kuuppa tärisee

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
AnttiK
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Ke Kesä 12, 2019 06:37

Vasemmassa pyöränlaakerissa oli ainakin selvä klappi. Samoin ulommassa vetonivelessä on selvästi suurempi välys kuin oikealla. Lisäksi tuntui että oikean raiderangon sisäpäässä olisi myös välystä kun voimalla liikutti rengasta. Niitä ei näytä saavan mistään, joten pitänee katella sopiva luovuttajahammastanko. Vaihdettava osa kai sekin on ja joskus muistaakseni vaihdettukin tuohon samoin kuin koko hammastankokin on vaihdettu joskus.
96 V4 -73

Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4919
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja mestari » Ke Kesä 12, 2019 20:27

hamastanko ei ninkään liity täristykseen, muutenhan 96 pros. kuupista tärisisi :mrgreen:

tarkoititko vetarin ulkomurroksen välystä
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

AnttiK
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Ke Kesä 12, 2019 21:05

Vasemman vetoakselin ulkomurroksen välystä kyllä. Uudet laakerit kummallekin puolelle ovat jo tulossa ja vaihdan samalla tuon ulkomurroksenkin parempaan varsinkin kun tumpin pultin kierteet ovat huonohkossa kunnossa.
96 V4 -73

Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4919
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja mestari » Ke Kesä 12, 2019 21:34

ja varmasti kierre vielä siitä huononee jos ulosnaputtelua harrastaa tyyliin legato :D
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

AnttiK
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Su Kesä 23, 2019 19:28

Vasen pyöränlaakeri vaihdettu uuteen ja uloin vetari nivelineen parempikuntoiseen. Täristykset häipyivät tai ainakin vähenivät merkittävästi :D

Paremman vetarin nivelessä keskimmäinen vetoakseli oli todella tiukassa. Ei lähtenyt sinisen kirjan ohjeiden mukaan vaikka kuinka kovasti paukutti 2kg moskalla. Lopulta katkaisin vetarin rälläkällä ja pyöräytin murrosnivelen ympäri. Lukitussokka oli levinnyt suurempihalkaisijaiseksi ja ei näin päässyt nivelen läpi tulemaan. Oli siinäkin homma :roll: Autossa paikallaan oleva vetarin tumppi taas lähti helposti naputtelemalla irti.
Viimeksi muokannut AnttiK, Su Kesä 23, 2019 20:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
96 V4 -73

Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 793
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja Mikko_H » Su Kesä 23, 2019 19:41

Minä vaihdoin toisen sisemmän vetarin maljan vähemmän kuluneen oloiseen ja sain suurimman osan tärinöistä pois. Jos sais aikaiseksi tehdä saman toisellekin puolelle. Mysteeriksi jäi oliko rasvojen seasta löytyneet neulat olleet missä ennen purkuoperaatiota :?
...ja vanhat maljat on jo kertaalleen vaihdettu ristiin.

AnttiK
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Pe Kesä 28, 2019 12:04

Ei se tärinä tuolla pyöränlaakerinvaihdolla ja ulommaisen vetarin vaihdolla kokonaan pois lähtenyt vaikka vaikutukset varsinkin ratissa tuntuvat selvästi vähemmän.

Meni nuo Mestarin tumppi ja limppu ammattislangisanojen ymmärtäminen sen verran pieleen, että tutkailin alkuun ulompia vetareita. Toki vikaa oli sielläkin :D Oikeanpuoleisessa sisemmässä vetonivelessä tuntuu jonkinmoinen klappi eli se lienee syypää. Itse sisemmässä vetarissa ei tunnu välystä eli tasauspyörästön (eli limpun?) laakerit lienee jonkinlaisessa kunnossa. Pitänee vaihtaa malja parempaan joskus myöhemmin muun remontin yhteydessä. Ei ole niin akuutti.

Asentelin Lesjöforsin valmistamat 900:n normaalit takajouset eteen. Normimittaisina nostivat autoa noin 2cm ylöspäin ja päädyin sitten leikkaamaan kierroksen pois ja silloin korkeus oli 0,5cm matalampi. Kävinpä niillä sitten kertaalleen ajamassa todetakseni, että etupää meni niin jäykäksi, että meno ei ole enää leppoista kuupalla putputtelua.

Muutaman kerran perus kaksisakaraisilla jousipuristimilla urheiltuani hain Biltemasta jousipuristimet, joissa jousen saa lukittua:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000038106

Näillä 900:n jousen irroitus ja orkkisjousen asennus onnistuikin kohtalaisen hyvin ilman turhaa jännittämistä. Jousen alakuppiakaan ei tarvinnut irroittaa, jotta jousen sai pois/paikalleen. Leikkasin samalla maltilliset puoli kierrosta jousista pois ja etupää putosi vajaan 1cm:n olleen nyt hieman alle 62cm lokarin kaaresta maahan akselin kohdalta. Tuolla pienellä laskulla tärinä väheni entisestään, kun sisemmät nivelet menevät suorempaan :D
96 V4 -73

repa
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja repa » La Kesä 29, 2019 19:48

Tämä kokemus juontaa parinkymmenen vuoden taakse, kuuppia oli ollut jo siihen mennessä parikymmentä. Kunnes tuli vastaan yksilö vuodelta -75, tärisi niin pirusti maantiellä, eikä yli kahdeksaakymppiä voinut ajaa. No sitten tuumasta toimeen, vaihdoin vaihdelaatikon, vetoakselit, navat, laatikon takakumin, moottorin korvat, ja kaikki pallonivelet. Remonttien välissä kokeilin ajoa, aina vaan tärisi. Sitten kun ei ollut muuta vaihdettavaa kuin jouset niin tehtiin sekin, ja kas kummaa auto kulki tärisemättä niin kuin kuuluukin. Siinä oli mitkä lienee jouset ja nokka oli pystyssä, kaveri jolta ostin sen kertoi ajaneensa sillä sataakahtakymppiä ilman ongelmia, minä koeajoin sen huoltiksen pihalla jolloin ongelmat eivät tulleet ilmi.
Tämmöistä tämä on vanhoilla paskoilla ajaminen.
#2260
og900T16Aero mr

Vastaa Viestiin