SAAB 96 V4 1700 S ?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

lintta go go kirjoitti:Mulla oli 95 suapissa fordin 2l V4, sillä sai kyllä muutaman vapaakytkimen ja yhden perän hajalle :D
Kone on viellä tallessa mutta menossa caprin keulille, siinä on vielä semmonen imukansi että saa laittaa 2x weberin dcoet.
(oli muuten aikoinaan kallis laittaa, maksoin silloin miekka/kilpi siitä jotain 1700mk)
Me ollaan etsitty tuota salaperäistä 2.0 l V4:sta ja ei ole sitä koskaan löytynyt. Etsittiin vinkistä bensa-transitin ja Cephyrin V4-moottoria. Yksikään löytämämme moottori ei ole ollut sellainen, että sitä olisi voinut Saabin vaihdelaatikkoon kiinnittää. Onko lisää tietoa olemassa, sillä kiinnostaisi edelleen.

Ja edelleen hämmästelen myös tuota vaihdelaatikon heikkoutta. Mulla on tallissa sekä Kellosalon Jarkon (jokkispuolen tuntevat saattavat tietää paremmin isä Tuomon Toholammilta) että Virtasen Kaitsun 2-porttiset V4 moottorit, josta lähtee n 140-150 hv yhdellä Dellortto 48:lla (tasapainoakseli ja laturi puuttuu, vesipumppu ja flekti toimii sähköllä). Paljon on lähtöjä takana ja aina auto ruopii lähdössä molemmilla tassuilla asfaltilla pitkiä matkoja 185/65 renkailla ja välitetyllä laatikolla (pirun pitkä ykkönen ja kakkonen - kolmosella kierrokset ei nimeksikään tipahda). Ei ole vaihdelaatikot hajonneet.
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

qaw kirjoitti:Eihän vaan vahingossakaan olisi 95:n paperit ja runkonumerot tallessa? Täällä olisi ostaja :)
Äh. Luin huonosti. Ei V4 papereita tarvitse :)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

KeijoAnnikki kirjoitti:Me ollaan etsitty tuota salaperäistä 2.0 l V4:sta ja ei ole sitä koskaan löytynyt. Etsittiin vinkistä bensa-transitin ja Cephyrin V4-moottoria. Yksikään löytämämme moottori ei ole ollut sellainen, että sitä olisi voinut Saabin vaihdelaatikkoon kiinnittää. Onko lisää tietoa olemassa, sillä kiinnostaisi edelleen.
Engelsmannit teki sitä omaa 2,0 V4:sta, mutta se tosiaan ei sovi saabiin. On se muutenkin hieman erinäköinen ja -mallinen kuin sakujen V4.

Muistelen, että joskus olisi erikseen saabin tai jonkun muun toimesta muutettu kisakäyttöön 1,7 -> 2,0. Ei poraamalla, vaan nimenomaan pitemmällä iskulla.
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2205
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

KeijoAnnikki kirjoitti:
qaw kirjoitti:käyttäkää sitten Saab 96:n konetta 1.7:n kammella ja Opelin 95 mm:n männillä. Sehän tuotaa aavistuksen vajaat 1900 cm3. Kohtuullinen viritys ja kyllä vääntää. Ja varmasti on helpompi saada katsastuksesta läpi.

V4-väännöstä voin kertoa sen verran, että lievästi viilattu 1,8 vakiokaasarilla vääntää vielä 3:lla sylinterillä (venttiilivika), 3-vaihteella ja 30 km/h vauhdilla 1400 kg (telitraileri + kuuppa) koukussa Sotkamon jyrkimpien vaarojen yli. ei tarvinnu kakkosta heittää pesään...

"tämmä tarrrina on tosi"

terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

rr kirjoitti:
KeijoAnnikki kirjoitti:Me ollaan etsitty tuota salaperäistä 2.0 l V4:sta ja ei ole sitä koskaan löytynyt. Etsittiin vinkistä bensa-transitin ja Cephyrin V4-moottoria. Yksikään löytämämme moottori ei ole ollut sellainen, että sitä olisi voinut Saabin vaihdelaatikkoon kiinnittää. Onko lisää tietoa olemassa, sillä kiinnostaisi edelleen.
Engelsmannit teki sitä omaa 2,0 V4:sta, mutta se tosiaan ei sovi saabiin. On se muutenkin hieman erinäköinen ja -mallinen kuin sakujen V4.
Tähän jatkoksi joskus jostain syystä sfnetistä talteenottamani viesti:

"Kerrataan taas :) Cologne-V-koneet joitakin aivan varhaisimpia
lukuunottamatta olivat (1.3?) 1.5 ja 1.7 V4, sekä 2.0, 2.3, 2.6, 2.8 V6 ja
modernisoidut 2.4, 2.9 ja 4.0, joissa on ketjuvetoinen nokka, venttiilit
"vuorotellen" ja kolme pakoaukkoa per kansi muun muassa.
Useat osat ovat vaihtokelpoisia, kuten koko koneetkin, joten eikö kukaan
vieläkään ole rakentanut Kajakkikaksikkoa neljän litran kuutosella? ;)

2.0 V4 ja 2.5&3.0 V6 ovat Essex:ejä, joka on aivan eri kone.
...................................................
Heikki Salovaara / hezekiel@cc.tut.fi "

Tästä voitanee päätellä, että 2,0 V4 kajakissa vaatii jotain muuta, kuin tehdastekoista konetta.
Viltzu
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ti Joulu 23, 2003 23:42
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Viltzu »

Kaverilla tai sen isä papalla on kiva punanen 96 V4 Super RALLY 170hp tehtaan viritys tais olla jotain vm 1976-1978 kaiketi 1.8 koneella, sillä kans pariin kertaan käyty cityllä pyörähtääs ja senkun moni teinixi huomannut et pari tälläistä nuorempaa heppua ajelee tollasella sämpylällä ni heti ne puskee siihe vierelle bröystäilee no sit ei muutaku vähä asennetta ja valoihi ja tyhjäkäynti säädöstä ralli asento päälle ni joha meinaa heti siin tilas lähtee toinene osapuoli karkuu ku alkaa olee kunnollisemmat äänet, sillä ollaa monet päät käännetty ja yöllä cityä herätelty :wink:
9-5 Aero -00 Wagon
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Onkos noita olemassa enemmänkin ?

Alkoi kiinnostaa...

170hp kuupassa 8)
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

saabracing kirjoitti:Onkos noita olemassa enemmänkin ?

Alkoi kiinnostaa... 170hp kuupassa 8)
Todennäköisesti maukas legenda, sillä perimätiedon mukaan tuo 170 hv Saab V4:stä irtosi vain tehtaan ruiskukoneesta ja ruisku Saab 96 ei ollut mitenkään yleinen rallissa. Tuplilla varustetusta ilmoitettiin irtoavan 145 hv. No se oli sitä tekniikkaa silloin -70 luvun lopulla, joten ehkäpä nyky tietotaidolla tuo 170 heppaa saattaisi irrota myös 95 mm:n männillä (n 1900 cm3), isoilla kaasareilla (Weber / Dellortto 48:lla), sähköisellä bensapumpulla, nykyaikaisella nokka-akselilla ja kärjettömällä sytytyksellä. :twisted:
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Nämä tehojutut on aina hauskaa luettavaa. Esson Baarissa ne nimittäin aina tuppaa vähän muuttumaan. :lol:

Noihin tehoihin en ota kantaa sen enempää, mutta onhan tuo moottorikonstruktio aika kamala verrattuna moneen muuhun.
Mitä nyt Jenkit väittää aina kaikenlaista, mutta joillain siellä voikin olla perää sillä esim eräillä puristuksetkin on jo yli 15:1!!!!! Ei enää liiku "ihan tavallisella" pumppubensalla, tai ainakaan kovin kauaa :twisted:

Leinon Kari ottanee kantaa asiaan jos kävi kajakillaan penkissä silloin kun se oli vielä V4. Itse olen käynyt: vajaat 140hv.

Mutta ihan by the way olenkin aina miettinyt että miten kultaisella 70-luvulla ruiskun ja kaasarin ilmoitetut tehoerot olivat noin isot? Oliko esim jossain imusarjassa muka NIIN paljon eroa, vaiko kuumottiko tehtaan väki vaan kanssakilpailjoita, vai saiko kuskit mielenrauhan kun oli vähän enemmän taakia pellin alla, vai oliko koneet todellisuudessa jotain yli 2,0:sia erikoismotteja, vai oliko joku tehnyt jo sillon billet-kansia :wink: ........

Ja alkuperäiseen asiaan liittyen eipä ole Ruotsista kuulunut mitään kyselyyni liittyvää, toivottavasti vuoden 2004 puolella kuuluu. On se kumma kun muilla merkeillä nämä hommat pelaa, eli ei mua kyllä harmita paskan vertaa että tilasin uuden.....VOLVON!
...no joo...
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Joo noi tehot on aina aika kiistan alainen juttu kaikki ilmoittavat ne eri tavalla ja aina niista tahtoo se isoin luku jäädä eloon vaikkei se aina olisi se oikea luku. Nuo tehtaan 70 luvun teholukemat on todella ihmeelliset ja myös tuo 170 heppaa v4 tuntuu aika suurelta koska moottori on kuitenkin suhteellisen rajoitteinen kun on tuo v lohko sun muuta, no ei voi väittää kun ei ole dokumentteja mistä katsoa.
Tosin tasapaino akselin poisto tuo aika kivasti paukkuja kun on yks osa vähemmän pyörimässä.
Minusta sellainen heppu kuka ilmoittaa puristus suhteeksi 15:1 saa mennä koulun penkille uudelleen koska jotain on pahasti pielessä.
Tuntuu tänä päivänä mahdottomilta lukemilta nuokin kun vedetään starletin tikku moottoreista yli 200 heppaa pyörältä tosin se oli pakko uskoa kun seisoin Veijalaisen penkissä vieressä.
Tosin sekään moottori ei kovin kauan elänyt ja hintaa on aika reilusti.... 8O
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Kapaleino kirjoitti:Tosin tasapaino akselin poisto tuo aika kivasti paukkuja kun on yks osa vähemmän pyörimässä.8O
Jokkiskäytössä V4:ssa on yleisesti tuo tasapainokaseli + laturi poistettu + vesipumppu ja flekti toimii puhtaasti akkusähköllä. Mulla oli viimekaudella kahdessa kisassa Kellosalon tekemä viimeinen vee-nelkku 95 mm männillä + evo mallin 2-porttisilla kansilla + yhdellä 48 mm Dellorttolla + sähköpumpulla. Koneesta luvattiin moottoritehona ainakin 140 hv. Todella hieno kone, jonka kriittiset osat on siirtynyt varastoon odottamaan parempia päiviä eli jotakin toista projektia eli vaikka tallissa talvehtivaa Sonett III:sta. Ei viitsi ottaa riskiä että menisi kisa-auton mukana. Ensi kaudella jatketaan vanhemmalla V4:lla.
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Kapaleino kirjoitti: tosin se oli pakko uskoa kun seisoin Veijalaisen penkissä vieressä.
Tosin sekään moottori ei kovin kauan elänyt ja hintaa on aika reilusti.... 8O
Ja Veijalaisen penkkihän on tunnetusti sellanen, että ei ainakaan yläkanttiin näytä kuten jotkut penkit Suomessa... ja kaveri vielä osaa asiansa hienosti, kaikki eivät osaa. Sillä eräisiin paikkoihin en autoa vie kun olen nähnyt herrojen "ammattitaidon" ja vielä summan jota siitä pitäisi maksaa :cry:

Kyllä varsinkin Starleteista ottavat älyttömiä lukuja koneen kokoon nähden, ei voi kuin ihmetellä. Mutta tosiaan se koneen ikä on tietty aika lyhyt.

Nooh mä meen taas Veijalaiselle vierailulle kummallakin Saabilla ensi suvena niin saadaan taas mustaa valkoiselle mitä sieltä irtoo. Eikä tarvii mitään mutua puhua.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

kallejh kirjoitti:
Kapaleino kirjoitti: tosin se oli pakko uskoa kun seisoin Veijalaisen penkissä vieressä.
Tosin sekään moottori ei kovin kauan elänyt ja hintaa on aika reilusti.... 8O
Ja Veijalaisen penkkihän on tunnetusti sellanen, että ei ainakaan yläkanttiin näytä kuten jotkut penkit Suomessa... ja kaveri vielä osaa asiansa hienosti, kaikki eivät osaa. Sillä eräisiin paikkoihin en autoa vie kun olen nähnyt herrojen "ammattitaidon" ja vielä summan jota siitä pitäisi maksaa :cry:
Missäs päin Suomea tämä Veijalainen toimii ja onko kaverilla firma vai tekeekö näitä hommia vain harrastuksekseen kaveriporukalle. Penkityksellä saisi kaikki tehot käyttöön ja säästyy usein euroja kun ei kone käy laihalla. Virtasen Jani kertoi taanoin, että yllättävän paljon sieltä saattaa löytyä verrattuna "korvakuuloon". Tuo oma ex-Kellosalo todennäköisesti on riittävästi penkitetty, koska tekijä itse on koulut käynyt kilpa-autoasentaja ja toimii mekatsuna Schroderuksen tallissa. :wink:
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Veijalainen toimii Hollolassa. On ihan alan firma.
P & J POWER OY
KIVIMYLLÄRINTIE 20 B
15880 HOLLOLA
Puh. 0407554422.

Juu, korvakuulo ei paljoa kerro. On me käyty "säädöissä" olevalla F-ryhmän 1600 Kent Escortilla jossa eka veto antoi PYÖRÄLTÄ karvan alle 100hv. Lopputulos 133hv, eli ei mennyt taaskaan raha hukkaan.
Halpa mies ja hoitaa hommansa tunnollisesti aina valmiiksi asti (toisin kuin eräät).
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Viltzu
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ti Joulu 23, 2003 23:42
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Viltzu »

Julmetun kovat puristukset siinä ainakin on mut mikään ruisku se ralli kuuppa ei ole, sanoi että joku saabin ralliversio ja et kovinkaa montaa niit ei oo, paras vielä ku se sen joltaki "humalaiselta" sen sai tupakka askia vastaan joskus -80 luvun lopussa eikä sitä sitten myynyt tuossa vähäänkään aikaan sitten vaikka olis yli 50 000 mummon markkaa siitä saanut. mittarissa VASTA nyt jotai 40 000+ km et kyllä itekkin pitäisin kiinni tollasest, Silti antaa meidän aina välillä käydä sillä ajelemassa :? Nyt ois tarkotuksena kerätä siitä jonkinlaista kuva/video materiaalia nettin kunhan saan oman saba sivun valmiiksi.
9-5 Aero -00 Wagon
Vastaa Viestiin