SAAB 96 V4 1700 S ?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

SAAB 96 V4 1700 S ?

Viesti Kirjoittaja rr »

Onko kenelläkään havaintoa tällaisista erikoismalleista suomessa? Onko edes tuotu koskaan maahan?

http://www.saabklubben.com/arkiv/96/9666.jpg

Kaverilla vain aikoinaan -80 luvulla oli kaikin puolin samantyyppinen oranssi kuuppa alupalloilla ja 1,7 koneella. Liekö ollut aito. Rekisteritunnuksen saattaisin saada vielä selville.
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Re: SAAB 96 V4 1700 S ?

Viesti Kirjoittaja qaw »

rr kirjoitti:Kaverilla vain aikoinaan -80 luvulla oli kaikin puolin samantyyppinen oranssi kuuppa alupalloilla ja 1,7 koneella. Liekö ollut aito. Rekisteritunnuksen saattaisin saada vielä selville.
SELVITÄ IHMEESSÄ! Se saattaisi olla paljon kaivattu tieto 1.7 kuupan olemassaolosta 2.0 V6:n asentamista silmälläpitäen!
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Sattuipas sopivasti, nimittäin itseasiassa mää lähetin eilen postia ruotsiin Saabille asian tiimoilta, joten odotellaan odotellaan ja odotellaan.

Ei sillä että mä jotain V6:sta meinaisin, vaan jotain ihan muuta... :wink:
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Soittelin ex-omistajalle ja oranssi kuuppa oli kuulemma vakio -74 1,5. Tosin hän rakensi siihen 1,7 viilatun motin, jolla sai 200 km/h huiput. Sama kone oli myös seuraavassa met.vihr. -79:ssä. Laatikoita hajosi kesäaikaan noin kerran kuukaudessa. Talvella oli kiinni sitten lähes vakio 1,7 mylly.

Yhden tapauksen näin itse, kun 320i BMW joutui nöyrtymään kuupalle 8O

Täällä oli myös jotain 1700 S mallista:

http://www.motorsportsweden.com/TECHNIC/90HpV4.HTM

Ja täällä:

http://www.saabmuseum.com/96v4/my2.html#1975
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2205
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

justiinhan tosta äskuupasta oli juttua...

löytyy tästä samasta osiosta, otsikko on Saab 96 V4 -> V6


http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0


ei vissiinkään havaintoja suomessa olevista yksilöistä?


huomaattekos, siinä engelsmannien(?) tekstissä oli muuten väärin-ymmärryksen mahdollisuus -

"A special model fitted with a 1700 V4 engine, alloy wheels, tachometer and leather steering wheel appeared on the Swedish market in August 1975 with the model year designation 1975B."


kun sitä "S" -kirjainta ei tuossa mainita, niin helposti tuon lukee vähän hulimattomasti ja käsittää jotta tuota 1,7:aa väitetään 1975B-malliksi. piti minunkin vilkaista sanastosta, josta selvisi:
nimeäminen ~ of sth as sth jnk nimeäminen jksk
eli äSsää myytiin ruotsissa se pieni (25kpl) sarja samanaikaisesti kun 1975B tuli markkinoille, siis loppuvuodesta 1975. näin päättelin.

p.s. Saabistista skannattu V6-asennusohje löytyy sivun
http://koti.mbnet.fi/saab9596/
3. pikalinkistä.


terv. jt
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Juu juttuja löytyy ja ihan uskottaviakin. Vaan milläpä saisi katsastusaseman sedätkin vakuuttumaan... Noh toivotaan että sieltä Ruotsista tulee vastausta.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Mä ilmottelen heti kun sitä tietoa tulee... nyt vaan sitten peukut ylös ja toivomaan parasta!
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Hieman itse elettyä historiatietoa. Vuonna 1973 työtoverillani kaivosteknikolla oli 1,7 litrainen jokseenkin uutena ostettu ysikutonen. Hän ajoi viikoittain väliä Lohja-Tampere eikälakannut kehumasta kuinka iloisesti kulkee ja vähällä bensalla. Saattoi tietenkin olla rakenneltu mutta ennenminkin uskoisin että oli tehtaan originaali.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

rr kirjoitti:Soittelin ex-omistajalle ja oranssi kuuppa oli kuulemma vakio -74 1,5. Tosin hän rakensi siihen 1,7 viilatun motin, jolla sai 200 km/h huiput. Sama kone oli myös seuraavassa met.vihr. -79:ssä. Laatikoita hajosi kesäaikaan noin kerran kuukaudessa. Talvella oli kiinni sitten lähes vakio 1,7 mylly.
Jos olen ymmärtänyt oikein kirjoittelua, niin katsastuksessa on ongelmaa saada viritettyä moottoria läpi Saab 96:ssa ? Kuinka nämä ralliautot on saatu läpi 1815 cm3 moottoreilla (145-175 hv) ? No Saab Sonett III:ssa vm -71 on ainakin alkuperäisesti 1,69 l moottori ja talven aikana on tarkoitus sitä hieman piristää 90 hv:n pintaan. Ja myöhemmin laittaa sinne 1850 cm3 moottori 2-portti kansilla.

Vaihdelaatikoiden hajoamista hieman ihmettelen, sillä itse ja muutama muu kaveri on ajanut jokkista Saabeilla vuodesta 1999 alkaen ja kertaakaan ei ole Saab 96:n välitetty vaihdelaatikko 100 %:lla kempin lukolla hajonnut sisältä. Muutama vetonivel on kyllä mennyt rikki, mutta niiden kunnosta kun ei koskaan tiedä. Itselläni oli nuorena poikana 1980-luvun puolessa välissä myös viritetty 96:n 1700 cm3 moottorilla (90-100 hv kaasareista riippuen) ja vakio kytkimellä ja kertaakaan ei mennyt vaihdelaatikko, kytkin tai vetari rikki vaikka kuinka sai auto kenkää kaupungilla. Saab 99 Turbo, Fiat Ritmo 105 TC ja Toyota Celica mm jäivät taakse, kun paikalta lähdettiin. :twisted:
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Eihän VIRITETYLLÄ moottorilla olekkaan mitään ongelmaa saada läpi! Saahan osia vaihtaa jne kuten mulla on kajakissa!
Vaan porukka haluaa saada V6:sia nokalle, joka ei onnistukkaan ihan ihan tuosta noin vaan. Tarvittaisiin siis paperit joista käy ilmi että Saabia on tehty sillä 90 heppaisella koneella + mitä eroa siinä oli muihin (ei mitään) esim alustassa, jarruissa jne. Sitten vaan muutoskatsastukseen, ja naps, leima paperiin.
Ja lisäähän löytyy http://finlex1.edita.fi/dynaweb/stp/stp ... 980779.sd)

Laatikoista sen verran, että kestäähän ne, mutta kaikenhan saa rikki jos oikein parhaansa yrittää... jopa sen ratakiskon pätkän :lol:
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

KeijoAnnikki kirjoitti:Jos olen ymmärtänyt oikein kirjoittelua, niin katsastuksessa on ongelmaa saada viritettyä moottoria läpi Saab 96:ssa ? Kuinka nämä ralliautot on saatu läpi 1815 cm3 moottoreilla (145-175 hv) ? No Saab Sonett III:ssa vm -71 on ainakin alkuperäisesti 1,69 l moottori ja talven aikana on tarkoitus sitä hieman piristää 90 hv:n pintaan. Ja myöhemmin laittaa sinne 1850 cm3 moottori 2-portti kansilla.
Vapaastihengittävien autojen virittäminen on aika huoletonta, ainoat rajoitukset on että teho/painosuhde ei saa ylittää tiettyä rajaa ja että kantta vaihdettaessa / tilavuutta nostettaessa tehot lasketaan prosentteina tilavuutta vastaten jotenkin... en muista tarkkaan :)

Se mitä tosiaan haetaan on että 1.5 koneesta 2.0 litraan (pienin V6) kasvattamisessa tilavuuden muutos menee yli 20%, jolloin tarvitsisi saada muutoslupa, sitä tuskin heltiää. Jos taas verrokkina käytetään 1.7 konetta niin ongelma poistuu.*
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

KeijoAnnikki kirjoitti:Vaihdelaatikoiden hajoamista hieman ihmettelen, sillä itse ja muutama muu kaveri on ajanut jokkista Saabeilla vuodesta 1999 alkaen ja kertaakaan ei ole Saab 96:n välitetty vaihdelaatikko 100 %:lla kempin lukolla hajonnut sisältä. Muutama vetonivel on kyllä mennyt rikki, mutta niiden kunnosta kun ei koskaan tiedä. Itselläni oli nuorena poikana 1980-luvun puolessa välissä myös viritetty 96:n 1700 cm3 moottorilla (90-100 hv kaasareista riippuen) ja vakio kytkimellä ja kertaakaan ei mennyt vaihdelaatikko, kytkin tai vetari rikki vaikka kuinka sai auto kenkää kaupungilla:
En ole myöskään saanut koskaan mistään laitteesta laatikkoa ajamalla rikki. Mutta tiedän eräänkin hepun, joka hajotti vakio 99:stä 3 vaihteistoa vuoden aikana 8O Tosin hän olisi luultavasti rikkonut sen ratakiskonpätkän myös :D
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

qaw kirjoitti:Se mitä tosiaan haetaan on että 1.5 koneesta 2.0 litraan (pienin V6) kasvattamisessa tilavuuden muutos menee yli 20%, jolloin tarvitsisi saada muutoslupa, sitä tuskin heltiää. Jos taas verrokkina käytetään 1.7 konetta niin ongelma poistuu.*
Roger. Jos ongelmaa tulee V6:n kanssa, niin käyttäkää sitten Saab 96:n konetta 1.7:n kammella ja Opelin 95 mm:n männillä. Sehän tuotaa aavistuksen vajaat 1900 cm3. Kohtuullinen viritys ja kyllä vääntää. Ja varmasti on helpompi saada katsastuksesta läpi.
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Mulla oli 95 suapissa fordin 2l V4, sillä sai kyllä muutaman vapaakytkimen ja yhden perän hajalle :D
Kone on viellä tallessa mutta menossa caprin keulille, siinä on vielä semmonen imukansi että saa laittaa 2x weberin dcoet.
(oli muuten aikoinaan kallis laittaa, maksoin silloin miekka/kilpi siitä jotain 1700mk)
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

lintta go go kirjoitti:Mulla oli 95 suapissa fordin 2l V4, sillä sai kyllä muutaman vapaakytkimen ja yhden perän hajalle :D
Kone on viellä tallessa mutta menossa caprin keulille, siinä on vielä semmonen imukansi että saa laittaa 2x weberin dcoet.
(oli muuten aikoinaan kallis laittaa, maksoin silloin miekka/kilpi siitä jotain 1700mk)
Eihän vaan vahingossakaan olisi 95:n paperit ja runkonumerot tallessa? Täällä olisi ostaja :)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Vastaa Viestiin