V4 laatikon ja Suzukin koneen yhdistäminen tahtarin nokalle

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1101
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

V4 laatikon ja Suzukin koneen yhdistäminen tahtarin nokalle

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Suzukin kytkimeen vaihdettiiin V4:n keskiö / booritus. Paineasetelma on Suzukista ja painelaakeri V4 Saabin.

Kytkimen halkaisija on vain 170 mm ja isomman kytkimen sovittaminen tähän vauhtipyörään voisi olla aika haasteellista. Taito ja työkalut eivät riittäisi isomman kytkimen sovittamiseen tälle vauhtipyörälle. Isompi vauhtipyörä vaatisi vielä enemmän muokkaamista.

Asetelman alla oli 1,0 mm prikat. Kytkin ei irrottanut kunnolla. Nyt on tilalla 1,3 mm prikat ja kone on irrallaan. Riittäisiköhän tuo 0,3 paksuuden muutos? Liikaakaan ei voi prikkoja paksuntaa ettei ala luistamaan.lisi vielä hankalampaa vaikka kytkinkoppaan mahtuisikin.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 laatikon ja Suzukin koneen yhdistäminen tahtarin nokalle

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Kun käytössä on suzukin vauhtipyörä, asetelma ja ilmeisesti kytkimen kitkapinta suzukin paksuudella, niin eikö silloin pitäisi käyttää asetelmaa ilman väliprikkoja asetelman alla, jolloin puristuvoima pysyy suunniteltuna. Asetelma kun jää ilmeisesti liian kauas painelaakerista pitäisi painelaakeria jotenkin pidentää. V4:een erilaisia jousilevy -asetelmia laitettaessa on käytetty sorvattuja väliholkkeja, jolla painelaakerin vastinpinta on ulottunut pidemmälle moottoriin päin. Esim. tämän tyyppisen sarjan painelaakerin, jos jostain löytää:

https://www.skandix.de/en/spare-parts/d ... t/1083115/
96 V4i -73
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1101
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: V4 laatikon ja Suzukin koneen yhdistäminen tahtarin nokalle

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Kiitos asian selkiyttämisestä. Kaverilla on sorvi ja meillä suunnitelma miten painelaakerille saa lisää mittaa. Paksunnetaan sitä osaa laakerista joka kohtaa asetelman. Keskiviikkona päästään sorvin ääreen. Moottoria on viritetty eikä helpommin luistava kytkin ole hyvä vaihtoehto.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 laatikon ja Suzukin koneen yhdistäminen tahtarin nokalle

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

JiiVee kirjoitti:
Ma Joulu 04, 2023 16:33
Kiitos asian selkiyttämisestä. Kaverilla on sorvi ja meillä suunnitelma miten painelaakerille saa lisää mittaa. Paksunnetaan sitä osaa laakerista joka kohtaa asetelman. Keskiviikkona päästään sorvin ääreen. Moottoria on viritetty eikä helpommin luistava kytkin ole hyvä vaihtoehto.
Skandixin kytkinsarjan painelaakerin jatko on viivoitin mittauksella 13 mm paksu ja kytkinlevyn paksuu 8 mm. Kilpurissa vastaava sorvatun jatkon (tulee vakio painelaakeriin) paksuus oli 6 mm; sintteri kytkin ja VW Transportterin asetelma.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1101
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: V4 laatikon ja Suzukin koneen yhdistäminen tahtarin nokalle

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Haarukan liike on tässä tapauksessa todella pitkä kun se on tehty vaijerikäyttöiseksi. Joutuu aika lailla hihasta vetämään painelaakerin jatkon pituuden.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7475
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: V4 laatikon ja Suzukin koneen yhdistäminen tahtarin nokalle

Viesti Kirjoittaja mestari »

jos sorvi on käytössä niin eikö
Kytkimen halkaisija on vain 170 mm ja isomman kytkimen sovittaminen tähän vauhtipyörään voisi olla aika haasteellista. Taito ja työkalut eivät riittäisi isomman kytkimen sovittamiseen tälle vauhtipyörälle

sorvi auta asiaa em ongelmassa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1101
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: V4 laatikon ja Suzukin koneen yhdistäminen tahtarin nokalle

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Vauhtipyörä on niin pieni ettei 180 mm varmuudella sopisi paikalleen. Kaverin sorvi on niin pieni ettei vauhtipyörää saa siihen kiinni.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7475
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: V4 laatikon ja Suzukin koneen yhdistäminen tahtarin nokalle

Viesti Kirjoittaja mestari »

eli sorvissa ei ole irroitettavaa kitapalaa :?:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1101
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: V4 laatikon ja Suzukin koneen yhdistäminen tahtarin nokalle

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

En ole edes nähnyt koko laitetta.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7475
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: V4 laatikon ja Suzukin koneen yhdistäminen tahtarin nokalle

Viesti Kirjoittaja mestari »

yleenä sorveissa on irroittettava kitapala mikä sallii isompien pyorähdyskappaleitten kiinnittämisen sorvin kiinnitysmekanismiin. ei tietty välttämäti kaikissa mutta jos sellainen on niin sitä pääsee hyodyntämään.
joskus aikoinaan jopa laskin saab v4 kannet sorvissa, leikkuunopeuden pitäminen halutulla tasolla oli hieman ns haastavaa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
lepidus
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: V4 laatikon ja Suzukin koneen yhdistäminen tahtarin nokalle

Viesti Kirjoittaja lepidus »

mestari kirjoitti:
Ti Joulu 05, 2023 19:39
joskus aikoinaan jopa laskin saab v4 kannet sorvissa, leikkuunopeuden pitäminen halutulla tasolla oli hieman ns haastavaa
Siinä on kyllä ollut remonttihenkeä ja tekemisen meininki :D
Tuliko palotiloista saman kokoiset ja miten kävi sorvin laakereille?
Muistanko ihan väärin, vai olikos siinä vielä rauta kannet? Niiden hiominen tasokoneellakin on muistaakseni kivihommia.

Janne
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 laatikon ja Suzukin koneen yhdistäminen tahtarin nokalle

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Taitaa mennä tämäkin viestin idea vituix, kun fakta myllytetään shitillä. No huumorii ja tajunnanvirtaa kai
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 laatikon ja Suzukin koneen yhdistäminen tahtarin nokalle

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Eikö mahdollisen painelaakerin pidennyksen tarpeen voisi mitata vertailemalla tahtarin asetelman painelaakerin vastinpinnan korkeutta vaihdelaatikon ja koneen liitoskohtaan nähden vs. Suzukin vastaava mitta sovitelaippoineen?

Tuon painelaakerin lisäpalikan ongelma voi olla lisäpalikan tai asetelman metallin kuluminen eli valittu materiaali vaikuttaa siinä. En osaa sanoa mitä se pitäisi olla. Yksi vaihtoehto voisi olla painelaakerin korvaaminen sellaisella työsylinterillä, jossa itse työsylinteri on painelaakerin kanssa samassa, kuten ilmeisesti 900:ssa on. Toki tälle on haastavaa tehdä kiinnitys vaihdelaatikkoon ja riippuu asetelman etäisyydestä mahtuuko. Joka tapauksessa, kun kytkin on jo muutettu vaijerikäyttöiseksi niin tuon muutoksen tekeminen jo vähän työläämpää.

https://www.maptunparts.fi/vaihteisto-j ... 9-900.html

Sikäli kuitenkin mielenkiintoinen tuollainen ratkaisu, kun siinä painelaakeri on aina keskitetty toisin kuin V4/tahtarin vastavaa, jossa vivun kulmasta riippuen painelaakerin asema muuttuu akseliin nähden sivusuunnassa. Toinen vaihtoehto on rakentaa laatikkoon tällainen putki ja muokata käyttövipu. Muun muassa kuplassa tämän uudentyyppisen painelaakerin kesto on sanottu olevan huomattavasti parempi.

https://www.youtube.com/watch?v=Scd7_I5CCGo
96 V4i -73
Vastaa Viestiin