kuuppa tärisee

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
tuuttana
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 10:53
Paikkakunta: suomussalmi

kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja tuuttana » Ma Heinä 04, 2005 10:32

Ei taida olla tänä kesänä kuupan kanssa tuuria! Nyt kun sain laitettua uudet jarrulevyt ja uudet suojakumit ni uusia vikoja ilmaantuu... Eli kuuppa ottaa hirveän tärinän kiihdyttäessä sekä ajettaessa tavallisesti. Mitään kolinaa ei kuulu nivelistä ja renkaat on tasapainotettu uudestaa eikä auta. Oisko laittamani "uudet" vetonivelet ollu pask...t,vai oisko sisemmät neulakupit huonona! :twisted:

Avatar
eltzi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 23:42
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja eltzi » Ma Heinä 04, 2005 16:03

mulla täristi joskus ainaki sen takia kun oli jääny pois laatikon ja moottorin yhdistäviä pultteja,eli olisko sulla ne vaikka päässy löystymään tai jotain..?
Eltzi #1888 p.040-7416902
Saab 96 V4 SUPER -78
Saab 9-5 Aero -00

Avatar
Saippualaatikko
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Pe Kesä 03, 2005 11:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Saippualaatikko » Ma Heinä 04, 2005 16:33

Törkeästi ängen oman kysymykseni tähän topiciin. Oma kuuppani alkoi täristä ja kolista kun kyydissä oli itseni lisäksi neljä henkeä nopeutta semmoiset 70 km/h. Muuten ei ole täristänyt. Voisiko syynä olla tämä pahamaineinen tasapainoakselin laakeri ja onko tätä mahdollista tarkistaa kun kone on paikallaan?

kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1093
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape » Ma Heinä 04, 2005 16:48

Pari vihjettä:
Omani on joskus täristänyt kun sisemmän nivelen neulalaakerikupista on päässyt häviämään (putoamaan asennuksen yhteydessä) muutamia neuloja, siellä niitä ui vaseliinissa, mutta niitä pitää olla tiukasti kylki kyljessä täysi määrä.
Tasapainoakselin laakerivaurion pitäisi kyllä kuulua ja tuntua paikalla tyhjäkäyntiä käyvää moottoria kuunnellessa ja tunnustellessa, sen verran iso vika se on.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima

Avatar
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental » Ma Heinä 04, 2005 18:42

Montakos neulaa siellä muuten kuuluisi olla.. meillä niitä kans tipahteli asennuksessa.. saatiin kuitenkin molempiin 25 kpl..
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001

Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 785
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko_H » Ma Heinä 04, 2005 18:49

Lakkas kajakista tärinät ,kun vaihdoin sisemmät vetarit. Vanhoissa maljoissa olikin aikamoiset kuopat.
Muistaakseni niitä neuloja on se 25. Itsekin jouduin kaivamaan niitä rasvan seasta.

Avatar
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3772
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 » Ti Heinä 05, 2005 08:58

Jos kuuppa täristää kun kiihdytetään kannattaa tarkistaa moottorin kiinnityskorvakkeiden kiinnitys. Mulla oli sama oire kun pultit oli lohkon kyljestä löysällä....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 9-3 Sc 2008 BioPower / Saab 900 2.1 3D 1992
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Avatar
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja Saabinsti » Ke Elo 07, 2013 20:00

Palautan vanhan aiheen, kun on sopiva.

Eli omassa kuupassa vastaava oire. Täristää vedättäessä. Tai oikeastaan ravistaa.

Tuntuu, että koko auto heiluu sivusuunnassa(soitin mm. hyppii vimmalla ees taas).
Oire vaivannut monta kesää. Pahin kohta on 2-vaihde. Kaasu pohjaan kiihdytyksessä huomaa parhaiten----->>>Pitkään vetää oikein tasaisesti, sitten vasta loppu kierroksilla aivan mahdoton vatkaus. 4-vaihteella 80km/h ei juurikaan huomaa, mutta kun ajaa 100km/h niin ravistus rupeaa ärsyttämään ylämäissä. Ja oire siis kasvaa sitä mukaa, kun vetoa lisääntyy(mäki kasvaa).

Pitkään olen jaksanut, mutta nyt kyllästyttää.

-Maljat vaihdettu puolelta toiselle tänään (ehkä pieni vaikutus täristykseen, tai sitten ei. Oli todella pienet kuopat, juuri huomasi sormella tunnustaessa. Toisella puolella tripodin vastinpintaa oli vain pieni jälki, mutta ei sormella tuntenut kuopaksi)

-Voisiko neulalaakerit olla loppu? Tunnustelin ne kyllä sormella ja klappia ei tuntunut.

-Öljyn seassa ei ole tullut mitään epämääräistä ja näyttivät nykin puhtaalta, kun käytin pois ja kippasin takaisin(ajettu 5000km) Magneetissa tottakai hitunen metallia ollut aina.

VOISIKO NÄILLÄ OLLA JOKU YHTEYS
-Lisäksi pidempään vaivannut kytkimen ravistus liikkeellelähtiessä, hävisi kerran etikalla joksikin aikaa, eli voisi sen kuvitella johtuvan kytkinlevystä. Nyt kitiseekin hieman kytkin pohjassa.
-Pari kolme kertaa muistin mukaan potkaissut 3 vaihteen kesken ajon päältä.
-Nopeusmittarissa aivan pieni nypytys.
-Muutama vuosi sitten vapaakytkin rupesi hyppimään pois päältä. Korjaantui öljyn vaihdolla.

Testaan vielä onko moottorin korvakkeet kunnolla kiinni. Ja sitten kaipaan viisaampien apua!
96GL V4 Super -78 "Rojekti"
99T16 Petro -81 "KesäAjossa" -- OG900c -88 "Käyttis"
9-5 AeroWagon man. -04 "Emännän" -- Fiesta St-Line -18 "Käyttis"

#2713

Avatar
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja Saabinsti » Ma Elo 12, 2013 16:24

Taisi vika löytyä. Varauduin laatikon vaihtoon, mutta moottorin irroituksen ja kytkimen purun jälkeen taisi löytyä syy.

-Paineasetelma ottanut vain puolet pinnastaan
-Paineasetelma halki kahdesta kohtaa
-Vauhtipyörä ottanut vain puolet pinnastaan (asetelma vääntynyt, vauhtipyörässä hiomajäljet vielä muualla näkyvissä)

Sitten selvisi syy kitinään kytkin pohjassa
-Kytkinlevyn jousikeskiön niitin ottaa kiinni vauhtipyörään
-Kytkinlevy kiero

EDIT Eipä tullut tällä kuntoon.
Viimeksi muokannut Saabinsti, La Huhti 19, 2014 20:37. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
96GL V4 Super -78 "Rojekti"
99T16 Petro -81 "KesäAjossa" -- OG900c -88 "Käyttis"
9-5 AeroWagon man. -04 "Emännän" -- Fiesta St-Line -18 "Käyttis"

#2713

Avatar
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja Saabinsti » Ti Elo 13, 2013 10:46

MUOKKAUS------------>>>VIKA EI POISTUNUT KYTKIMELLÄ. Enää ei täristänyt liikkeellelähtiessä, mutta vedättäessä vapina jatkuu.
96GL V4 Super -78 "Rojekti"
99T16 Petro -81 "KesäAjossa" -- OG900c -88 "Käyttis"
9-5 AeroWagon man. -04 "Emännän" -- Fiesta St-Line -18 "Käyttis"

#2713

Avatar
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja Saabinsti » La Huhti 19, 2014 20:35

Auttakaa hädässä! Nyt loppuu niksit.

Eli lyhyesti: Kuuppani täristää veto päällä. Tärinä tuntuu 2 ja 3 vaihteilla pahiten kiihdyttäessä, tuntuu jopa enemmän vatkaukselta(tuntuu myös ratissa).
Nelos vaihteella 80-100km/h ajellessa tuntee sen ylämäkien tullessa ratissa tärinänä ja kojelauta tärisee/rämisee myös samaan tahtiin. Nyt testasin myös ilman konepeltiä---->>Moottori vatkaa tärinän tahtiin konehuoneessa...

TEHTY
-Vetarin maljat puolelta toiselle
-Kytkinlevy, paineasetelma ja vauhtipyörä uusinta
-Moottorin sivutuki vaihdettu suoraan
-Vaihteisto vaihdettu
-Vaihteiston alta poistettu kaikki hiekka ja paska
-Vaihteiston takakumi tsekattu OK
-Tripodin neulalaakerit käyty läpi, laitettu kahteen tuliterät laakerit
-Jakopää käytetty auki OK
-Moottorin tukikumit vaihdettu Volvon kumeihin
-Tukivarsien tapit tiukattu
-Vetarin murrosnivelet tsekattu, ei väljää

Mitä seuraavaksi?
96GL V4 Super -78 "Rojekti"
99T16 Petro -81 "KesäAjossa" -- OG900c -88 "Käyttis"
9-5 AeroWagon man. -04 "Emännän" -- Fiesta St-Line -18 "Käyttis"

#2713

Avatar
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1370
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja tommij » La Huhti 19, 2014 23:21

Olisko Volvon kumit liian löysät. Samoin takakumihan voi olla valmis, vaikka ei olis rikkikään. Jos se on alkuperäinen, niin sanoisin, että uutta vois laittaa.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi

äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf » Su Huhti 20, 2014 08:24

Itselläni 96 vatkasi lähes vastaavalla tavalla kun se oli seissyt tallissa n 10 v.

Korjaantui uusilla renkailla. Renkaathan olet jo tarkastanut tietenkin.

äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf » Su Huhti 20, 2014 08:38

Kun vapina alkaa, tapahtuuko samalla terävää nykimistä rattiin? Siis pyrkiikö kääntämään rattia johonkin suuntaan? Jos pyrkii niin se taas voisi johtua jumivasta vetonivelestä sillä puolen minne ratti haluaa kääntyä.

Näin oli ainakin tonnarissa kun ulompi nivel oli tiensä päässä.

Avatar
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja Saabinsti » Su Huhti 20, 2014 08:53

Renkaat on välissä uusittu(uusiin Toyoihin), ei vaikutusta.

Ei se kyllä vedä mihinkään suuntaan, mutta nyt kun mietin, niin saattoi olla, että kaarre hävittää vatkausta. Mutta se vatkaus on siis semmosta, että se heiluttaa rattia puolelta toiselle terävästi ja koko koria myös.

Tosin se tuossa eilen testaillessa saattoi 3 kiihdytyksessä vatkata ja vapistaa ihan hirveästi ja sitten neljännessä vain täristi miedosti. Eli ei AINA tee....

Tuo tuli itsellekkin mielee, että ne volvon tukikumit liian löysät?
Vetarin murrokset loppu???
96GL V4 Super -78 "Rojekti"
99T16 Petro -81 "KesäAjossa" -- OG900c -88 "Käyttis"
9-5 AeroWagon man. -04 "Emännän" -- Fiesta St-Line -18 "Käyttis"

#2713

Vastaa Viestiin