V4 sytysennakko

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
heikss
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Syys 17, 2019 18:46

V4 sytysennakko

Viesti Kirjoittaja heikss »

Mulla on 96 vaivannu sytkä mysteeri jo pidemmän aikaa.
Perus ennakko on 29° ja alipaineen kanssa 40°
Parhaillaan oon saanu ennakon alimmilleen 10° mutta sitten rykii vastaan jo aika kovin eikä voi ajaa.

Edellisellä moottorilla tais olla ennakot vielä suurempia.
Se vaan rupes vuotamaan öljyä niin kovi että piti nopiaa kasata toinen mylly.

Molemmat moottorit on 1.5 vakio kellareita mutta samat kannet neo isoventtiiliset joista pakopuoli kaivettu ja kaasari niinikää sama weber dvg.

Kahdella eri jakajalla sama tulos..

Jostain syystä koneenvaihdon yhteydessä tää rupes käymää rikkaalla. Eikä oo suuttimia ni meinasin huomenna tökötä fomoco kaasarin weberin tilalle..

Onks kellää ollu samanmoisia ongelmia?
ne piirtää kenel o liitu.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7475
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: V4 sytysennakko

Viesti Kirjoittaja mestari »

Stekkaan kellarista ekaksi ennakkot hyllystä. Jos del monte mies sanoo jees.vilkase jakajan asentoa sivusilmällä onko hoodeilla.sit kävele omia jälkiä takaperin niin löydät vian
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
heikss
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Syys 17, 2019 18:46

Re: V4 sytysennakko

Viesti Kirjoittaja heikss »

Hei besserwisser.
En ymnärtäny kun viimisen lauseen tosta sun narinasta.
Nyt olen vaihtanut talvirenkaat takaisin kuin myös rikkinäisen kytkimenkin vika ei ole poistunut vieläkään.
ne piirtää kenel o liitu.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7475
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: V4 sytysennakko

Viesti Kirjoittaja mestari »

Missä päin potilas majailee :?:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
heikss
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Syys 17, 2019 18:46

Re: V4 sytysennakko

Viesti Kirjoittaja heikss »

Sekään ei oikein tähän auta.
Mutta etelä-karjalassa.
Ei meillä ole minkäänlaista ongelmaa kaikki toimii.
Vaan se pikkasen kiinnostaa mistä moinen mitta virhe tulee
ne piirtää kenel o liitu.
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 sytysennakko

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Ilmeisesti nokka-akseli on vakio? virinokka, joissa on pidempi aukiolo vaatii enemmän ennakkoa varsinkin matallilla kierroksilla. Isoventtiilikansien ja pakopuolen avarruksen ei juurikaan pitäisi vaikuttaa ennakkoon. Jos puristukset ovat suuremmat ennakko pienenee ja vastaavasti heikommilla puristuksilla ennakkoa pitää laittaa lisää.

Sinisen kirjan käppyröiden mukaan karkeasti perusennakon eli alipainesäädin irti kytkettynä pitäisi lampun näyttää:
-tyhjäkäynnillä 6 astetta, jonka varmasti tiedätkin. Alipainesäädin kytkettynä noin 20asteen tuntumassa.
-yli 4000 kierroksen tienoilla perusennakko ilman alipainesäätöä pitäisi olla jossain 31-32 asteen tienoilla ja alipainesäädin kytkettynä vapaalla vaihteella 46 asteen tienoilla.

Ja lampun mahdolliset säädöt on nollissa?
96 V4i -73
heikss
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Syys 17, 2019 18:46

Re: V4 sytysennakko

Viesti Kirjoittaja heikss »

Uskosin että nokat on ollu molemmissa vakiot. Mikään ei viittaa muuhun.
En toki yhtää kattonu minkä kepin tuonne tökkäsin.
Puristuksiltaan koneet on samat ku molemmat lohkot o vakiot ja kannet samat.

Kahta ennakkosäädettävää lamppuu oon käyttäny
Ja molemmat näyttää samaa. On vaan kyllå samanmerkkisiä lamppuja että jos molemat ois risoja.. aika tuuri oia siinäkii.

Rosiaan ilman alipainetta alle 10° ei pääse ei millään. Sitten joa pääset edes likimain ni rupee räkkimää ylöspäo bensoja
ne piirtää kenel o liitu.
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 sytysennakko

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Yksi vaihtoehto sitten on, että tasapainoakselin ja kampiakselin hammasrattaiden merkit eivät ole kohdallaan. 1. tai vaihtoehtoisesti 4. sylinterin mäntien ollessa yläasennossa pitäisi hihnapyörän merkki olla TDC:ssä.
96 V4i -73
heikss
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Syys 17, 2019 18:46

Re: V4 sytysennakko

Viesti Kirjoittaja heikss »

Kyllä ne merkit on kohallaa. En ossaa tänne kuvaa laittaa mutta on. Ja yläkuolonkohdan merkki on myös kohdallaan.
ne piirtää kenel o liitu.
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: V4 sytysennakko

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Onko alkuperäiset sytkä laitteet? Ollut joitain erikoisia tapauksia kärjettömien syttyjen kans.
heikss
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Syys 17, 2019 18:46

Re: V4 sytysennakko

Viesti Kirjoittaja heikss »

Sekä ja että. On kärjelliset ja tarvikekärjetön. Eri jakajisaa luonnollisesti. tulos sama.
Pitää hankkii eeimeekkinen lamppu ja kattoo mitä se näyttää. Kahdella samlaisella lampulla sama tulos.
ne piirtää kenel o liitu.
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: V4 sytysennakko

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Varmaankin oot tsekannut moneen kertaan että sytkäjohdot on oikeessa järjestyksessä ja mittaat repsikan puolen etummaisesta pytystä. Yleensä ei tuu sytkäjohtoja irroteltua jakajan kannesta kun vaihtaa toisen jakajan. Toivottavasti uudella lampulla saat järkevämmät ennakot.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7475
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: V4 sytysennakko

Viesti Kirjoittaja mestari »

Mites jos tekee manuaalisesti sytytyksen ajoituksen virtakynällä old shool tyyliin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: V4 sytysennakko

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

mestari kirjoitti:
Ma Heinä 03, 2023 17:36
Mites jos tekee manuaalisesti sytytyksen ajoituksen virtakynällä old shool tyyliin
Ahh niin yksinkertaista :facepalm_man:
samppa
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Re: V4 sytysennakko

Viesti Kirjoittaja samppa »

Vai olisiko matalat puristukset, kun on kairatut kannet....tai nokka-akselin ajoitus sivussa

Kuitenkin kaksi alakertaa, kaksi jakajaa ja kaksi ajoituslamppua näyttää samaa. Yhdistävä tekijä on kannet...
Vastaa Viestiin