voisi luulla että muissakin on näin ainakin mikäli ei ole kovin pitkään naputtanut. Nivel koottiin uusien rasvojen kera hyllyyn lapun kanssa josta ilmenee asennuspuoli joten en osaa sanoa oliko "korjaus" onnistunut. Jos päätät purkaa vetonivelet niin akseli lähtee irti pitämällä sitä ilmassa ja lyömällä vasaralla kohtisuoraan vaihdelaatikon päästä. Kokoaminen onnistuu oikean työkalun puutteessa melko helposti nippusiteellä.
Parempi on kuitenkin ostaa uudet tai hyvät käytetyt ja kunnostaa vanhat harrastuksen ilosta varastoon.
Punainen ysikuuppa kromipuskureilla
-
- "Kaasari"
- Viestit: 23
- Liittynyt: Ma Touko 02, 2022 20:14
Re: Vihdoin 96!
Tere! Hieman kiirettä pitää, eikä ole tähän foorumille tullut eksyttyä hirveästi. Kiitoksia vaan vinkeistä ja varaosatarjouksista!
Alla kuva kajakistani alkukesältä kiillotuksen jälkeen:
https://aijaa.com/c78ZQJ
Hetken näytti hyvältä, mutta tosiasia on, että uutta maalipintaa tuo vaatii. Talven aikana mahdollisesti maalautan tuon. Sinällään koppa on muuten todella hyvässä kuosissa. Huhtikuun jälkeen, perushuollot tehtyäni, mittariin tuli n. 6000km ilman ongelmia. Hulluutta on monenlaista - jos näitä saisi uutena vielä, en muilla ajaisikaan
Alla kuva kajakistani alkukesältä kiillotuksen jälkeen:
https://aijaa.com/c78ZQJ
Hetken näytti hyvältä, mutta tosiasia on, että uutta maalipintaa tuo vaatii. Talven aikana mahdollisesti maalautan tuon. Sinällään koppa on muuten todella hyvässä kuosissa. Huhtikuun jälkeen, perushuollot tehtyäni, mittariin tuli n. 6000km ilman ongelmia. Hulluutta on monenlaista - jos näitä saisi uutena vielä, en muilla ajaisikaan
-
- "Kaasari"
- Viestit: 23
- Liittynyt: Ma Touko 02, 2022 20:14
Re: Vihdoin 96!
Ja tuossa tämän hetken tilannepäivitystä. Kyllä tuo uhkaavasti kevääksi pääsee taas tien päälle:
https://aijaa.com/XEudGV
https://aijaa.com/XEudGV
Re: Vihdoin 96!
^komppaan, tuo väri ihan sopiva nykypäivän vanhalle 96. Kilpailee melkein postin oranssin kanssa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
-
- "Kaasari"
- Viestit: 23
- Liittynyt: Ma Touko 02, 2022 20:14
Re: Vihdoin 96!
Kiitos! Syöksysämpylä laitetaan tiukan budjetin säätelemänä käyttäen mahdollisimman paljon alkuperäisiä osia, joten kromipuskurit, pyöreälamppuinen maski ja vanhan mallin kojelauta saavat vielä odottaa. Ellei jostain niitä sitten löydy poikkeuksellisen hyvään hintaan
Re: Vihdoin 96!
Niin ajattelin vaan, että kun 73 kuluis puskurit olla peltiä eikä muovia.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
-
- "Kaasari"
- Viestit: 28
- Liittynyt: Su Heinä 27, 2014 19:49
Re: Vihdoin 96!
Tota, tota, niinku eka viesti kertoo ja kuva näyttää nii - 76han se on. Joten ei muuta kun muovia, muovia, enemmän muovia keulaan; kuten fakiiri Gruunblum sanois...
Re: Vihdoin 96!
Mun moka, luin huonosti. No sitten vilkut ja maski vaihtoon. Olikos 76 jo uudemmat penkit? En enää muista oliko mun yks punainen kajakki 76 vai 78. 69, 74 ja 79 tais olla mun muut ysikutoset.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero