![Kuva](http://www.lihikset.net/images/kuuppa/saab96-64/saab-triple-carburetor-2.jpg)
Solex triplakaasutin
Solex triplakaasutin
Miten tuo Solexin triplakaasutin (yhteisellä kaasuläppäkotelolla) säädetään? Olettaisin että kotikonstein aika hankalaa saada seos samaksi joka pytylle?
![Kuva](http://www.lihikset.net/images/kuuppa/saab96-64/saab-triple-carburetor-2.jpg)
![Kuva](http://www.lihikset.net/images/kuuppa/saab96-64/saab-triple-carburetor-2.jpg)
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Ulkopuolisia säätöjä kaasuttimissa on seosruuvi , joka sijaitsee keskimmäisessä kaasuttimessa kuvan vastakkaisella puolella. Kierrosnopeuden säätöruuvi sijaitsee läppäakselilla takimmaisen ( 1-syl )
kaasuttimen päässä. Normaaliajossa ei mitään suuttimien vaihtoa tarvita.
Perussäädöt tehdään ko. ruuveilla. Suurimmat ongelmat syntyy yleensä kuluneesta läppäkotelosta / -akselista, jolloin tyhjäkäyntia voi olla vaikea saada kohdalleen (=ilmavuotoa).
Bensapintojen säätöä tai muuten kaasuttimien purkutöitä ajatellen kannattaa hankkia / lainata korjaamokirja tai ottaa kaasuttimia koskevasta osasta kopioita.
kaasuttimen päässä. Normaaliajossa ei mitään suuttimien vaihtoa tarvita.
Perussäädöt tehdään ko. ruuveilla. Suurimmat ongelmat syntyy yleensä kuluneesta läppäkotelosta / -akselista, jolloin tyhjäkäyntia voi olla vaikea saada kohdalleen (=ilmavuotoa).
Bensapintojen säätöä tai muuten kaasuttimien purkutöitä ajatellen kannattaa hankkia / lainata korjaamokirja tai ottaa kaasuttimia koskevasta osasta kopioita.
HRalli
Joo, sitä korjaamokäsikirjaa tuolta osin tässä vähän on kaipailtu.
Tossa omassa on jonkin verran väljää läppäakselilla, joten sen joutuu todnäk. holkittaan.
Minkä kokoiset suuttimet tuossa normaalisti on, omassa näyttäis olevan 220?
Tossa omassa on jonkin verran väljää läppäakselilla, joten sen joutuu todnäk. holkittaan.
Minkä kokoiset suuttimet tuossa normaalisti on, omassa näyttäis olevan 220?
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Toi 220 on seossuuttimen koko. Vakio pääsuuttimet on keskimmäiselle 135 ja reunimmaisille 120. Pääsuutin löytyy ruuvattuna messinkitulppaan kaasarien moottorin puoleiselta sivulta
Bensan pinta mitataan seuraavasti (vapaasti suomennettuna alkuperäisteksistä):
1. poista ilmansuodatin
2. Käytä konetta puolisen minuuttia ja sammuta koskematta kaasupolkimeen/ -vipuihin.
3. Irroita bensaletku kaasarista ja poista kaasarin kansi.
4. Mittaa työntömitalla bensan pinnan ja kohokammion reunan väli. '65 Sportissa mitta on 24,5+1 mm ja muissa pitkänokkaisen koneissa 26,5+1 mm. Lyhytnokka-Sportin kaasareista ei ole tietoja, mutta nehän on erilaiset.
Bensan pinta mitataan seuraavasti (vapaasti suomennettuna alkuperäisteksistä):
1. poista ilmansuodatin
2. Käytä konetta puolisen minuuttia ja sammuta koskematta kaasupolkimeen/ -vipuihin.
3. Irroita bensaletku kaasarista ja poista kaasarin kansi.
4. Mittaa työntömitalla bensan pinnan ja kohokammion reunan väli. '65 Sportissa mitta on 24,5+1 mm ja muissa pitkänokkaisen koneissa 26,5+1 mm. Lyhytnokka-Sportin kaasareista ei ole tietoja, mutta nehän on erilaiset.
Mitkäs noi ruuvit (näyttää säätöruuveilta) sitten on, jotka ovat kaasarien "takapuolella" heti kannen alapuolella?
![Kuva](http://www.lihikset.net/images/kuuppa/saab96-64/saab-triple-carburetor-1.jpg)
Perhana, kyllä tuosta täytyisi joku kaavio saada. Ei sattuis kellään oleen mahdollisuutta skannata ja laittaa sähköpostiin relevanttia kuvaa?
![Kuva](http://www.lihikset.net/images/kuuppa/saab96-64/saab-triple-carburetor-1.jpg)
Perhana, kyllä tuosta täytyisi joku kaavio saada. Ei sattuis kellään oleen mahdollisuutta skannata ja laittaa sähköpostiin relevanttia kuvaa?
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Katsotaanpas olenko nyt ymmärtänyt tämän oikein:
Eli pääsuutin on vain keskimmäisessä kaasarissa ja sen antama polttoaine jaetaan noiden imusarjan kanavien kautta eri pytyille. Ja tuo pikkuruinen kanava joka yhtyy vähän isompiin imusarjassa on ryypyn polttoainekanava?
Eli pääsuutin on vain keskimmäisessä kaasarissa ja sen antama polttoaine jaetaan noiden imusarjan kanavien kautta eri pytyille. Ja tuo pikkuruinen kanava joka yhtyy vähän isompiin imusarjassa on ryypyn polttoainekanava?
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Juu, no nyt alkaa luullakseni näyttää selkeämmältä (aikas simppelit kaasuttimethan nämä kuitenkin on). Varaosakirja on itselläkin ja siitä noita suuttimia yritinkin katsella, mutta jotain hahmotusvaikeuksia taisi olla.Sori, väärää puolta tarjosin pääsuuttimille.
Eiköhän se rakenne siitä sitten selviä kunnolla, kun ottaa ja purkaa tuon satsin. (Yritän tässä vain selvitellä mikä on mikin, ennen kuin aloitan homman.)
Jos löytyis joku huolto-ohje tai korjaamokäsikirjan kappale tuota koskien, niin siitä voisi olla hyötyä. Mutta kiitokset näistäkin tiedoista.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi