2-Tahti Saab moottori pitkän seisonnan jälkeen

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
mat.
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2023 10:18

2-Tahti Saab moottori pitkän seisonnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja mat. »

Onko kellään viisasta neuvoa miten menetellä kun 2-Tahti Saab seisonut ulkotiloissa 30 vuotta ja pitäisi ottaa käyttöön, moottorille kai pitäisi antaa jonkinlainen öljyhuuhtelu sisäpuolelle, mutta miten.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 2-Tahti Saab moottori pitkän seisonnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

melkein tekisin purkuoperaation ..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
VAh
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Su Joulu 26, 2021 00:06

Re: 2-Tahti Saab moottori pitkän seisonnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja VAh »

Moro!

Itsellä oli saman verran seissyt tahtari (sisällä kylläkin).
Kone oli sen verran jumissa ettei auttanut liuotuksetkaan.

Päädyin lopulta purkamaan koko moottorin, homma ei ole lopulta kovin kaksinen kun kone on kohtuu simppeli. Hiukan joutui kolme kiloista irroitustyökalua näyttämään keskimmäiselle männälle.

Noissa tahtoo kuulemma kiertokangen alapään laakerit mennä ajan saatossa haperoksi, laakerikehä on meinaan alumiinia. Sekin puoltaa purkamisen puolesta.

Ville
Ville Koo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: La Touko 26, 2007 17:58
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2-Tahti Saab moottori pitkän seisonnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja Ville Koo »

Kukas olis oikein 2-tahti guru? Tuli ostettua 35v seissyt pitkäkeulanen 1966 vm. kuuppa, kaks konetta seuras mukana, toisesta on hajonnut 1. pytyn kiertokangen laakeri ja rikkonut sen laakeripukin lohkon alta. Toinen ilmeisesti purettu tarkastusta varten. Mutta nyt kun se osina on, niin lienee järkevää vaihtaa kaikki laakerit?
Itse saisin kyllä moottorin nippuun, jos joltain kävisi kampiakselin purku, laakereiden vaihto, kampuran kasaus ja ilmeisesti se pitää jotenkin tarkastaa ettei oo heittoa, ja oikoa tarvittaessa? Ja saako mistään enää noita laakereita/osia jos pitää jotain tappeja vaihtaa?
#396
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 2-Tahti Saab moottori pitkän seisonnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja mestari »

korjatkoon joku mutta eiks nastolassa ollut kamuran tekijä joka teki niitä autotallissaan vieläks se duunailee niitä.
voi olla ekaksi hommaksi liian haastava. aikoinaan kyselin moottorikoneistamosta dkw rt250/2 koneen kampuran alapään korjausta niin ei koneistamot halunneet sitä tehdä joten sorvailn joitakin osia ja purin sen itse prässissä ja sitten hoonasin alapään isommaksi jahka ensin olin ostanut o,10 isompia rullia helsingin laakerista ja sunnen koneella hoonaus ja messinkiholkista fiilaten ja hoyläten aukot isommiksi ja sit eikun kasaileen sorvissa se heitottomaksi. tämän setin kun kertoo kolmella ollaan aika lähellä :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Ville Koo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: La Touko 26, 2007 17:58
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2-Tahti Saab moottori pitkän seisonnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja Ville Koo »

Juu, ei onnistu itteltä tohon kampuraan varmaan kuin purku, prässi on. Mutta koneistustaitoja ja koneita ei ole. Ja budjetti ei veny mihinkään toista tonnin valmiikskunnostettuihinkaan..
#396
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 2-Tahti Saab moottori pitkän seisonnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja mestari »

sitten billid kouraan ja tekemään v tukia tietyille välimatkoille ja kellottamaan vanhaa kampuraa
prässissä palasiksi ja sitten ihmettelemään lisää
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin