SAAB 96 V4 1700 S ?
SAAB 96 V4 1700 S ?
Onko kenelläkään havaintoa tällaisista erikoismalleista suomessa? Onko edes tuotu koskaan maahan?
http://www.saabklubben.com/arkiv/96/9666.jpg
Kaverilla vain aikoinaan -80 luvulla oli kaikin puolin samantyyppinen oranssi kuuppa alupalloilla ja 1,7 koneella. Liekö ollut aito. Rekisteritunnuksen saattaisin saada vielä selville.
http://www.saabklubben.com/arkiv/96/9666.jpg
Kaverilla vain aikoinaan -80 luvulla oli kaikin puolin samantyyppinen oranssi kuuppa alupalloilla ja 1,7 koneella. Liekö ollut aito. Rekisteritunnuksen saattaisin saada vielä selville.
Re: SAAB 96 V4 1700 S ?
SELVITÄ IHMEESSÄ! Se saattaisi olla paljon kaivattu tieto 1.7 kuupan olemassaolosta 2.0 V6:n asentamista silmälläpitäen!rr kirjoitti:Kaverilla vain aikoinaan -80 luvulla oli kaikin puolin samantyyppinen oranssi kuuppa alupalloilla ja 1,7 koneella. Liekö ollut aito. Rekisteritunnuksen saattaisin saada vielä selville.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Sattuipas sopivasti, nimittäin itseasiassa mää lähetin eilen postia ruotsiin Saabille asian tiimoilta, joten odotellaan odotellaan ja odotellaan.
Ei sillä että mä jotain V6:sta meinaisin, vaan jotain ihan muuta...
Ei sillä että mä jotain V6:sta meinaisin, vaan jotain ihan muuta...
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Soittelin ex-omistajalle ja oranssi kuuppa oli kuulemma vakio -74 1,5. Tosin hän rakensi siihen 1,7 viilatun motin, jolla sai 200 km/h huiput. Sama kone oli myös seuraavassa met.vihr. -79:ssä. Laatikoita hajosi kesäaikaan noin kerran kuukaudessa. Talvella oli kiinni sitten lähes vakio 1,7 mylly.
Yhden tapauksen näin itse, kun 320i BMW joutui nöyrtymään kuupalle
Täällä oli myös jotain 1700 S mallista:
http://www.motorsportsweden.com/TECHNIC/90HpV4.HTM
Ja täällä:
http://www.saabmuseum.com/96v4/my2.html#1975
Yhden tapauksen näin itse, kun 320i BMW joutui nöyrtymään kuupalle
Täällä oli myös jotain 1700 S mallista:
http://www.motorsportsweden.com/TECHNIC/90HpV4.HTM
Ja täällä:
http://www.saabmuseum.com/96v4/my2.html#1975
justiinhan tosta äskuupasta oli juttua...
löytyy tästä samasta osiosta, otsikko on Saab 96 V4 -> V6
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0
ei vissiinkään havaintoja suomessa olevista yksilöistä?
huomaattekos, siinä engelsmannien(?) tekstissä oli muuten väärin-ymmärryksen mahdollisuus -
"A special model fitted with a 1700 V4 engine, alloy wheels, tachometer and leather steering wheel appeared on the Swedish market in August 1975 with the model year designation 1975B."
kun sitä "S" -kirjainta ei tuossa mainita, niin helposti tuon lukee vähän hulimattomasti ja käsittää jotta tuota 1,7:aa väitetään 1975B-malliksi. piti minunkin vilkaista sanastosta, josta selvisi:
nimeäminen ~ of sth as sth jnk nimeäminen jksk
eli äSsää myytiin ruotsissa se pieni (25kpl) sarja samanaikaisesti kun 1975B tuli markkinoille, siis loppuvuodesta 1975. näin päättelin.
p.s. Saabistista skannattu V6-asennusohje löytyy sivun
http://koti.mbnet.fi/saab9596/
3. pikalinkistä.
terv. jt
löytyy tästä samasta osiosta, otsikko on Saab 96 V4 -> V6
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0
ei vissiinkään havaintoja suomessa olevista yksilöistä?
huomaattekos, siinä engelsmannien(?) tekstissä oli muuten väärin-ymmärryksen mahdollisuus -
"A special model fitted with a 1700 V4 engine, alloy wheels, tachometer and leather steering wheel appeared on the Swedish market in August 1975 with the model year designation 1975B."
kun sitä "S" -kirjainta ei tuossa mainita, niin helposti tuon lukee vähän hulimattomasti ja käsittää jotta tuota 1,7:aa väitetään 1975B-malliksi. piti minunkin vilkaista sanastosta, josta selvisi:
nimeäminen ~ of sth as sth jnk nimeäminen jksk
eli äSsää myytiin ruotsissa se pieni (25kpl) sarja samanaikaisesti kun 1975B tuli markkinoille, siis loppuvuodesta 1975. näin päättelin.
p.s. Saabistista skannattu V6-asennusohje löytyy sivun
http://koti.mbnet.fi/saab9596/
3. pikalinkistä.
terv. jt
Hieman itse elettyä historiatietoa. Vuonna 1973 työtoverillani kaivosteknikolla oli 1,7 litrainen jokseenkin uutena ostettu ysikutonen. Hän ajoi viikoittain väliä Lohja-Tampere eikälakannut kehumasta kuinka iloisesti kulkee ja vähällä bensalla. Saattoi tietenkin olla rakenneltu mutta ennenminkin uskoisin että oli tehtaan originaali.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
-
- "Hirsch"
- Viestit: 752
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Jos olen ymmärtänyt oikein kirjoittelua, niin katsastuksessa on ongelmaa saada viritettyä moottoria läpi Saab 96:ssa ? Kuinka nämä ralliautot on saatu läpi 1815 cm3 moottoreilla (145-175 hv) ? No Saab Sonett III:ssa vm -71 on ainakin alkuperäisesti 1,69 l moottori ja talven aikana on tarkoitus sitä hieman piristää 90 hv:n pintaan. Ja myöhemmin laittaa sinne 1850 cm3 moottori 2-portti kansilla.rr kirjoitti:Soittelin ex-omistajalle ja oranssi kuuppa oli kuulemma vakio -74 1,5. Tosin hän rakensi siihen 1,7 viilatun motin, jolla sai 200 km/h huiput. Sama kone oli myös seuraavassa met.vihr. -79:ssä. Laatikoita hajosi kesäaikaan noin kerran kuukaudessa. Talvella oli kiinni sitten lähes vakio 1,7 mylly.
Vaihdelaatikoiden hajoamista hieman ihmettelen, sillä itse ja muutama muu kaveri on ajanut jokkista Saabeilla vuodesta 1999 alkaen ja kertaakaan ei ole Saab 96:n välitetty vaihdelaatikko 100 %:lla kempin lukolla hajonnut sisältä. Muutama vetonivel on kyllä mennyt rikki, mutta niiden kunnosta kun ei koskaan tiedä. Itselläni oli nuorena poikana 1980-luvun puolessa välissä myös viritetty 96:n 1700 cm3 moottorilla (90-100 hv kaasareista riippuen) ja vakio kytkimellä ja kertaakaan ei mennyt vaihdelaatikko, kytkin tai vetari rikki vaikka kuinka sai auto kenkää kaupungilla. Saab 99 Turbo, Fiat Ritmo 105 TC ja Toyota Celica mm jäivät taakse, kun paikalta lähdettiin.
Eihän VIRITETYLLÄ moottorilla olekkaan mitään ongelmaa saada läpi! Saahan osia vaihtaa jne kuten mulla on kajakissa!
Vaan porukka haluaa saada V6:sia nokalle, joka ei onnistukkaan ihan ihan tuosta noin vaan. Tarvittaisiin siis paperit joista käy ilmi että Saabia on tehty sillä 90 heppaisella koneella + mitä eroa siinä oli muihin (ei mitään) esim alustassa, jarruissa jne. Sitten vaan muutoskatsastukseen, ja naps, leima paperiin.
Ja lisäähän löytyy http://finlex1.edita.fi/dynaweb/stp/stp ... 980779.sd)
Laatikoista sen verran, että kestäähän ne, mutta kaikenhan saa rikki jos oikein parhaansa yrittää... jopa sen ratakiskon pätkän
Vaan porukka haluaa saada V6:sia nokalle, joka ei onnistukkaan ihan ihan tuosta noin vaan. Tarvittaisiin siis paperit joista käy ilmi että Saabia on tehty sillä 90 heppaisella koneella + mitä eroa siinä oli muihin (ei mitään) esim alustassa, jarruissa jne. Sitten vaan muutoskatsastukseen, ja naps, leima paperiin.
Ja lisäähän löytyy http://finlex1.edita.fi/dynaweb/stp/stp ... 980779.sd)
Laatikoista sen verran, että kestäähän ne, mutta kaikenhan saa rikki jos oikein parhaansa yrittää... jopa sen ratakiskon pätkän
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Vapaastihengittävien autojen virittäminen on aika huoletonta, ainoat rajoitukset on että teho/painosuhde ei saa ylittää tiettyä rajaa ja että kantta vaihdettaessa / tilavuutta nostettaessa tehot lasketaan prosentteina tilavuutta vastaten jotenkin... en muista tarkkaanKeijoAnnikki kirjoitti:Jos olen ymmärtänyt oikein kirjoittelua, niin katsastuksessa on ongelmaa saada viritettyä moottoria läpi Saab 96:ssa ? Kuinka nämä ralliautot on saatu läpi 1815 cm3 moottoreilla (145-175 hv) ? No Saab Sonett III:ssa vm -71 on ainakin alkuperäisesti 1,69 l moottori ja talven aikana on tarkoitus sitä hieman piristää 90 hv:n pintaan. Ja myöhemmin laittaa sinne 1850 cm3 moottori 2-portti kansilla.
Se mitä tosiaan haetaan on että 1.5 koneesta 2.0 litraan (pienin V6) kasvattamisessa tilavuuden muutos menee yli 20%, jolloin tarvitsisi saada muutoslupa, sitä tuskin heltiää. Jos taas verrokkina käytetään 1.7 konetta niin ongelma poistuu.*
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
En ole myöskään saanut koskaan mistään laitteesta laatikkoa ajamalla rikki. Mutta tiedän eräänkin hepun, joka hajotti vakio 99:stä 3 vaihteistoa vuoden aikana Tosin hän olisi luultavasti rikkonut sen ratakiskonpätkän myösKeijoAnnikki kirjoitti:Vaihdelaatikoiden hajoamista hieman ihmettelen, sillä itse ja muutama muu kaveri on ajanut jokkista Saabeilla vuodesta 1999 alkaen ja kertaakaan ei ole Saab 96:n välitetty vaihdelaatikko 100 %:lla kempin lukolla hajonnut sisältä. Muutama vetonivel on kyllä mennyt rikki, mutta niiden kunnosta kun ei koskaan tiedä. Itselläni oli nuorena poikana 1980-luvun puolessa välissä myös viritetty 96:n 1700 cm3 moottorilla (90-100 hv kaasareista riippuen) ja vakio kytkimellä ja kertaakaan ei mennyt vaihdelaatikko, kytkin tai vetari rikki vaikka kuinka sai auto kenkää kaupungilla:
-
- "Hirsch"
- Viestit: 752
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Roger. Jos ongelmaa tulee V6:n kanssa, niin käyttäkää sitten Saab 96:n konetta 1.7:n kammella ja Opelin 95 mm:n männillä. Sehän tuotaa aavistuksen vajaat 1900 cm3. Kohtuullinen viritys ja kyllä vääntää. Ja varmasti on helpompi saada katsastuksesta läpi.qaw kirjoitti:Se mitä tosiaan haetaan on että 1.5 koneesta 2.0 litraan (pienin V6) kasvattamisessa tilavuuden muutos menee yli 20%, jolloin tarvitsisi saada muutoslupa, sitä tuskin heltiää. Jos taas verrokkina käytetään 1.7 konetta niin ongelma poistuu.*
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Mulla oli 95 suapissa fordin 2l V4, sillä sai kyllä muutaman vapaakytkimen ja yhden perän hajalle
Kone on viellä tallessa mutta menossa caprin keulille, siinä on vielä semmonen imukansi että saa laittaa 2x weberin dcoet.
(oli muuten aikoinaan kallis laittaa, maksoin silloin miekka/kilpi siitä jotain 1700mk)
Kone on viellä tallessa mutta menossa caprin keulille, siinä on vielä semmonen imukansi että saa laittaa 2x weberin dcoet.
(oli muuten aikoinaan kallis laittaa, maksoin silloin miekka/kilpi siitä jotain 1700mk)
Eihän vaan vahingossakaan olisi 95:n paperit ja runkonumerot tallessa? Täällä olisi ostajalintta go go kirjoitti:Mulla oli 95 suapissa fordin 2l V4, sillä sai kyllä muutaman vapaakytkimen ja yhden perän hajalle
Kone on viellä tallessa mutta menossa caprin keulille, siinä on vielä semmonen imukansi että saa laittaa 2x weberin dcoet.
(oli muuten aikoinaan kallis laittaa, maksoin silloin miekka/kilpi siitä jotain 1700mk)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74