Ysikutosen ominaisuuksia.

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Ysikutosen ominaisuuksia.

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Nyt kun on alkanut harkinnan hedelmät teoiksi toteutumaan, olen yrittänyt tuota kuupeloa metsästää käsiini, ja haluaisin saabistien kokemuksia ja neuvoja kyseisestä autosta.
Auto on minulle uusi, vieras ja kiehtova, pienenä poikana on tullut pari kertaa kyydissä oltua, ja jääkiekkoporukan valmentajalla oli aikoinaan kirkkaan keltainen kutonen.
Hakusessani olisi siis vm. 1980 tai pari vuotta vanhempi kajakki.
Mitä eroa on tavallisella Saab 96 V4 ja V4 Superilla?
Onko Saabissa jonkinlaisia tyyppivikoja, joita voisi silmä tai pers tuntumalla etsiä ostovaiheessa?
Onko autossa vapaakytkin?
Minkälaiset vakuutusmaksut moisella ajopelillä on, ja onko tekniikka helppo huoltaa ja korjata?
On tuohon satkuun tullut tehtyä kaikenlaista itse.

Ja jos jollain tämän aiheen lukijalla on tarpeeton kuuppa, ota yhteyttä..

Kiitos vastauksista ja mukavaa alkavaa vuotta.
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
normaali
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 20:47
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja normaali »

Superissa on se kaksikurkkuinen kaasutin ja pari lisäheppaa
Kaikissa kuupissa on vaapaakytkin (toinen asia miten toimii)
Ainakin sähkötekniikka kuvailisin pomminvarmaksi, kaikki sähköviat ovat itselläni olleet sulakkeiden kosketushäiriöitä jne.

Lukemiani tai tapaamiani (ainakin tyypillisiä) vikoja:
- Koneen fiiberinen jakopyörästö tapaa hajota ~100.000km välein (jenkkitieto). En voi tarkistaa kun oman auton huoltokirja on nyt hukassa. Ei ole kova homma korjata, pyörät saa (kalliilla) uutenakin ja (ehkä jopa tosi kalliilla) metallisina. Syy tuohon oli se joku laakeri :D (ups) ja kireä laturin hihna.
- 80 vuodesta pari vuotta alaspäin huono ruostesuojaus. Omasta autosta paikattu ja paikannut etupyörien takana olevat matkustamon kulmat (matkustajan jalat kastuivat sateella), bensatankin alustaa, lokasuojien pellit takapyörien päältä. Nyt ois paikkaukseen menossa ovien alareunat ja etulokareiden takaosat, mutta tämä ainakin osin johtunee huonosti tehdystä maalauksesta pari vuotta sitten.
- Sateella voi vissiin tulla vettä sisään myös pyyhkijöiden varsien suojakumeista (mukavan helppo korjata)
- Heikko vaihdelaatikko, ei kestä rallia :) Perän laakerit voi mennä ja vapaakytkinkin ajan kanssa.
- Huono rengasvalikoima
- Sanoit mitä sanoit, takapenkillä on mukavasti tilaa kahdelle ja pää käy pompuissa kattoon.
- Ajaminen addiktoi

Varaosista ainakin ohjauksen niveliä saa uutenakin hyvin. Tässä taannoin ulompia vetoniveliä jouduin etsimään käytettyinä. Jarrujen osia, kytkinpaketteja jnejne löytyy vaikka Motonetistä. Ja kun se V4 tosiaan on Fordi niin sen osat löytyy uutenakin. Vilkkujen muovejakin sai uutena, mutta Saabin osat taisivat olla hintavia.

Kaikista parasta on kuitenkin kuupassa ihmiset. Tänäänkin naapuri (tai joku kulkuri, ei näistä lähiöistä tiedä) pysähtyi oikein katsomaan kuinka käynnistin auton. Ja ekalla lähti, ennen kuin sammui. Silloin tällöin tulee joku kysymään onko mitä vuosimallia tai v4 tai vapaakytkintä - ja kun oikein onnistaa niin tulee kaunis tyttö kysymään pääseekö sedän Saabin kyytiin.

Ja jonkinlainen automaattiryyppyhän siinä oli: Ensin kaasu yhdesti pohjaan ja sitten vasta käynnistys, ei pumppaamista prkl! Remonteissa oiva apu on sitten korjauskäsikirja - ja sellaista taisi olla klubikauppa valikoimassa.

Tällaisia tiedonhippuja löytyi minun päänupistani kun helisteli. Googlaamallahan löytyy netistä paljon lisää, mm Saab 96 Faq

Eetu Pajala
eetu.pajala@kotinet.com
http://www.kotinet.com/eetu.pajala
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Kato perkule, sieltähän tiedonmuruisia tippui kuin apteekin hyllyltä :)
Onko vapaakytkin siis sellainen toiminto, että kun kaasun höllää niin mennään kuin "kytkin pohjassa" ? Ei ole omaa kokemusta vap. kytkin peleistä.
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
normaali
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 20:47
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja normaali »

sellainenhan se vapaakytkin on. siellä on kuupan jalkotilassa, tuliseinässä muovinen kahva rautalangan päässä, josta sen saa lukittua poiskin. itse olen todennut osien paremmin kestävän kun sen pitää käytössä.
I_K_E_H
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Joulu 11, 2003 09:40
Paikkakunta: muhos\oulu

Viesti Kirjoittaja I_K_E_H »

jos auto on paikallaan ja vapaa kytkin käytössä, nii lähteekö kuuppa liikkeelle jos kaasuun ei koske ja löysää kytkimen (vaihe on siis päällä)? eli vapaa kytkin ei saabissa oo sellanen et voi ilman "oikeeta" kytkintä vaihtaa vaihteita? (siis ilman rutinoita :lol: )
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Vapaakytkin vapauttaa kytkimen painelusta ajon aikana, eli se irroittaa vedon kun moottorin kierrokset laskevat alle vaihteiston kierrosten. Toimii keskipakoperiaatteella kuten moottorisahan kytkin, jos sellaisesta olet kuullut. Paikalla seisoessa moottorin kierrokset ovat yli vaihteiston kierrosnopeuden (mikä on O R/min), ja siksi moottori on erotettava vaihteistosta kytkinpolkimella. Eli jos seisovan kutvosen kytkinta nostat, auto yrittää lähteä minkä joutokäynnillään jaksaa.
Kutvonen ei ole mikään polkuauto, vaihtaminen käy ajossa rennon hitain liikkein ylöspäin, nopeammin pienempään päin.
Tämän erikoisuuden syy juontuu kaksitahtimoottoreista, jotka eivät sietäneet moottorijarrutusta, koska kun kaasuläppä meni kiinni niin rasvaisen bensiinin virtaus kampikoneiston rulla/neulalaakereille tyrehtyi.Tervetuloa mukaan kajakkien maailmaan.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2204
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

normaali kirjoitti: Ja jonkinlainen automaattiryyppyhän siinä oli: Ensin kaasu yhdesti pohjaan ja sitten vasta käynnistys, ei pumppaamista prkl! Remonteissa oiva apu on sitten korjauskäsikirja - ja sellaista taisi olla klubikauppa valikoimassa.

Eetu Pajala

Eetu paljasti itseltänsä vähintään hyvät pohjatiedot ! Automaattihuikka riippuu vähän vuosimallista, 70-luvulla tosin pääsääntöisesti automaatti. Liittyy loppupään kutvosissa Super-kaasariin, eli vaiheittain aukeavaan tuplaSolexiin. 1-kurkkuinen FoMoCo-kaasari käynnistyy hiukan eri tavalla.

Perustietoja mallimuutoksista löytyy linkistä

http://altair.nblnetworks.fi/temp/saab/ ... tokset.txt

jonne olen itsekin lisäillyt tietoja 40v. historiikin pohjalta.


hjuvvaa uuttja vjuotta!

terv. jt
Viimeksi muokannut jt, To Tammi 01, 2004 16:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
I_K_E_H
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Joulu 11, 2003 09:40
Paikkakunta: muhos\oulu

Viesti Kirjoittaja I_K_E_H »

muuten, moottorisahan terä ei liiku vaikka se on käynnis, jos tyhjäkäynti ei oo kovin kovalla... ja mä sit vaan varmistin ton, eli tieto suunnilleen jo oli...
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Perustiedot mallimuutoksista löytyy Manun Saabismisivuilta


Olisko tuon Manun kotisivu osoitetta missään :?:
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2204
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

k.o. sivusto (mm. runsaasti tapahtumakuvia) löytyy osoitteesta

http://www.saabismionsairaus.net/
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Kiitoksia ystäväiset.
Kaikki tiedonjyväset ovat arvokkaita!

Kiinnostaisi myös, että minkälainen on saabin kestävyys, onko 200tkm ajettu kuuppa jo "pommi", vai onko kestävyys omaa luokkaansa?

Vielä ei ole kukaan minulle kaupannut saabiaan :( Metsästys jatkuu.
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
normaali
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 20:47
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja normaali »

kostape: Tämän erikoisuuden syy juontuu kaksitahtimoottoreista, jotka eivät sietäneet moottorijarrutusta, koska kun kaasuläppä meni kiinni niin rasvaisen bensiinin virtaus kampikoneiston rulla/neulalaakereille tyrehtyi.
Olipa ihan uusi tieto tuo vapaakytkimen historia Saabeissa

Ostin oman 96:n juurikin 200.000:en paikkeilla. Eiköhän se auton kunto riipu aika paljon omistajista/omistajasta. Itsellä oli siinä määrin onnellinen tilanne, että entinen erittäin huolellinen (yksi ja ainoa) omistaja oli antanut auton avovaimolleen ajoon vasta pari vuotta aikaisemmin. Siinä ajassa tappioita oli tullut vain ruttu kylkeen.

Maali oli siedettävä, mutta uusittiin ja pakoputken etuputki piti vaihtaa. Kesän ajon jälkeen vaihtoon meni päälaakerit vaihdelaatikosta, jakopyörästö koneesta, jarrut (sylinterit ruostunut) ja aika paljon peltiä pohjasta.

Eli ei välttämättä ihan räjähdyspisteessä...

Nyt jälkeenpäin kun mietin niin auto ois heti ostamisen jälkeen kannattanut purkaa atomeihin, rapata massat pohjasta, hitsata ja massata sekä maalata uudelleen. Sitten tarkastaa kone sekä vaihdelaatikko. Niin isoista projekteista on vaan usein tavannut tulla ikuisuusprojekteja - ehkä vähän kerralla on kuitenkin käyttöauton kohdalla paras tapa.

Eetu Pajala
Vastaa Viestiin