Tasapainoakseli laakerit
Tasapainoakseli laakerit
Heips, uusissa tasapainoakselin laakereissa on ura öljykanavan reijän kohdalta laakerin ulkoreunaa kohti. Pitäisikö tämä ura olla moottorilohkosta "ulospäin" vai "sisäänpäin"...? Eli onko laakerit nyt oikein päin koneistamon jäljiltä...
T.kari turkkusest
T.kari turkkusest
Re: Tasapainoakseli laakerit
mun mielestä kyl sisäänpäin
Re: Tasapainoakseli laakerit
Tuossa uksaabs kuvissa ura on mielestäni ulospäin...
Re: Tasapainoakseli laakerit
Jos kasais sen sinisen biblian mukaan eli muistaakseni ura ulok päin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Hirsch"
- Viestit: 798
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tasapainoakseli laakerit
Tallilla katsoin kahta irto lohkoa. Molemmissa moottorin etupään laakeri ura ulospäin, mutta takapäässä toisessa ura sisään (itse laittaisin näin, jotta öljy valuu öljypohjaan) ja toisessa taaksepäin. Ihme, että asia ei ole esitetty korjaamo-oppaassa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: Tasapainoakseli laakerit
Elikkäs loppuajatema olis että taka sisäänpäin ja etu ulospäin. Siis takalaakeri on ny mulla sitten väärinpäin...eiku takas koneistamoon.
Kiitos kommenteista.
Kiitos kommenteista.
Re: Tasapainoakseli laakerit
onko niin että takalaakerin öljynpoisto ura sisään jotta ei valu pääty tulppa proppuun vaan moottorin sisään ja edessä aivan sama valuuko jakopäähän vai sisään näin itse käsitin
-
- "Hirsch"
- Viestit: 798
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tasapainoakseli laakerit
Näin itse ajattelen, mutta koska olen aina vaihtanut nuo laakerit samalla kertaa (vanha pois ja uusi tilalle) niin ei ole tullut sen enempää mietittyä. Edessä ura eteen- vai taaksepäin - öljy tippuu aina öljypohjaan, mutta takalaakerin tila (tasapainoakselin takapää - metalli tulppa välinen tila) on umpiperä.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: Tasapainoakseli laakerit
Ehkä juuri siksi se ura on takapäässä taaksepäin jolla varmistetaan jölyn riittävä pitoisuus startissa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Tasapainoakseli laakerit
mut ettei kytkimeen vaan valu jos proppu falskaa?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 798
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tasapainoakseli laakerit
Voisihan tuokin olla syy, että ura olisi taaksepäin takalaakerissa, mutta silloin painetta syntyy siihen tilaan. Itsellä noissa kahdessa irti olevassa lohkossa on toisessa takalaakerissa ura on eteen ja toisessa taakse. Jos jollakin on mahdollisuus tarkastaa niin kommentteja.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: Tasapainoakseli laakerit
Pienet urat osoittavat ulospäin ja vuotavat hieman öljyä akselin työntöpinnoille takana ja hammaspyörän etupuolelle. suomennus tosta ...Pleased with the way the oil holes line up, they don't look quite right in the pics but in reality they couldn't be much better.
The pitch and depth of the holes in the front bearing don't seem to exactly match the block but the oil drillings in the block are bigger than the holes in the bearings so none of the holes are masked.
1 of the oil ways leads to a small drilling behind the timing gears to squirt them oil.
Tried the balance shaft in and I can turn it easily with my fingers. Feels nice and smooth.
The little grooves face outward and are to bleed a little oil to the thrust faces of the shaft at the back and the gear at the front.https://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?t=85095
The pitch and depth of the holes in the front bearing don't seem to exactly match the block but the oil drillings in the block are bigger than the holes in the bearings so none of the holes are masked.
1 of the oil ways leads to a small drilling behind the timing gears to squirt them oil.
Tried the balance shaft in and I can turn it easily with my fingers. Feels nice and smooth.
The little grooves face outward and are to bleed a little oil to the thrust faces of the shaft at the back and the gear at the front.https://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?t=85095