V4 sytysennakko

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 sytysennakko

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

samppa kirjoitti:
Ma Heinä 03, 2023 21:53
Vai olisiko matalat puristukset, kun on kairatut kannet....tai nokka-akselin ajoitus sivussa
Tä...jos alakerta on vakio, niin puristus muuttuu vain, jos palotilaa avarretaan. Sanamuoto "samat kannet neo isoventtiiliset joista pakopuoli kaivettu" tarkoittanee, että pakoaukkoa/-kanavaa on suurennettu. Jos venttiilit ei vuoda, niin puristukset ei ole muuttuneet vrt vakiokannet.

Sitä mestarin mainitsemaa "virtakynällä tarkastamalla sytty paikalle" kannattaa tottakai kokeilla: ykkössylinterissä mäntä abaut yläkuolokohdassa (= tp-akselin merkki kohdassa 6 astetta eyyk), jakajan pyörijä soittaa ykköspytyn tulpanjohdon suuntaan, jakajan rungon lukitsevaa ruuvia hitusen löysälle, virtakynän hauenleuat kiinni kärkien virtajohtoon ja toinen pää jakajan runkoon ja lopuksi jakajaa rauhallisesti kääntämällä katsotaan kohta missä virtakynän valo syttyy ja sammuu. Virranjakajan rungon lukitseminen juuri siihen kohtaan, jakajan kansi kiinni ja testi.
Viimeksi muokannut KeijoAnnikki, Ti Heinä 04, 2023 13:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
samppa
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Re: V4 sytysennakko

Viesti Kirjoittaja samppa »

Näinhän siinä käy...
Mielestäni tuo sanamuoto "samat kannet..." ei sulje pois palotilan suurenemista.
No, niin tai näin, tarkoitus oli kysyä:
- onko palotilojen koko vakiota suurempi?
- onko nokka-akseli vakioajoituksessa?
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 sytysennakko

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

samppa kirjoitti:
Ti Heinä 04, 2023 07:40
- onko nokka-akseli vakioajoituksessa?
Nokka-akselin ajoitus on tärkeä, mutta fiiberipyörällä sen muuttaminen vähintään haastava. Kaipa sitä saisi muutettua, jos muokkaisi nokka-akselin lukituspalaa ja fiiberipyörän lukitusuraa. Itse en ole sitä koskaan V4 koneessa kokeillut, vaikka virittäjät/nokka-akselin tekijät sitä painottavat. Sain joskus kisaosien mukana itse tehdyn säädettävän fiiberipyörän, mutta jäi testaamatta ja meni eteenpäin.

Eräs nokka-akselin tekijä laittoi lappuun, että imuventtiilin pitää olla auki yläkuolokohdassa 0,2 mm enemmän auki kuin pakoventtiilin, toinen sanoo sen olevan 0,4 mm, kolmas sanoo, että "imunostin tai työntötanko on noussut ykk:aan mennessä 3.15 - 3,45 mm" ja aikanaan GT-Motors ei maininnut asiasta mitään. Sen tiedän, että fiiberipyörissä on tuon ajoituksen suhteen eroja ja jos niitä on hyllyssä useita ja aikaa on, niin kannattaa virinokka-akselia laittaessa niitä vertailla ja heittokellolla mitata. Aikanaan kun Sonettin koneen niputin, niin laitoin siihen tavanomaisesta fiiberipyörästä poikkeavan raskaamman pyörän ( https://fordv4parts.myshopify.com/produ ... -1-7-liter ), minkä tiesin olleen toisessa virimoottorissa ja hyvinhän tuo kone lauloi.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: V4 sytysennakko

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Mitenkä muistelisin että joskus on noi fiiberipyörät pettäneet sieltä akselin puolelta missä metalliosa liittyy fiiberiin. Varmaankin jäykemmillä venajousilla.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 sytysennakko

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

vkutvonen kirjoitti:
Ti Heinä 04, 2023 21:58
Mitenkä muistelisin että joskus on noi fiiberipyörät pettäneet sieltä akselin puolelta missä metalliosa liittyy fiiberiin. Varmaankin jäykemmillä venajousilla.
En ole koskaan kuullut, että nokka-akselin pyörä olisi porsinut. Tasapainoakselin kyllä ja silloin siellä on poikkeuksetta laakerit paskana.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Vastaa Viestiin