kuuppa tärisee

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Poke
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Joulu 24, 2013 08:09
Paikkakunta: Siikajoki

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja Poke »

Mulla 96:nen täristää/väristää varsinkin ylämäkeen kiihdytettäessä n.50-70km/h pahiten. Auto oli seissyt 8 vuotta ja renkaat uusin vika on edelleen. Olen kysellyt myös aikaisemmin viasta. Syksyllä ala tutkiaan vikaa tosissaan? Kesän pärjään vian kanssa kun vähän välttelee . Täristys vaihtelee joka kerta, pitää testata kurvissa kiihdytystä? :?

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja mestari »

tuliko vetonivelet varastorasvailtua 3 vuotta sitten>?
jos vastaus negatiivinen suosittelen vetonivelien rasvamäärän ja laadun pikaista tarkastusta niin ulko ja sisäpäässä
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Testasin tänään, kaarre ei vaikuta vatkaukseen...

Ulompia vetoniveliä en ole purkanut auki koskaan(kuuppa ollut vuodesta 2008). Pitänee seuraavaksi ottaa varaosa kuupasta ulommat murrokset ja putsata, sekä rasvata ne.
Niin sekä tottakai asentaa ne tuohon ajo kuuppaan.

Voisiko tosissaan johtua murrosnivelistä?

Onko muita ehdotuksia?
96GL V4 Super -78 "Rojekti"
99T16 Petro -81 "KesäAjossa" -- OG900c -88 "Käyttis"
9-5 AeroWagon man. -04 "Emännän" -- Fiesta St-Line -18 "Käyttis"

#2713

Poke
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Joulu 24, 2013 08:09
Paikkakunta: Siikajoki

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja Poke »

Sisäpäiden niveliin lisäsin rasvaa ja tunnustellassa kuppeja huomasin että vasen puoli on ulompana n.5-10mm? (Autossa paikallaan). Minusta tärinä viat yhdistyy jollain tavalla sisempiin vetoniveliin murrokseen , kohtiin , muutokseen vedätäessä ym. Ja onko se tarkka 96:ssa? Kun siinä on vain kaksikupillinen malli kaikissa muissa autoissa on kolmekupillinen malli! Onkos kenelläkään muita vikoja löytynyt :| Autakaa nyt saapin miehiä mäessä. kiitos!

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja mestari »

nyt melkein kannattaa ottaa vetari kouraan ja nypätä se malja toiseen handuun ja kattella kulumat siinä hahlossa
joskus on vaihdettu vetareit puolelta toiselle mutta voi olla jo että net on vaihdettu sinua ennen jo
neulakuppi irti ja katso onko varmasti kaikki neulat messissä, jos ei ole on vaara että siellä vas e liinin seassa ui neuloja jotka pyrkii osallistumaan geimeihin joihin ne ei ole tervetulleet.

jos maljat on kuluneet niin uudet tilalle.
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Minun kuupassa en jotenkin usko enää vian olevan maljoissa. Edellisiä käänsin puolelta toiselle, eikä toisessa laidassa ollut silloin mainittavaa kulumaa.
Ja nyt on eri vaihteisto eri maljoineen, sekä 2 uutta tripodin neulalaakeria ja kaksi tarkastettua. Uudet rasvat jne. tottakai. Ja vatkaa vatkaa...
96GL V4 Super -78 "Rojekti"
99T16 Petro -81 "KesäAjossa" -- OG900c -88 "Käyttis"
9-5 AeroWagon man. -04 "Emännän" -- Fiesta St-Line -18 "Käyttis"

#2713

HRalli
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:38
Paikkakunta: Vantaa

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja HRalli »

Yleisimmät syyt on ollut kyllä ne neulojen puuttumiset , kuluneet maljat, renkaiden kudosvauriot. Onko etujouset vakiot vai onko keulaa nostettu ? Liian korkealla oleva keula aiheuttaa vetoakseleihin liian ison kulman ja sekin voisi aiheuttaa tärinää vedätettäessä.
HRalli

Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Neuloja ei puutu, sen verran monesti ne laskettu asentaessa :lol:
Mutta tuo keulan korkeus.....korkeahan se on, kun uusin joku vuosi takaperin uudet etujouset. Muistelen vaan, että vatkasi ennen sitä. Pitäskö kokeilla vetää esim. liinoilla keulaa kasaan ja testata.

Tuossa parkissa tasaisella, renkaat tosin vähän linkussa (renkaat 155/80)
Kuva
96GL V4 Super -78 "Rojekti"
99T16 Petro -81 "KesäAjossa" -- OG900c -88 "Käyttis"
9-5 AeroWagon man. -04 "Emännän" -- Fiesta St-Line -18 "Käyttis"

#2713

HRalli
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:38
Paikkakunta: Vantaa

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja HRalli »

Noin yhtäkkiä tästä kulmasta katsottuna vaikuttaisi aika korkealta. Oliskohan missään lähistöllä kuuppaa , josta voisi ottaa vertailumitan. Tietenkin vanhat jouset on laskeutuneet jonkin verran, mutta olisi kuitenkin hyvä lähtökohta. Neulalaakereissa on neuloja niin paljon että sinne ei jää yhtään tyhjää tilaa , vaan koko kuppi on tiiviisti täysi neuloja. Lukumäärää en ole koskaan laskenut.
Kokeilu jotenkin väkisin lasketulla keulalla voisi olla kokeilun arvoinen.
HRalli

Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3973
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Tarkistappa napojen suoruus.

Omassa kuupassa huomattiin sattumalta kun vanne oli irti ja käynnisti moottorin vaihde päällä että napa itsessään vatkaa vähän pyöriessään.

Etsittiin syytä pieneen ravistamiseen kanssa. Turhaa siinä on tasapainottaa renkaita kun napa itsessään vatkaa....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Onhan miulla tuo varaosa auto josta saa mittoja, siihen verraten on tosin reippaasti korkeampi.

Neulalaakerit on ok 25neulaa kaikissa ja kaksi siis uutta Saabin pussista, Lehtoselta...

Hyvä vinkki tuo napojen tarkistus, pitäs myös kokeilla pukkien päällä pyöritellä, mutta siitä tuskin on hyötyä tasauspyörästön ja sen takia, kun ei saa kuormaa. Mutta näkis ainakin, jos joku mahdottomasti vispaa/on kiero.

Tuli tuossa mieleen myös semmoinen havainto, että joku voimansiirrossa napsahtaa kevyesti. Eli kun kytkintä löysäät 1 vaihteella kuuluu kerran napsaus, ei toistu ennen kun laitat pakin ja löysäät kytkintä, taas napsahtaa. Sitten sama taas toistuu, kun vaihdat ykkösen sen jälkeen. Lienee normaali? Ja en tarkoita väljän jarrusatulan ääntä, se on vielä erikseen :mrgreen:
Tripodeillahan on vähän liiketilaa maljoissa, josta kuulunee tuo ääni. Ajattelin kuitenkin mainita.

EDIT Kiitos paljon kaikista vinkeistä mitä tähän asti on tullut! Lisää saa laittaa ja kaikista on apua......sen verran potuttaa tämä tärinä nyt, että se etsitään vaikka väkisin sieltä!
96GL V4 Super -78 "Rojekti"
99T16 Petro -81 "KesäAjossa" -- OG900c -88 "Käyttis"
9-5 AeroWagon man. -04 "Emännän" -- Fiesta St-Line -18 "Käyttis"

#2713

Poke
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Joulu 24, 2013 08:09
Paikkakunta: Siikajoki

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja Poke »

Kun rupeat napoja pyöriteleen kannataa kokeilla myös nämä testit. Käske kaverin ajella pukkien päällä nopeutta missä pahiten ravistaa ja vähän jarrua ja vetoa lisää. Toinen tutkii Mikä rupeaa väristämään? Keulaa kannataisi nostaa ylös päin ja sitten painataa alaspäin mitä vaikuttaa? Pukit pitää laittaa alatukivarsien alle mahdolisiman lähelle renkaita. Onkos kukaan säätänyt moottorin ylä tukitankoa ?(Vaikuttaako tärinään). Toivotaan ette saaabi tartte traktorin etu painoja.

jt
"vanha pieru"
Viestit: 2014
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re:

Viesti Kirjoittaja jt »

Mikko_H kirjoitti:Muistaakseni niitä neuloja on se 25
Vähän jälkikäteen, mutta kumminkin - muistin tueksi ottamani kuva:
Kuva
Veenelkussa taitaa muuten olla dipodit :wink:

Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Kyllähän se tärisee pirusti, kun ilmaan tuossa nostin ja jarrua vasten revittelin. Mutta ei kyllä saa mitään selvää mikä laittaa alulle. Renkaan ei tarvitse olla paikallaan, että vatkaa, mutta oire kasvaa kuitenkin renkaan ollessa kiinni.

EDIT. Saakos murrosnivelissä olla miten paljon (eli kuulapesissä/kuulissa) välystä? Tuon murroksista löytyy ehkä 2-3mm akselin suunnassa klappia. Eikä tule siis sokkaurasta vaan ihan kuulista/kuulapesistä.
96GL V4 Super -78 "Rojekti"
99T16 Petro -81 "KesäAjossa" -- OG900c -88 "Käyttis"
9-5 AeroWagon man. -04 "Emännän" -- Fiesta St-Line -18 "Käyttis"

#2713

Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: kuuppa tärisee

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

EI TÄRISE ENÄÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ei hyvänen aika oli pakko huutaa autossa itsekseen, kun kiihdytin ja nautin ekan kerran tasaisuudesta! :) Vuosien piina on ohi!!

Ja että mikä oli? HRalli oli oikeassa, keula oli liian korkea. Vedin jousipuristimilla 4-5cm keulaa alemmas ja kävin ajelemassa. HRalli, olen todella monet pullakahvit sinulle velkaa! Kiitos paljon vinkistä!

Huomenna sitten laikalla ylimääräistä pois jousista. Ny on hjyvä fiilis!

Kiitos paljon kaikille auttaneille!
96GL V4 Super -78 "Rojekti"
99T16 Petro -81 "KesäAjossa" -- OG900c -88 "Käyttis"
9-5 AeroWagon man. -04 "Emännän" -- Fiesta St-Line -18 "Käyttis"

#2713

Vastaa Viestiin