Mikä on selityksenä sille että kuupan polkimien täytyy olla niin paljon oikealla että jalat ovat kohtalaisen vinossa sillä ajaessa?
Muistaakseni niitä olisi varaa viedä ainakin jonkin verran vasemmalle, ja kun kuupalla ajelin niin monet kerrat meinasin polkimien sijaintia ruveta muuttelemaan mutta jäi kuitenkin tekemättä.
Ajattelin josko asialle olisi jokin järkiperusteinen selitys, esim. 40-50-lukujen käsitys ortopedisesti oikeanlaisesta istuma-asennosta tms
Tai nokkakolarissa eivät koivet katkea niin helposti kun ovat jo valmiiksi menossa kohti apukuskin jalkatilaa
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
no varsinkin tässä iässä se apukuskin jalkatila on varsin kiinnostava paikka mutta kuitenkin,eihän se nyt mikään haitta ole se poljinten sijainti, se nyt melkeen on jo omisaisuus eipä ole mua ainakaan ikinä haitannut,paitsi "pettäessä"omaa hania,eli ajaessa jollain muulla kun sillä omalla rakkaalla..
Eltzi #1888 p.040-7416902
Saab 96 V4 SUPER -78
Saab 9-5 Aero -00
Totta, ei se mitään haittaakaan, on oikeastaan ihan hauska "ominaisuus", ajattelin josko asialle olisi jokin syvällisempi selitys, (epä)ergonomia tms
Apukuskin jalkatilan kiinnostavuus riippuu aika pitkälle kyyditettävästä, kuskin ikä ei siihen vaikuta
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Voisi epäillä, että auton suunnittelun aikaan kunnon talviautoon piti mahtua reilut saappaat jalassa, muutenkin mitoitus on myös kookkaille maalaismiehille sopivaa.
Lentokoneita ajeltiin ketterämmissä pukineissa.
Syynä pedaalien sijaintiin taitaa olla etupyörän kotelo, joka työntyy kabiiniin aikas voimakkaasti. Ja muut polkusimet ovat sitten sijoitettu sellaisin välein että mahtuu "miästen koon" lapikas painamaan yhtäkin poljinta kerrallaan, kuten kostape tuossa mainitsikin. Kaasupoljin lienee melko tarkkaan auton keskilinjalla. Olisiko järkeistetty tuotantoa jo silloin: sama kaasuvivusto sekä oikealta että vasemmalta ohjattaviin malleihin
Ilmiötähän korostaa sekin että ratti ei ole aivan kuljettajan istuimen keskilinjalla.
Minä en aikoinaan tuota asennon ihmeellisyyttä huomannutkaan, kun opettelin auton ajamisen jalon taidon alkeet veenelkulla... Sitten kun kokeili jotain muuta pirssiä niin jopas oli pedaalit sekaisin ja meno tökki kun ei ollut vapariakaan
Syy on tietysti isoissa pyöräkoteloissa. Mutta eikö asiaa olisi voinut ratkaista kuten jotkut ranskalaiset autonvalmistajat tuohon aikaan, eli asentamalla moottorin etupyörien taakse ja vaihteistoa eteen, jolloin etupyörät mahtuvat olemaan edempänä kokonaispituuden kasvamatta. Kasvanut akseliväli olisi ajettavuudenkin kannalta hyvä. Liekö siinä sitten pelottanut se, että hankalassa paikassa olevaa moottoria on vaikeampi korjata.
Alkuperäisessä kuupassa pyörät on kyllä hyvinkin kulmissa ja lyhyen keulan takia jäähdytin koneen takana. Miksi sitten V4-keulan pidennys-muutoksessa asiaan ei puututtu, sitä pitäisi kysyä muutoksen tekijöiltä.
UrSaabissahan kone oli kokonaan toisin päin DKW:n mallin mukaan.
Työkaveri huumorimiehenä kertoi muutaman kymmenen vuoden takaisen jutun, että kaikki jotka istuivat vinossa esson baarissa olivat 99% saabin omistajia.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
kayak75 kirjoitti:Mutta eikö asiaa olisi voinut ratkaista kuten jotkut ranskalaiset autonvalmistajat tuohon aikaan, eli asentamalla moottorin etupyörien taakse ja vaihteistoa eteen, jolloin etupyörät mahtuvat olemaan edempänä kokonaispituuden kasvamatta.
Tuollainen peruskonseptin muutos olisi vaatinut aika lailla muotoilullisiakin muutoksia. Olis pitäny lyhentää koko autoa, että edes jonkinlainen balanssi säilyis... Eli oltais takasin lyhytnokassa Kuupan akselivälihän on juuri passeli, ei liian pitkä eikä liian lyhyt ja kapeudestakin oli vain hyötyä kapeilla hiekkateillä.
Tällain 190 senttisellä polkimet on juuri passelisti, koska istuma-asento on muutenkin "leveempi". Ja kytkintähän ei tarvitse kuin joskus ja jouluna.
Tainnut minulta mennä kuusi vuotta sitten tämä aihe ohi silmien, sillä muuten olisin heti vastannut että juurikaan missään toisessa autossa ei ole penkki, ratti ja polkimet niin hyvin linjassa kuin kuupassa. Jalat ja lonkat ei ole mihkään päin vinossa, ainoastaan niska, koska tämä ihanteellinen linja poikkeaa hieman auton kulkusuunnasta....ja tähän kuuluisi rivi pirun kuvia, mutta jostain syystä hymiöt ei nyt toimi.
Tärpättiruiskuissa oli jalkakäyttöinen valonvaihdin lattialla, kytkinpolkimen vasemmalla puolella, ja siksi kytkinpoljin ei ole aivan kiinni pyöränholvissa.
ps. jalkavalonvaihdin oli ihan normijuttu 50-60-luvuilla.
kerran ku 90 luvulla valitin lekurille kipeää selkää se sanoi että lantio on vinossa johon sanoin että parikyt vuotta on ajettu vinossa 96:lla johtuskohan siitä?
mene ja tiedä mutta vinossa oli. onneksi on nykyään jo korjausohjeet siihenkin että saadaa skolioosit oikeen ja lantiot symmetriaan kätevällä ranneliikkeellä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Kyllä ne polkimet ovat siirretty sivusuunnassa monessa automerkissä, mutta saabeissa aina sinne asti kun tuli 9000:nen ne ovat siirretyt oikealle, siis myös 99 ja 900, mutta paljon vähemmän kuin aiemmat mallit olivat.