2-Tahti Saab moottori pitkän seisonnan jälkeen
2-Tahti Saab moottori pitkän seisonnan jälkeen
Onko kellään viisasta neuvoa miten menetellä kun 2-Tahti Saab seisonut ulkotiloissa 30 vuotta ja pitäisi ottaa käyttöön, moottorille kai pitäisi antaa jonkinlainen öljyhuuhtelu sisäpuolelle, mutta miten.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23978
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 2-Tahti Saab moottori pitkän seisonnan jälkeen
melkein tekisin purkuoperaation ..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 2-Tahti Saab moottori pitkän seisonnan jälkeen
Moro!
Itsellä oli saman verran seissyt tahtari (sisällä kylläkin).
Kone oli sen verran jumissa ettei auttanut liuotuksetkaan.
Päädyin lopulta purkamaan koko moottorin, homma ei ole lopulta kovin kaksinen kun kone on kohtuu simppeli. Hiukan joutui kolme kiloista irroitustyökalua näyttämään keskimmäiselle männälle.
Noissa tahtoo kuulemma kiertokangen alapään laakerit mennä ajan saatossa haperoksi, laakerikehä on meinaan alumiinia. Sekin puoltaa purkamisen puolesta.
Ville
Itsellä oli saman verran seissyt tahtari (sisällä kylläkin).
Kone oli sen verran jumissa ettei auttanut liuotuksetkaan.
Päädyin lopulta purkamaan koko moottorin, homma ei ole lopulta kovin kaksinen kun kone on kohtuu simppeli. Hiukan joutui kolme kiloista irroitustyökalua näyttämään keskimmäiselle männälle.
Noissa tahtoo kuulemma kiertokangen alapään laakerit mennä ajan saatossa haperoksi, laakerikehä on meinaan alumiinia. Sekin puoltaa purkamisen puolesta.
Ville
Re: 2-Tahti Saab moottori pitkän seisonnan jälkeen
Kukas olis oikein 2-tahti guru? Tuli ostettua 35v seissyt pitkäkeulanen 1966 vm. kuuppa, kaks konetta seuras mukana, toisesta on hajonnut 1. pytyn kiertokangen laakeri ja rikkonut sen laakeripukin lohkon alta. Toinen ilmeisesti purettu tarkastusta varten. Mutta nyt kun se osina on, niin lienee järkevää vaihtaa kaikki laakerit?
Itse saisin kyllä moottorin nippuun, jos joltain kävisi kampiakselin purku, laakereiden vaihto, kampuran kasaus ja ilmeisesti se pitää jotenkin tarkastaa ettei oo heittoa, ja oikoa tarvittaessa? Ja saako mistään enää noita laakereita/osia jos pitää jotain tappeja vaihtaa?
Itse saisin kyllä moottorin nippuun, jos joltain kävisi kampiakselin purku, laakereiden vaihto, kampuran kasaus ja ilmeisesti se pitää jotenkin tarkastaa ettei oo heittoa, ja oikoa tarvittaessa? Ja saako mistään enää noita laakereita/osia jos pitää jotain tappeja vaihtaa?
#396
Re: 2-Tahti Saab moottori pitkän seisonnan jälkeen
korjatkoon joku mutta eiks nastolassa ollut kamuran tekijä joka teki niitä autotallissaan vieläks se duunailee niitä.
voi olla ekaksi hommaksi liian haastava. aikoinaan kyselin moottorikoneistamosta dkw rt250/2 koneen kampuran alapään korjausta niin ei koneistamot halunneet sitä tehdä joten sorvailn joitakin osia ja purin sen itse prässissä ja sitten hoonasin alapään isommaksi jahka ensin olin ostanut o,10 isompia rullia helsingin laakerista ja sunnen koneella hoonaus ja messinkiholkista fiilaten ja hoyläten aukot isommiksi ja sit eikun kasaileen sorvissa se heitottomaksi. tämän setin kun kertoo kolmella ollaan aika lähellä
voi olla ekaksi hommaksi liian haastava. aikoinaan kyselin moottorikoneistamosta dkw rt250/2 koneen kampuran alapään korjausta niin ei koneistamot halunneet sitä tehdä joten sorvailn joitakin osia ja purin sen itse prässissä ja sitten hoonasin alapään isommaksi jahka ensin olin ostanut o,10 isompia rullia helsingin laakerista ja sunnen koneella hoonaus ja messinkiholkista fiilaten ja hoyläten aukot isommiksi ja sit eikun kasaileen sorvissa se heitottomaksi. tämän setin kun kertoo kolmella ollaan aika lähellä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 2-Tahti Saab moottori pitkän seisonnan jälkeen
Juu, ei onnistu itteltä tohon kampuraan varmaan kuin purku, prässi on. Mutta koneistustaitoja ja koneita ei ole. Ja budjetti ei veny mihinkään toista tonnin valmiikskunnostettuihinkaan..
#396
Re: 2-Tahti Saab moottori pitkän seisonnan jälkeen
sitten billid kouraan ja tekemään v tukia tietyille välimatkoille ja kellottamaan vanhaa kampuraa
prässissä palasiksi ja sitten ihmettelemään lisää
prässissä palasiksi ja sitten ihmettelemään lisää
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,