Kajakin kytkinongelma
Kajakin kytkinongelma
Moi! Kuupani kärsii seuraavanlaisesta viasta: Kun kone on kylmänä, auto toimii normaalisti. Vähän aikaa lämmettyään kytkin alkaa luistaa hieman. Kun kone lämpenee enemmän, kytkin alkaa luistaa hervottomasti. Kuitenkin kun pitemmän aikaa ajelee, tuntuu kuin kytkimen pito taas hieman paranisi, ei kuitenkaan aivan kylmän koneen loistoon . Olen koettanut säätää siitä ruuvista, mutta ei tunnu auttavan. Ajattelinkin että onko levy vaan yksinkertaisesti loppu vai voisiko olla mahdollista, että joku paikka vuotaa jotain nestettä kytkimen päälle ja aiheuttaa luiston? Kylmällä koneella kytkin ei luista oikeastaan ollenkaan millään vaihteella.
Mistä muuten kannattaa ostaa kytkimen uudet palikat? Motonetissä ainakin näytti olevan, miten lie Bilteman laita? Vai onko jotain muita hyviä ehdotuksia?
Mistä muuten kannattaa ostaa kytkimen uudet palikat? Motonetissä ainakin näytti olevan, miten lie Bilteman laita? Vai onko jotain muita hyviä ehdotuksia?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 749
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
kytkinkikka
kuulemma sosa-solaa on joskus kytkimeen kaadettu. peppis-kolakin saattaa käydä, eikä sitten mitään laittia. kytkinkopan yläpäässä on ritilä kiinni kahdella ruuvilla. toinen ruuvi irti, toinen löysälle ja ritilä sivuun. eiku sinne vaan lurautellaan. toimii jos toimii, mutta ei paljon maksa kokeilla eikä isoa vahinkoa tule. kikka perustuu ilmeisesti aineen tahmaisuuteen?
tulis mieleen että terva toimis samalla periaatteella, ja sopis paremmin suomessa valmistettuun autoon
mulla on valokopio jostain vanhasta autolehdestä, jossa kesken rallin S.Lampisen ysikuutosen kytkimeen oli kaadettu Vimiä. sehän oli siihen aikaan tylyintä puhdistusJAUHEtta mitä kaupan hyllystä löytyi. tämä kikka perustui ilmeisesti kitkan lisäämiseen puhdistumisen kautta?
tämä nyt ei välttämättä ollut "hyvä ehdotus", mutta ainakin hyvä tekosyy ostaa kolajuomaa...
terv. jt, paikallinen saappivelho
tulis mieleen että terva toimis samalla periaatteella, ja sopis paremmin suomessa valmistettuun autoon
mulla on valokopio jostain vanhasta autolehdestä, jossa kesken rallin S.Lampisen ysikuutosen kytkimeen oli kaadettu Vimiä. sehän oli siihen aikaan tylyintä puhdistusJAUHEtta mitä kaupan hyllystä löytyi. tämä kikka perustui ilmeisesti kitkan lisäämiseen puhdistumisen kautta?
tämä nyt ei välttämättä ollut "hyvä ehdotus", mutta ainakin hyvä tekosyy ostaa kolajuomaa...
terv. jt, paikallinen saappivelho
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 9000 CS '97 *
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 9000 CS '97 *
Kytkin alkoi toimia!
Tuosta kokis-vinkistä tuli mieleen kaverin Tipparellun kytkimen kunnostus jokunen vuosi sitten. Hän kuuli samantapaisen vinkin kuten edellä, mutta vaihtoehtoina olivat cokis ja etikka. Hän sai kytkimen toimimaan etikalla ja päätin itsekin kokeilla samaa. No, raottelin tänään sitä ritilää ja ruikin n. desin etikkaa sinne kytkimeen ja ainakin koeajolla kytkin tuntui pitävän ihan mallikkaasti Saapa nähdä onko tuosta pysyvä apu...
Luulisin tosiaan tuon etikan/Vimin/tms. perustuvan seuraavaan: Kytkinpinnoille on päässyt pinttymään jotain baakelssia => Etikka liuottaa/pesee sen pois. Cokis voi olla sitten parempi hätäkeino täysin finaalissa olevan kytkimen elvytykseen.
Saapa tosiaan nähdä, onko tuosta etikasta pidempiaikaista apua. Kaverin Rellussa se kuitenkin toimi ihan hyvin.
Onkohan Saabin moottorissa mitään mahdollista vuotokohtaa josta pääsisi öljyä tai jäähdytysnestettä kytkinlevylle? Jos kytkin alkaa luistaa taas, voisi vika löytyä ehkä jostain vuodostakin?
Luulisin tosiaan tuon etikan/Vimin/tms. perustuvan seuraavaan: Kytkinpinnoille on päässyt pinttymään jotain baakelssia => Etikka liuottaa/pesee sen pois. Cokis voi olla sitten parempi hätäkeino täysin finaalissa olevan kytkimen elvytykseen.
Saapa tosiaan nähdä, onko tuosta etikasta pidempiaikaista apua. Kaverin Rellussa se kuitenkin toimi ihan hyvin.
Onkohan Saabin moottorissa mitään mahdollista vuotokohtaa josta pääsisi öljyä tai jäähdytysnestettä kytkinlevylle? Jos kytkin alkaa luistaa taas, voisi vika löytyä ehkä jostain vuodostakin?
se tyyppi jolta mä ostin mun saabin, sano et siinä mun saabissa on päässy jostain öljyä kytkin levylle, nii et sen kuulemma sais pitämään jos vain puhistais levyn, mutta se on aika iso homma nii ei oikeen jaksais..
no ehkä sit keväällä kun lumet on sulanu vois alkaa tuota konetta irrotteleen. muuten, onko saabin koneen irrottaminen isoki projekti??
nimittäin en oo ikinä autosta konetta irrottanu, eikä kovin moni muukaan 14 vuotias saabin konetta oo irrottanu. mopon koneita taas on tullu purettua kymmeniä, ja muitakin moottoreita... mutta kyllä se taitaa olla vähän isompi projekti irrottaa saabin 1.5l kone, kun joku mopon 50cc sirittäjä.
no ehkä sit keväällä kun lumet on sulanu vois alkaa tuota konetta irrotteleen. muuten, onko saabin koneen irrottaminen isoki projekti??
nimittäin en oo ikinä autosta konetta irrottanu, eikä kovin moni muukaan 14 vuotias saabin konetta oo irrottanu. mopon koneita taas on tullu purettua kymmeniä, ja muitakin moottoreita... mutta kyllä se taitaa olla vähän isompi projekti irrottaa saabin 1.5l kone, kun joku mopon 50cc sirittäjä.
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
Kyllä ne penskatikin koneita vaihtelee...
Älä pelkää, et oo ainoo nuori joka on Saabin konetta ottanu irti. Itse sain omaksi 9-kesäisenä isipapan -78 vuoden kuurankyttyrän jolla sitten ajeltiin komeesti monta vuotta pelloilla ja hiekkateillä kunnes fiiberit leipo juuri 14-vuotis synttäreitten alla.
Eipä siinä mitään. Isi sanoi: oma on autos - korjaa itse.
Käytyäni fillarikyydillä paikkallisten Saab-gurujen juttusilla päätin ryhtyä toimeen. Kyllä siihen kaksi kesää meni, kunnes oli kone irti, uusi löytyny ja paikallaan. Mutta kyllä hymyilytti. Kyllähän isi vähän neuvoi mitä piti tehdä mutta oli se silloin kova juttu.
Nyt vain naurattaa kun kyseinen toimenpide kestää nykyisin yhden päivän.
Eipä siinä mitään. Isi sanoi: oma on autos - korjaa itse.
Käytyäni fillarikyydillä paikkallisten Saab-gurujen juttusilla päätin ryhtyä toimeen. Kyllä siihen kaksi kesää meni, kunnes oli kone irti, uusi löytyny ja paikallaan. Mutta kyllä hymyilytti. Kyllähän isi vähän neuvoi mitä piti tehdä mutta oli se silloin kova juttu.
Nyt vain naurattaa kun kyseinen toimenpide kestää nykyisin yhden päivän.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Saab 96 V4 Super RS 1979
Eikös siellä ole koneen takapäässäkin yksi stefa kampiakselilla, joka voi vuotaa kytkimeen saakka?
Joskus olen tietämättömyyttäni irroittanut pelkän koneenkin, mutta helpompi ottaa koko paketti kerralla irti. Tuossa ois jonkinlainen ohje koneen irrotukseen, kunhan ehdin voisin siihen laittaa pari kuvaakin.
http://www.kotinet.com/eetu.pajala/saab/kone.htm
Se tosiaan harjoittelulla lähtee tosi kivuttomasti.
Joskus olen tietämättömyyttäni irroittanut pelkän koneenkin, mutta helpompi ottaa koko paketti kerralla irti. Tuossa ois jonkinlainen ohje koneen irrotukseen, kunhan ehdin voisin siihen laittaa pari kuvaakin.
http://www.kotinet.com/eetu.pajala/saab/kone.htm
Se tosiaan harjoittelulla lähtee tosi kivuttomasti.
Eetu Pajala #1516
eetu.pajala attantatta kotinet.com
eetu.pajala attantatta kotinet.com