Kuupan moottorin tukikumit
Kuupan moottorin tukikumit
Tässä joitakin vuosia sitten oli keskustelua kajakin moottorintukikumeista. Onko asian tiimoilta löytynyt uusia ratkaisuja? Onko esim. löytynyt korvaavia, joilla saa resonanssiäänet vähäisemmiksi?
Jos kokemuksia/ratkaisuja löytyy, niin jaetaanpa niitä täällä yhteisen harrastuksen nimissä.
Jos kokemuksia/ratkaisuja löytyy, niin jaetaanpa niitä täällä yhteisen harrastuksen nimissä.
Saab 96 1969 & 1973
ja varaosiksi 1972 & 1975
ja varaosiksi 1972 & 1975
Re: Kuupan moottorin tukikumit
tungetaan väliin alkup tukikumia niin kauan kuin niitä hyllystä löytyy niin vältymme ongelmilta ja turhalta rassuulta
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Kuupan moottorin tukikumit
Pösön hydrauliset tukikumit toimii edelleen aika mukavasti, vaikka ei ne sitä yli 100km/h kuuluvaa moottori meuhkaa poista.
viewtopic.php?p=1279238#p1279238
viewtopic.php?p=1279238#p1279238
96 V4i -73
-
- "Viggen"
- Viestit: 525
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Kuupan moottorin tukikumit
Mullapa ei jylise, satasen vaudissa, eikä missään muussakaan vauhdissa. 27 vuotta sitä jylinää kuuntelin. Nyt ei oo kolmeen vuoteen jylissy. Vedin putken rälläkällä poikki ja laitoin 200 mm pitkä jousto-osan keulaan melkein heti siihen mistä putki yhdistyy yhdeksi. Sitten vähän pitemmät ja tanakammat kumit pohjalle keskitukeen ja takapöntölle...ja vot eipä kumise, eikä jylise. Moottorin tukikumit on alkuperäset ja vanhat....
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Re: Kuupan moottorin tukikumit
Vähän riippuu tietysti mihin tuota jylinää vertaa ja epäilen onko se edes pakoputken resonanssi. Äänitaso on lähes modernien autojen tasoa reiluun 90 vauhtiin asti, kun löytyy etuputken jousto-osat, muokattu ruotsin klubin sporttiputki isolla takavaimentimella, modernimmat pakoputken ripustuskumit, jotka johtavat vähemmän ääntä runkoon sekä STP black gold matolla vuoratut ohjaamon tasopeltipinnat poislukien ovet, jotka ovat vielä entisöimättä.
P:n Vee oli laittanut Sonettiinsa joissain aikaisemmissa vuosimalleissa vakioasennuksena olevat etuputkien ja moottorin tukikumien ylempien kiinnityspulttien väliset tukipannat. Olivat poistaneet putken resonointeja ja voisi semmoisia ehkä joskus kokeillakin.
P:n Vee oli laittanut Sonettiinsa joissain aikaisemmissa vuosimalleissa vakioasennuksena olevat etuputkien ja moottorin tukikumien ylempien kiinnityspulttien väliset tukipannat. Olivat poistaneet putken resonointeja ja voisi semmoisia ehkä joskus kokeillakin.
96 V4i -73
-
- "Viggen"
- Viestit: 525
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Kuupan moottorin tukikumit
mulla on 80 kympin ja 100 vaudissa suurinpiirtein sama äänitaso. se on se pakoputki joka sen kuminan tekee...se infernaalinen jyrinä ja kumina, joka alkoi vajaassa satasen vaudissa ja jyrisi tonne sadankympin vauhteihin on poissa. autossa voi keskustelka normaalilla äänellä takapenkkiläisten kanssa...
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Re: Kuupan moottorin tukikumit
Siis joo. Tuota joustomuhvin asennusta putkeen olen miettinyt itsekin. Katkaisisi moottorilta lähtevää resonointia. Täytyypä kokeilla, kun on jo valmiiksi hankittuna sopiva joustoliitin.
Saab 96 1969 & 1973
ja varaosiksi 1972 & 1975
ja varaosiksi 1972 & 1975
Re: Kuupan moottorin tukikumit
Jospa minulla se etuputkien pituus vaikuttaa, kun ne yhdistyvät jalkatilan etuosan kohdalla eli pituus on yli 120cm ennen joustoliitosta. Joustoliitos ja putken eri tukikumit auttoivat kyllä paljon, mutta voisihan sitä vielä jotain kokeilla.
96 V4i -73