Kuuppaprojekti tarjolla, uskaltaako ostaa?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
ah79
"Hirsch"

Kuuppaprojekti tarjolla, uskaltaako ostaa?

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Kuten yhdessä aiemmassa viestissä mainitsin, niin on ollut jo jonkin aikaa kajakin osto harkinnassa ja nyt saattaisi olla sopiva aihiokin tarjolla. Kävin jo erään palstan 96-asiantuntija kanssa pientä viestinvaihtoa aiheesta ja ajattelin ennen lopullisen ostopäätöksen tekoa kysyä muidenkin konkarien kantaa kyseisestä autoyksilöstä. Kuvia ja perustiedot kulkineesta löytyy osoitteesta

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=373880.

Auto on ollut viimeksi liikenteessä 90-luvun alkupuolella ja seissyt sen jälkeen sisällä kuivassa tallissa viime kevääseen asti. Ainakin pintapelleiltä auto vaikuttaa suht' siistiltä ja myyjän mukaan pohjankin pitäisi olla melko hyvässä kunnossa; voi olla tottakin, koska auto ei ole missään vaiheessa seissyt ulkona. Auto käy, kukkuu ja kulkee, mutta käy huonosti ilmeisesti venttiilivian takia. Kaikkien osien pitäisi olla tallessa, mutta kuvissa autosta puuttuu ainakin ratin keskiö ja lämppärin moottori. Jotain osia on kuulemma irtonaisena, joten nekin voivat olla tallessa.

Kysymys kuuluukin nyt, uskaltaako ja kannattaako tuollaista ostaa. Hinta ei ole mielestäni paha ja itse kuvittelisin tuon olevan vielä hyvinkin pelastamisen arvoinen yksilö. Uudemmista löytäisi toki parempikuntoisiakin, mutta itse haluan nimenomaan kromimaskilla ja -puskureilla varustetun version. Työtä en pelkää ja hitsaushommatkin onnistuu jos ja kun tarvetta on. Hirveitä rahasummia en ole projektiin valmis panostamaan eikä auton täydelliseen purkamiseen ja läpikäymiseen ole muutenkaan tilojen puolesta mahdollisuuksia. Toisaalta tavoitteena ei ainakaan ensialkuun olisi mikään täydellinen museoauto vaan lähinnä toimiva ja katsastettu cruisailupeli ensi kesäksi (ja toki sitä seuraaviksikin kesiksi...) Melkoinen savottahan tuon laittamisessa tulisi olemaan, mutta toisaalta vähääkään paremmat aihiot ovat todella harvassa ja maksavat yleensä maltaita. Auto on niin kaukana, että vain katsomaan en lähde, vaan siinä vaiheessa auto lähtee trailerille ja mukaan ilman isompia renkaan potkimisia :twisted: . No joo, pitäähän auton alle sen verran vilkaista, että edes jonkinlainen pohja olisi suotavaa olla, kuten myyjä on väittänyt :roll: .

Kertokaas edelläesitetyn perusteella näkemyksenne, käynkö mä hakemassa tuon viikonloppuna talteen.

(Älkääkä pelotelko liikaa, tai mä en ikinä uskalla enää harkitakaan minkäänlaisen projektin hankkimista :lol: )
mikan
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja mikan »

Nappaa kiinni, ainakin jos tuo on tosiaan ilmoituksessa mainitulla 1,7-tekniikalla.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Jukka T
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Eihän toi nyt kaukana ole.
Mutta jos venttiilivikaa on, niin ehkä ei ajamalla kannata lähteä tuomaan :mrgreen:
Jos auto on mieleinen ja pelleiltään kohtalainen (kuten kuvassa näyttää), niin ei muuta kuin ostamaan. Hyväkin tuon ikäinen auto hajoaa joskus ja huonosta, kun on kunnolla korjattu, tulee parempi tai ainakin tietää, mikä on kunnossa. Tekniikkaa kuitenkin löytyy, hyviä koreja heikommin.
96 V4 -75
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Väri lienee jokin muu kuin alunperin on ollut, tai sitten vaan haalistunut. Maalattavaksihan nuo menee kuitenkin.

Jos kori on kohtuullinen, kuten nuo vanhemmat yleensä ovat, niin tekniikkaa löytyy kyllä. Monesti venttiilivika onkin ollut vain kantava venttiili, eli kannattaa ensin passata välykset kuntoon.

Mulla on kerran tullut vastaan tapaus, joss ostin "risan" kajakin. Ei käynnistynyt ja etupää oli kuulemma ihan loppu.

Vaihdoin ehjän puolan johdon ja kiristin pyöränmutterit ja se oli sitten siinä :)
# 419 Vesa Pohjalainen
eltzi
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja eltzi »

tossahan ois ihan unelma rojektin aihe,ja melkeen ilmanen!!! tekis melkeen mieli jopa ittekki hakee pois (mutta se ei ehkä ois ees reilua :oops: ) hae ihmeessä,ei näytä ainakaan pahalta,varsinkaan tohon hintaan!!
Eltzi #1888 p.040-7416902
Saab 96 V4 SUPER -78
Saab 9-5 Aero -00
ah79
"Hirsch"

Tuli lisätietoa, eli kone on alunperin ollut 1.5-koneella, mutta vaihdettu myöhemmin 1.7 myllyyn. Alkuperäinen väri on ollut valkoinen/beige, maalattu joskus myöhemmin kuvissa oleviin väreihin. Hinta ei kuitenkaan ole mielestäni paha, vaikka hakukustannukset sen tuplaavatkin, joten kyllä mä ajattelin hakea tuon pois, täydellistä ja orggiskuntoista aihiota ei mun budjetilllani löydä kuitenkaan tuonikäisistä ikinä enkä muutenkaan ole tuosta museoautoa tekemässä. Nettiautoonkin on ilmaantunut lisäkuvia.

Pikkasen kuitenkin epäilyttää vieläkin, vahvistakaa nyt joku mun uskoani ja kertokaa, etten mä ole täyttä susiostosta menossa tekemään :oops:...

(Vaikka toisaalta, mitäs muuta reilusti yli 30-vuotiaan vuotiaan peltikasan hankkimisesta voi ikinä tulla kuin pelkkää harmia :lol: ...)
Hemuli
"Tuplakaasari"

Realismia

Viesti Kirjoittaja Hemuli »

Juttuhan menee, niin että jos haet sen auton niin harmittaa ja jos et, niin sittenkin harmittaa. :wink:

Aivan kuten veneen omistajallakin on kaksi ilonpäivää. Ensimmäinen on silloin kun ostaa veneen. Toinen on vasta sitten kun myy veneen pois. Siinä välillä on pelkää työtä, kulua ja harmia. 8)

Käyt hakemassa sen kärryn ja rupeat hommiin! Siitähän se lähtee!
Juha Muje

96, -77 kunnostetaan
96, -78 varaosiksi
Jukka T
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

ah79 kirjoitti: Pikkasen kuitenkin epäilyttää vieläkin, vahvistakaa nyt joku mun uskoani ja kertokaa, etten mä ole täyttä susiostosta menossa tekemään :oops:...
Eihän Saabin osto koskaan mikään hukkaostos ole!
Tuo näyttää hyvältä ja hinta on kohtuullinen, joten ei muuta kuin kaupoille.
Kyllä sen sitten huomaa kun pääsee ajelemaan, että kyllä kannatti.
96 V4 -75
tommij
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Toivottavasti hitsivehkeet pysyy räpylässä. Näyttää ainakin noiden takapään kuvien perusteella siltä, että saat rakennella noi takalokareiden aukkojen sisäkulmat kokonaan uusiksi, ja ihan hyvältä matkalta.

Veikkaisin että myös etupäästä löytyy mukavasti hitsailtavaa. Samoin kuin muualtakin pohjasta.

Että tervetuloa kerhoon vain! :D

Mutta tottapuhuen kuuppa on sen verran pieni ja vähistä osista kasattu menopeli, että on projektina kuitenkin aika kompakti. Vinguttamisen ja hitsauksen jälkeen se muuttuu jo ihan mukavaksi puuhasteluksi.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
eltzi
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja eltzi »

oho,takapäässä ehkä jonkin verran hommia on sittenkin.. noh,kyllä se siitä silti!!
Eltzi #1888 p.040-7416902
Saab 96 V4 SUPER -78
Saab 9-5 Aero -00
ah79
"Hirsch"

Enpähän tuota missään välissä täysin ruosteettomaksi olettanutkaan :lol:. Ei tuo takapää näytä edes pahalta, takaiskarien ympäristössä näyttäisi kuitenkin olevan aika lailla tervettä (tai ainakin terveennäköistä) peltiä eikä läpireikiä näkynyt kuin parissa nurkassa. Kyllähän sitä mätävikaa varmasti enemmänkin löytyy kun etsii, mutta en mä autoa ennen ensi kesää leimalle ajatellutkaan ja siinä välissä ehtii jo polttaa migilankaa melkoisen määrän...
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Aika vähän loppujen lopuksi vikaa. Mun juhlakajakki vaatii koko peräkontin uusimiseen, ei selviä paikkaamalla.
# 419 Vesa Pohjalainen
tommij
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

'64 projektiin on kans jo laitettu n. 40% uutta peltiä konehuoneeseen, hitsattu lattian etuosa+lokasuojan alaosat kokonaan uusiksi, kuten myös pohjapellin takaosa ja suurin osa takakontista.

Lokasuojat on kans jo pääosin paikattu, mutta ovet vasta tulossa työn alle. Niissä menee koko ovipelti vaihtoon, jos löytyy ehjää tilalle.

Nokkapelti on varmaan ainoa peltiosa, jota ei tarvitse hitsata...
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
ah79
"Hirsch"

No niin, nyt on kuuppa ostettu mutta ei tuota puheena ollutta yksilöä :D . Ihan Espoosta löytyi -77 peli kohtuuhintaan ja katsastettuna. Kuvia osoitteessa

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=378960

Paljon rupisempi pelleiltään kuin kuvat antavat ymmärtää, mutta toimiva peli kuitenkin. Päätin kuitenkin tinkiä kromimaskista ja puskureista, kun oli täysin toimiva peli tarjolla . Täytyy sitten talvella katsella, mitä kaikkea pientä laittoa tuosta löytyy.

Muutama kymmenen kilsaa kertyi jo otettu ja kivaa oli, mutta päällimmäinen tunne on silti äärimmäisen armoton vitutus, kuten mulla aina kun on tullut jotain vähänkään kalliimpaa ostettua :evil:. No, kyllä se vielä iloksi muuttuu kun aikansa ehtii cruisailla :P .

edit: Niin, ja jos jollakin on vähän lyhyempi matka Koskenkorvalle kuin mulla tai muuten intoa rakenteluun, niin kyllä tuo siellä ollut kromimaskinenkin kannattais jonkun pelastaa :!:)
Viimeksi muokannut ah79, To Heinä 21, 2005 13:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hemuli
"Tuplakaasari"

Fiksu valinta

Viesti Kirjoittaja Hemuli »

Hyvä valinta ottaa ajokuntoinen ja rekisteröity kuuppa kun kerran sellainen on tarjolla. Kyllä sitä ropaamista ehtii harjoitella sitten myöhemminkin.
Juha Muje

96, -77 kunnostetaan
96, -78 varaosiksi
Vastaa Viestiin