Kajakin kytkinongelma

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
reisumies
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: La Joulu 06, 2003 13:16
Paikkakunta: Kuopio

Kajakin kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja reisumies »

Moi! Kuupani kärsii seuraavanlaisesta viasta: Kun kone on kylmänä, auto toimii normaalisti. Vähän aikaa lämmettyään kytkin alkaa luistaa hieman. Kun kone lämpenee enemmän, kytkin alkaa luistaa hervottomasti. Kuitenkin kun pitemmän aikaa ajelee, tuntuu kuin kytkimen pito taas hieman paranisi, ei kuitenkaan aivan kylmän koneen loistoon :) . Olen koettanut säätää siitä ruuvista, mutta ei tunnu auttavan. Ajattelinkin että onko levy vaan yksinkertaisesti loppu vai voisiko olla mahdollista, että joku paikka vuotaa jotain nestettä kytkimen päälle ja aiheuttaa luiston? Kylmällä koneella kytkin ei luista oikeastaan ollenkaan millään vaihteella.
Mistä muuten kannattaa ostaa kytkimen uudet palikat? Motonetissä ainakin näytti olevan, miten lie Bilteman laita? Vai onko jotain muita hyviä ehdotuksia?
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Juuri eilen hain Matkahuollosta Motonetin tilaukseni. Yksi tilaamani osa oli 96:n kytkinpaketti ja sieltä tuli Sachin kytkin setti eli laadukasta tavaraa tarjoavat sieltä.
I_K_E_H
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Joulu 11, 2003 09:40
Paikkakunta: muhos\oulu

Viesti Kirjoittaja I_K_E_H »

no mulla on sellanen ongelma et kytkin luistaa koko ajan niin paljon että ei pysty ajamaan, kun ei liiku vaikka löysää kytkimen :P

no on siinä 1 hyvä puoli; voi startata vaihe päällä!!!!!!! :D
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

kytkinkikka

Viesti Kirjoittaja jt »

kuulemma sosa-solaa on joskus kytkimeen kaadettu. peppis-kolakin saattaa käydä, eikä sitten mitään laittia. kytkinkopan yläpäässä on ritilä kiinni kahdella ruuvilla. toinen ruuvi irti, toinen löysälle ja ritilä sivuun. eiku sinne vaan lurautellaan. toimii jos toimii, mutta ei paljon maksa kokeilla eikä isoa vahinkoa tule. kikka perustuu ilmeisesti aineen tahmaisuuteen?

tulis mieleen että terva toimis samalla periaatteella, ja sopis paremmin suomessa valmistettuun autoon :)

mulla on valokopio jostain vanhasta autolehdestä, jossa kesken rallin S.Lampisen ysikuutosen kytkimeen oli kaadettu Vimiä. sehän oli siihen aikaan tylyintä puhdistusJAUHEtta mitä kaupan hyllystä löytyi. tämä kikka perustui ilmeisesti kitkan lisäämiseen puhdistumisen kautta?

tämä nyt ei välttämättä ollut "hyvä ehdotus", mutta ainakin hyvä tekosyy ostaa kolajuomaa... :)


terv. jt, paikallinen saappivelho
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 9000 CS '97 *
reisumies
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: La Joulu 06, 2003 13:16
Paikkakunta: Kuopio

Kytkin alkoi toimia!

Viesti Kirjoittaja reisumies »

Tuosta kokis-vinkistä tuli mieleen kaverin Tipparellun kytkimen kunnostus jokunen vuosi sitten. Hän kuuli samantapaisen vinkin kuten edellä, mutta vaihtoehtoina olivat cokis ja etikka. Hän sai kytkimen toimimaan etikalla ja päätin itsekin kokeilla samaa. No, raottelin tänään sitä ritilää ja ruikin n. desin etikkaa sinne kytkimeen ja ainakin koeajolla kytkin tuntui pitävän ihan mallikkaasti :D Saapa nähdä onko tuosta pysyvä apu...
Luulisin tosiaan tuon etikan/Vimin/tms. perustuvan seuraavaan: Kytkinpinnoille on päässyt pinttymään jotain baakelssia => Etikka liuottaa/pesee sen pois. Cokis voi olla sitten parempi hätäkeino täysin finaalissa olevan kytkimen elvytykseen.
Saapa tosiaan nähdä, onko tuosta etikasta pidempiaikaista apua. Kaverin Rellussa se kuitenkin toimi ihan hyvin.
Onkohan Saabin moottorissa mitään mahdollista vuotokohtaa josta pääsisi öljyä tai jäähdytysnestettä kytkinlevylle? Jos kytkin alkaa luistaa taas, voisi vika löytyä ehkä jostain vuodostakin?
I_K_E_H
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Joulu 11, 2003 09:40
Paikkakunta: muhos\oulu

Viesti Kirjoittaja I_K_E_H »

se tyyppi jolta mä ostin mun saabin, sano et siinä mun saabissa on päässy jostain öljyä kytkin levylle, nii et sen kuulemma sais pitämään jos vain puhistais levyn, mutta se on aika iso homma nii ei oikeen jaksais.. :x

no ehkä sit keväällä kun lumet on sulanu vois alkaa tuota konetta irrotteleen. muuten, onko saabin koneen irrottaminen isoki projekti??
nimittäin en oo ikinä autosta konetta irrottanu, eikä kovin moni muukaan 14 vuotias saabin konetta oo irrottanu. :roll: mopon koneita taas on tullu purettua kymmeniä, ja muitakin moottoreita... mutta kyllä se taitaa olla vähän isompi projekti irrottaa saabin 1.5l kone, kun joku mopon 50cc sirittäjä. :lol:
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Kyllä ne penskatikin koneita vaihtelee...

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Älä pelkää, et oo ainoo nuori joka on Saabin konetta ottanu irti. Itse sain omaksi 9-kesäisenä isipapan -78 vuoden kuurankyttyrän jolla sitten ajeltiin komeesti monta vuotta pelloilla ja hiekkateillä kunnes fiiberit leipo juuri 14-vuotis synttäreitten alla.

Eipä siinä mitään. Isi sanoi: oma on autos - korjaa itse.

Käytyäni fillarikyydillä paikkallisten Saab-gurujen juttusilla päätin ryhtyä toimeen. Kyllä siihen kaksi kesää meni, kunnes oli kone irti, uusi löytyny ja paikallaan. Mutta kyllä hymyilytti. Kyllähän isi vähän neuvoi mitä piti tehdä mutta oli se silloin kova juttu.

Nyt vain naurattaa kun kyseinen toimenpide kestää nykyisin yhden päivän.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
normaali
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 20:47
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja normaali »

Eikös siellä ole koneen takapäässäkin yksi stefa kampiakselilla, joka voi vuotaa kytkimeen saakka?

Joskus olen tietämättömyyttäni irroittanut pelkän koneenkin, mutta helpompi ottaa koko paketti kerralla irti. Tuossa ois jonkinlainen ohje koneen irrotukseen, kunhan ehdin voisin siihen laittaa pari kuvaakin.
http://www.kotinet.com/eetu.pajala/saab/kone.htm

Se tosiaan harjoittelulla lähtee tosi kivuttomasti.
Eetu Pajala #1516
eetu.pajala attantatta kotinet.com
I_K_E_H
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Joulu 11, 2003 09:40
Paikkakunta: muhos\oulu

Viesti Kirjoittaja I_K_E_H »

elikkäs kannattaa nostaa kone JA vaiheloota samassa nipussa pois?!?
voikos saabin vaihelootaa ottaa irti alhaaltapäin ilman että konetta irrottaa??? :?
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
Vastaa Viestiin